• Hartelijk welkom op het forum van Megekko!
    Megekko is dé webshop waar je alles voor jouw computer vindt. Of je nu op zoek bent naar een nieuwe laptop, een upgrade van je videokaart of een printer, in onze webshop vind je het allemaal. Je bent nu op het forum van Megekko. Bezoek onze webshop:
    Webshop
    Informatie over inloggen en registratie
    Om gebruik te maken van het forum gebruik je je Megekko webshop account.
    Als je nog geen webshop account hebt kun je deze hier aanmaken.

i5 14600k word heet?

richard

Nieuw forumlid
heb een vraag ik heb een upgrade set gekocht (megekko)
i5 14600K met een asrock z790 riptide wifi
met 32 gb ram

sinds ik deze upgrade set heb vind ik mijn tempraturen nogal hoog 85 tot 90 graden met 100% cpu load
nu lees ik veel over undervolt van processor maar dat heb ik nog nooit gedaan daar kom ik dan ook niet aan net als overclock cpu

hebben jullie tips wat ik kan doen? ik heb zelf al geprobeerd verschillende bios versies maar temps blijven het zelfde
ik heb nzxt 240mm waterkoeler geprobeerd en luchtgekoeld maar ook merk ik geen verschil

alvast bedank voor het meedenken
 

Bijlagen

  • Schermafbeelding 2024-07-26 140438.webp
    Schermafbeelding 2024-07-26 140438.webp
    40,3 KB · Weergaven: 12
  • Schermafbeelding 2024-07-26 140349.webp
    Schermafbeelding 2024-07-26 140349.webp
    21,3 KB · Weergaven: 12
Op zich is rond de 85/90 graden niet extreem hoog voor een Intel 14th gen CPU. Je 2de foto is voor mij niet zichtbaar.

Maar heb je een probleem met throttling?
 
Hallo Richard,

Voor een 240mm radiator zijn dit prima temperaturen.
Het is een feit dat de 13e en 14e generatie K-processors erg warm worden.

Waar je je eventueel in kunt verdiepen, is het instellen van de Intel-limieten in de BIOS.

Dit is vaak gemakkelijk te vinden wanneer je je moederbord online opzoekt.
Het maximale wattage van deze chip is 181 watt.

Als je CPU boven dit wattage uitkomt, draait de CPU dus boven de Intel-specificaties, wat extra warmte met zich meebrengt.
Wanneer je de CPU beperkt tot de Intel-specificaties, zal de piekprestatie iets afnemen, maar dit zal wel de temperatuur verbeteren.
 
Hey Richard,

Welkom! Inderdaad was Sebastiaan net zei klopt helemaal. Mocht je je temperaturen nog wat willen verlagen dan zou een LGA1700 contact frame nog een goede optie zijn, dit zal ook heel erg helpen.

Fijn weekend!
 
Laatst bewerkt:
Op zich is rond de 85/90 graden niet extreem hoog voor een Intel 14th gen CPU. Je 2de foto is voor mij niet zichtbaar.

Maar heb je een probleem met throttling?
hallo nee dat probleem heb ik gelukkig niet maar wil toch even kijken hoe ik mijn temps nog kan laten zakken (cpu contact frame is onderweg)

Hallo Richard,

Voor een 240mm radiator zijn dit prima temperaturen.
Het is een feit dat de 13e en 14e generatie K-processors erg warm worden.

Waar je je eventueel in kunt verdiepen, is het instellen van de Intel-limieten in de BIOS.

Dit is vaak gemakkelijk te vinden wanneer je je moederbord online opzoekt.
Het maximale wattage van deze chip is 181 watt.

Als je CPU boven dit wattage uitkomt, draait de CPU dus boven de Intel-specificaties, wat extra warmte met zich meebrengt.
Wanneer je de CPU beperkt tot de Intel-specificaties, zal de piekprestatie iets afnemen, maar dit zal wel de temperatuur verbeteren.
hallo bedankt voor je reactie heb in de bios mijn limieten op 180 watt ingesteld 181 watt stond er niet tussen maar bij 180 watt gaat temps ook geen graad zakken

Hey Richard,

Welkom! Inderdaad was Sebastiaan net zei klopt helemaal. Mocht je je temperaturen nog wat willen verlagen dan zou een LGA1700 contact frame nog een goede optie zijn, dit zal ook heel erg helpen.

Fijn weekend!
ja die cpu contact frame heb ik besteld die is onderweg kijken met die conact frame paar graden kan zakken.
 
Laatst bewerkt:
Die temperaturen zijn ook (te) hoog. Sommige zeggen dat dit normaal is maar dat is het niet.

De hitte komt door de hoge wattages en voltages, dit gaat ten koste van prestaties en levensduur.
Intel heeft al gedeeltelijk gereageerd door een microcode update uit te geven en garantie te verlengen voor 13de en 14de generatie processors.

Mijn ervaring en oplossing (voor Asus mobo) lees je hier:
forum.megekko.nl/thrteads/inel-microcode-0x129-13700k-probleem-oplossing-gepost.224/#post-1237
 
Terug
Bovenaan