• Hartelijk welkom op het forum van Megekko!
    Megekko is dé webshop waar je alles voor jouw computer vindt. Of je nu op zoek bent naar een nieuwe laptop, een upgrade van je videokaart of een printer, in onze webshop vind je het allemaal. Je bent nu op het forum van Megekko. Bezoek onze webshop:
    Webshop
    Informatie over inloggen en registratie
    Om gebruik te maken van het forum gebruik je je Megekko webshop account.
    Als je nog geen webshop account hebt kun je deze hier aanmaken.

Ik ga mijn eigen computer - desktop bouwen - in gedeeltes

• Onderwerp starter Onderwerp starter JvE
  • Startdatum Startdatum

JvE

Nieuw forumlid
Hallo allemaal. Ik ga een etappes mijn eigen computer pc desktop bouwen, voor fotografie, videobewerking en 3d ontwerpen.

Ik kreeg berichtje van megekko om mijn vragen op het forum te plaatsen
  1. Als eerst kan ik ook een andere koelpasta kopen, in plaats van de de be quiet! DC2 PRO
  2. Ik zelf wil gaan voor een be quiet! Pure Base 500 FX Behuizing, zijn er ook koppelstukken zodat de draden niet te kort zijn van de voeding. Als het goed zitten de ventilatoren al in de kast, de voeding niet
  3. Voor de rest wil ik gelijk gaan voor een goede voeding be quiet! Pure Power 12 M 850W PSU / PC voeding
  4. USB 3 en de geluid boven in de kast, kan ik die verbinden aan het moederbord
  5. Hoeveel ssd harde schrijven kunnen erin in de behuizing
  6. Vermoedelijk wil ik er eerst graag een WD Red SA500 2TB 2.5" SSD en daarna elke jaar eentje erbij kopen
  7. Wat is het verschil ssd met rood, blauw en groen van Western Digital =, is dat veel of weinig
Nu komt het voornaamste:
  • Ik begin met de buitenkant kast te upgraden met de ssd kaart, daarna videokaart etc
  • Er komt in de kast eerst een Processor AMD Ryzen 5 3600 32 gb ddr4 en het socket AM4
  • Moederbord is nu B 450M gaming
  • En kan een pci slot bijvoorbeeld weer dicht, als het moederbord eruit gaat, als men een nieuw moederbord erin zet met processor
  • Als cooler wil ik deze kopen be quiet! Pure Rock 2 FX Black - die heeft ook kleur licht en dat maakt het mooi
Ik hou van extra stil, dus vandaar de be quiet. In de toekomst komt er vermoedelijk ook een andere geluidskaart in, videokaart en daarna pas de verandering van moederbord en processor.

En nu nog een vraagje, zie bijlage, kan iemand mij het verschil uitleggen etc vanaf Modulair tot en met 4+4 pins cpu power . Dat is van de voeding Pure Power 12 M 850W PSU / PC voeding

Er wordt windows 11 opgeinstalleerd. Bij deze mijn vragen, Hopelijk krijg ik positieve berichten

Bijlagen

• Scherm­afbeelding 2024-10-07 om 14.35.26.webp
    Scherm­afbeelding 2024-10-07 om 14.35.26.webp
    16,6 KB · Weergaven: 3
Hoi JVE het belangrijkse is denk ik je budget. Als eerste als ik ryzen 3600 lees heb ik mijn twijfels of dat de beste is voor video en 3D ?

vraag 1 paste tuurlijk kan dat, handig een tube te hebben maar gebruik eerst gewoon wat je krijgt wan ik denk dat je geheid gaat zitten prutsen en dan pas dan heb je die ander pasta nodig.
(vraag 2 sla ik even over)
vraag 3 goeie psu, als je budget het aankan koop dan in elk geval eentje die ready is voor ATX 3.0
vraag 4 usb 3 en front audio aansluitingen zijn gewoon standaard in een kast aanwezig dus daar hoef je je geen zorgen over te maken let wel op het moederbord maar met de huidige MB hoef je ook daar bijna geen zorgen over te maken let wel dat een bord met meerdere pciE sloten koopt als je extra dingen als geluidkaarten wil installeren
vraag 5 sla ik even over
vraag 6 goed plan
vraag 7 lees je even goed in op SSD type in general sommige zijn echt enterprise en die heb je echt niet nodig. en ander zijn trager maar bruikbaar

de rest
twijfel over platform am5 zou de betere stap zijn?,........
pc slots kunnen wel dicht als het een beetje nette case is (dus geen break aways), zie je schroeven ? dan zijn ze terug te plaatsen anders misschien vriend ? laden vol van die krengen ;)

Die voeding lijkt ok? plaatje is niet erg duidelijk kan me eigenlijk niet voorstellen dat een 850w psu niet modulair is tegenwoordig maar oo kdan is geen schande

nu kan je misschien hier onder wat verder over de case etc vragen

vraag 2: de kabels van je voeding zouden lang genoeg moeten zijn. het is namelijk geen grote case. er zitten 4 fans in. 3 voor en 1 achter. (staat op de site)

vraag 5: er kunnen 4x2.5" drives in en 2x3.5" drives. dus 4 ssd's en 2 normale hdd. (staat op de site)

vraag 7:
wd rood is voor server (nas/reliable/traagste)
wd groen is energie zuiniger
wd blauw is normaal
wd black is performance

ik zou dan voor een wd black gaan en GEEN red kiezen, aangezien je niet de meest geschikte cpu gaat gebruiken voor foto/video/3d. eigenlijk heb je dan meer cores nodig. verder zou ik een m2 drive kiezen in plaats van een ssd. deze zijn net zo duur en vaak sneller. van je moederbord geef je te weinig info, dus kan niet zien welke ssd/m2 het beste erop past.

alles hangt af van wat je uiteindelijk uit wilt geven

Terug
Bovenaan