Goedemorgen!
Ik zou alsnog de keuze maken om voor AM5 te gaan. Er zijn genoeg sterke opties op AM5 en werken allemaal top, zeker voor programmeren ook.
De 14900K gebruikt onnodig voor electriciteit en wordt vreselijk warm, zelfs met een goede koeler. Dit komt naast de cpu ook door de vreselijk slechte design van de LGA1700 socket die de cpu een beetje buigt. Je kan de temperaturen een stuk beter maken met een
contact frame en dat is eigenlijk wel een must als je gaat voor zo'n dure setup (niet nodig voor AM5).
Nu heb ik dit lijstje voor je gemaakt met AM5, maar ook keuzes die je mee kan nemen mocht je toch per sé Intel willen hebben:
https://www.megekko.nl/wl/72P9ADXN
Cpu keuzes zijn groot, de Ryzen 9 7900 is een goede optie voor prijs-kwaliteit. 12 snelle cores en voor programmeren echt meer dan voldoende. Mocht je meer cores willen hebben dan zijn de Ryzen 9 9950X en 7950X ook goede opties, dus die kunnen geswapped worden. Daarnaast zit je met AM5 ook in een goede optie tot upgraden naar nieuwere cpus die uit gaan komen.
DIt moederbord heeft een zeer goede prijs op dit moment en is heel goed! Veel connectiviteit en zal helemaal top samengaan met alle AM5 cpus. Het geheugen is 64GB en support voor AMD EXPO, ook wat kleiner geheugen. SSD heb ik aangepaast naar een van SK Hynix. Kwalitatief en qua snelheid vrijwel hetzelfde als de Samsung schijf, maar goedkoper.
Kast mag je terug veranderen, maar dit is een top kast van Lian Li en scheelt ook veel geld. Koeler heb ik luchtkoeling voor gekozen, meer dan voldoende voor deze AM5 cpus. Deze luchtkoeler is een van de betere opties op de markt en heeft een temperatuur schermpje erop mocht je dat leuk vinden.
850W voeding is trouwens meer dan voldoende, zorg dus alleen wel dat je er een neemt met een 12vhpwr kabel zodat je geen splitter hoeft te gebruiken. Videokaart heb ik aangepast naar een ander model, ik zou niet zoveel uit gaan geven om per sé Asus te hebben (het is nog steeds dezelfde gpu chip).
Mocht je vragen hebben dan hoor ik het graag en een fijne rest van je weekend nog!
Groetjes,
Ties