I9 10900k high cpu usage

CreatorBeerus

Nieuw forumlid
Allo,

De titel zegt het eigenlijk al; Ik heb een i9 10900k in m'n pc zitten. Die gebruik ik om op te gamen, surfen op internet, discord en zet een muziekje hier en daar op.

Nu is het mij opgevallen dat de 8 clients die ik gebruik om een game mee te spelen, m'n processor goed stressen. weliswaar 100% in het begin, en daarna daalt het wel, maar ik vind nog niet genoeg. Hij blijft hangen tussen de 80% en tikt vrij vaak de 100% aan.

Ik ben niet echt een fan van overclocken, puur omdat ik niet echt weet hoe het moet en ik heb ook gelezen dat je hem kan ''fine tunen''. Ik heb er geen verstand van en wil het eerlijk gezegt ook niet echt proberen (heb geen reserve onderdelen voor als het fout af loopt.)

Wat kan ik het beste doen om wat Ghz te sparen? Ik heb namelijk de gedachten dat het niet goed is om een cpu tussen de 80% en 100% voor langere periode te belasten.

Ik heb wel geprobeerd om de game op minimale settings te spelen, maar dit maakt niet echt een verschil.

Ankama launcher is een launcher van de game. Die moet geopend blijven,
(geminimaliseerd op de achtergrond) anders sluiten alle clients

wie o wie kan mij helpen 🙂

Bijlagen

• Screenshot_20241230_044614_Discord.webp
    Screenshot_20241230_044614_Discord.webp
    7,4 KB · Weergaven: 7
Ik denk dat dit meer een game probleem is dan de processor.

Als ik kijk naar de launcher die jij gebruikt en de games die daar te vinden zijn kan ik met redelijke mate van zekerheid schatten dat er gewoon veel van de CPU gevraagd wordt. zeker als er ook 8 verschillende clients openstaan. die allemaal een deel van de rekenkracht willen hebben.

Als het mogelijk is kan je natuurlijk een aantal clients minder openen (stel voor 4) en kijken wat de performance impact is op de CPU.

Ik denk dat dit meer een game probleem is dan de processor.

Als ik kijk naar de launcher die jij gebruikt en de games die daar te vinden zijn kan ik met redelijke mate van zekerheid schatten dat er gewoon veel van de CPU gevraagd wordt. zeker als er ook 8 verschillende clients openstaan. die allemaal een deel van de rekenkracht willen hebben.

Als het mogelijk is kan je natuurlijk een aantal clients minder openen (stel voor 4) en kijken wat de performance impact is op de CPU.
Ik denk inderdaad dat dat het probleem ook is. Misschien is het tijd om te upgraden 🫣

Die Arkana launcher pakt gelijk al de helft, kan je deze niet uitschakelen zodat deze niet meer automatisch wordt gestart?

Dat zou ik overigens voor al je game launchers doen.

Die Arkana launcher pakt gelijk al de helft, kan je deze niet uitschakelen zodat deze niet meer automatisch wordt gestart?

Dat zou ik overigens voor al je game launchers doen.
Kan dat niet doen, dan sluiten alle 8 clients. ik ben bezig met de support van de game om te kijken naar een oplossing. ik ben niet de enige met dit probleem, heel veel andere spelers hebben hier ook last van. Ze hebben alleen wel aangegeven in eerdere posts dat multi accounting niet hun prioriteit is wat betreft optimaliseren. Ik denk dat ik misschien toch wel moet upgraden. misschien dat ik wel eens een keer AMD probeer. heb er verder niet super veel verstand van, moet even uitzoeken hoe en wat. als er iemand is die ervaring heeft hiermee laat het dan weten! Wordt super gewaardeerd 🙂

Terug
Bovenaan