• Hartelijk welkom op het forum van Megekko!
    Megekko is dé webshop waar je alles voor jouw computer vindt. Of je nu op zoek bent naar een nieuwe laptop, een upgrade van je videokaart of een printer, in onze webshop vind je het allemaal. Je bent nu op het forum van Megekko. Bezoek onze webshop:
    Webshop
    Informatie over inloggen en registratie
    Om gebruik te maken van het forum gebruik je je Megekko webshop account.
    Als je nog geen webshop account hebt kun je deze hier aanmaken.

INNO RTX4060Ti start niet altijd op !

• Onderwerp starter Onderwerp starter Gtest
  • Startdatum Startdatum

Gtest

Nieuw forumlid
Sedert een paar weken ervaar ik (soms) problemen bij het opstarten.
Blijkbaar start de videokaart niet altijd op = scherm blijft blank (hoewel WIN11 wel boot op de achtergrond)
Na lang zoeken en experimenteren heb ik de (vermoedelijke) schuldige gevonden , de INNO RTX4060Ti
videokaart.

Wat heb ik al geprobeerd :

-de INNO videokaart terug uit en ingebouwd = nok

-Windows (her)geïnstalleerd = nok

-scherm aangesloten op het moederbord (ipv de videokaart) = OK (dan werkt het systeem wel, maar geen beeld op de videokaart)

(alle componenten zijn van maart 2024 > nieuw moederbord + CPU + voeding + videokaart...)

Wat kan de oorzaak zijn aub?

Slechte videokaart?

Sedert een paar weken ervaar ik (soms) problemen bij het opstarten.
Blijkbaar start de videokaart niet altijd op = scherm blijft blank (hoewel WIN11 wel boot op de achtergrond)
Na lang zoeken en experimenteren heb ik de (vermoedelijke) schuldige gevonden , de INNO RTX4060Ti
videokaart.

Wat heb ik al geprobeerd :

-de INNO videokaart terug uit en ingebouwd = nok

-Windows (her)geïnstalleerd = nok

-scherm aangesloten op het moederbord (ipv de videokaart) = OK (dan werkt het systeem wel, maar geen beeld op de videokaart)

(alle componenten zijn van maart 2024 > nieuw moederbord + CPU + voeding + videokaart...)

Wat kan de oorzaak zijn aub?

Slechte videokaart?
Er zijn 3 dingen die dit uit mijn ervaring kunnen veroorzaken:
- Videokaart is inderdaad defect.
- CPU is defect
- Moederbord is defect en/of heeft socket schade.

Videokaart is eventueel evenvoudig te checken als je nog een andere GPU hebt liggen die je er tijdelijk in kunt prikken en langdurig kunt testen.
Komt de klacht dan niet meer voor is het duidelijk dat je GPU defect is.

CPU testen is eigenlijk hetzelfde te testen als de GPU, maar de meeste mensen hebben eerder een oude GPU liggen dan een CPU (die ook op je huidige moederbord past/werkt).

Moederbord socket kun je eenvoudig checken of er een kromme pin is die toevallig een functie heeft voor PCI-e.
Mocht daar verder niks mee zijn en je GPU en CPU werken beide naar behoren zal je moederbord defect zijn.

In theorie zou je geheugen ook invloed kunnen hebben, echter heb ik dit velen malen minder zien voorkomen dan de 3 hierboven.

Hopelijk heb je hier wat aan :)

Heb sedert gister mijn oude videokaart erin gestoken. Deze werkt voorlopig perfect.
Zal aantal weken blijven monitoren want het fenomeen doet zich soms maar 1 keer per week voor.

PS : alles werkte goed van maart tem augustus, wel bizar dat het zo zich weinig voordoet.

het kan gewoon iets doms zijn als een hdmi of dp kabel van mindere kwaliteit. wellicht helpt je RAM even reseaten ook. desnoods even 1 stick en kijk je bios batt even na, je bord lijkt me niet erg oud maar ik merk de laatste jaren dat bios batterijen minder lang lijken mee te gaan dan in the good old days ;)

Je zou nog kunnen kijken wat er in het bios staat aangegeven.
Afhankelijk van het bord wat je hebt, kan je in sommige gevallen aangeven waar het output signaal heen moet igp of pcie of auto.
In sommige gevallen kan een bios update ook nog helpen.
Heb je hier geen ervaring mee dan zou ik hulp vragen aan iemand die hier wel bekend mee is.

Terug
Bovenaan