• Hartelijk welkom op het forum van Megekko!
    Megekko is dé webshop waar je alles voor jouw computer vindt. Of je nu op zoek bent naar een nieuwe laptop, een upgrade van je videokaart of een printer, in onze webshop vind je het allemaal. Je bent nu op het forum van Megekko. Bezoek onze webshop:
    Webshop
    Informatie over inloggen en registratie
    Om gebruik te maken van het forum gebruik je je Megekko webshop account.
    Als je nog geen webshop account hebt kun je deze hier aanmaken.

Intel Microcode 0x129 13700k probleem

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Acu
  • Startdatum Startdatum

Acu

Nieuw forumlid
Sinds augustus vorig jaar ben ik een happy camper met mijn nieuwe self build PC.

Asus ROG STRIX Z790-H
Intel 13700k
Noctua NH-D15 cpu cooler
Corsair 2x32GB 6600 mt/s
WD Black SN850x TB M.2 SSD
Asus GeForce RTX 4080 TUF-RTX4080-O16G-GAMING Videokaart
Corsair HX1000i 2023 PSU / PC voeding

Out of the box, thermal throttle met cinebench 2024.

Het systeem functioneerde een jaar stabiel en naar tevredenheid met de volgende instellingen:
BIOS 1501
ME versie 16.1.30.2264
XMP1
PL1 230
PL2 253
Met een undervolt van 0.06500
Cinebench 2024 score 1735
Max temp 88 graden

Met alle bangmakerij rondom Intel’s 13th en 14th Gen CPU’s Microcode 0x129 besloten om mijn BIOS versie
te upgraden naar BIOS 2503 en ME versie 16.1.30.2307 met aanbevolen settings.

Want wie wil nou de levensduur verkorten van zijn geliefde processor, gevaarlijk hoge spanningen zouden
de processor immers met de dag doen aftakelen.

Spijt als haar op mijn hoofd heb ik van die update.

Ik ben dagen bezig geweest om mijn systeem stabiel en koel te krijgen.

BIOS 2503 maakt dat mijn processor thermal throttled bij het minste geringste.
Om de temps te drukken een kleine undervolt geprobeerd maar daar krijg ik hem niet stabiel mee.

Ik heb een rollback naar mijn vertrouwde BIOS 1501 geprobeerd, maar zonder gewenst resultaat.
Mijn oude settings met deze versie hebben geen moment stabiliteit gegeven dus iets is er veranderd
wat ik niet meer terug kan draaien.

Ik ben nu uitgekomen op BIOS 2102 ME versie 16.1.30.2307.
Kleinere undervolt (0.03000) anders gaan de temps het rood in.
Het system crashed momenteel niet, prestaties zijn minder en soepel loopt het niet. (niet als voorheen)

Overigens is het regelmatig dat mijn fans accelereren waar voorheen mijn systeem fluister stil was.

Als ik de aanbevolen Intel Performance instelling kies, is het resultaat met elke BIOS versie die ik probeer hetzelfde, namelijk
±70% van de prestatie die ik gewend was en thermal throttle.

Is mijn CPU al onherstelbaar slachtoffer van Intel of Asus?

De 13de Gen is nooit een “out of the box, plug and play” CPU geweest,
maar hoe krijg ik de prestaties weer terug die ik ooit had?

En wie moet ik hiervoor contacteren?

Elk advies wordt gewaardeerd.

M vr gr
 
Laatst bewerkt:
Nadat je de BIOS hebt bijgewerkt naar de nieuwste versie, kun je de BIOS instellen op de standaardwaarden.
Dit zou in principe voldoende moeten zijn om het systeem stabiel te laten werken.

Als de temperaturen zo hoog zijn als je beschrijft, lijkt het erop dat de koeler mogelijk niet correct is gemonteerd.
Ik zou me daarop gaan focussen.
 
Nadat je de BIOS hebt bijgewerkt naar de nieuwste versie, kun je de BIOS instellen op de standaardwaarden.
Dit zou in principe voldoende moeten zijn om het systeem stabiel te laten werken.

Als de temperaturen zo hoog zijn als je beschrijft, lijkt het erop dat de koeler mogelijk niet correct is gemonteerd.
Ik zou me daarop gaan focussen.
Bedankt voor je reactie.
De koeler zit goed. Checked en double checked, deze houdt de 13de gen al een jaar in bedwang.
De problemen zijn begonnen met de BIOS update.

Standaardwaarden zou inderdaad in principe goed moeten zijn, heb ik ook als eerste geprobeerd.
Deze geeft 70% van de prestatie en 100% hitte.
Ik zie dan voltages boven de 1.5 , niet gek dat de cpu dan throttled.
Overigens lees ik op het internet dat ik niet de enige ben, het nadeel is dat ik de oplossing niet kan vinden.
 
Heb je overclocking-software actief draaien in Windows? Misschien per ongeluk op de achtergrond?

CPU's zijn al jaren vrij eenvoudig te gebruiken zonder aanpassingen, en overclocken biedt tegenwoordig weinig voordelen.
Je geeft aan dat de temperaturen in het rood gaan, maar hoe hoog zijn deze precies?
 
Heb je overclocking-software actief draaien in Windows? Misschien per ongeluk op de achtergrond?

CPU's zijn al jaren vrij eenvoudig te gebruiken zonder aanpassingen, en overclocken biedt tegenwoordig weinig voordelen.
Je geeft aan dat de temperaturen in het rood gaan, maar hoe hoog zijn deze precies?
Bedankt voor je reactie.

Er draait geen overclocking software op de achtergrond.
Van overclocken is ook geen sprake.
De undervolt doe ik via BIOS zelf.

De temperaturen tijdens stresstest is 90+ en 100c, waar de cpu zijn capaciteit terugneemt.
Dat is nog eens los van de keren dat de stresstest crashed uiteraard.

13de en 14de cpu’s zijn naar mijn weten processoren die stuk voor stuk een reputatie hebben van (nieuw uit de doos)
hoge wattages en hoge voltages. Vandaar dat undervolten ook rijkelijk geadviseerd wordt. En met recht, want ik heb een jaar geen problemen gehad
tot het bios 2503 microcode 0x129 geneuzel.
 
Laatst bewerkt:
Het is belangrijk om in de BIOS te controleren of de Intel-limieten van 253 watt zijn ingeschakeld.
Dit zorgt ervoor dat de stroomsterkte (amperage) wordt beperkt, wat ook de spanning (voltage) kan verbeteren.

Daarnaast wil ik je erop wijzen dat het normaal is dat de CPU tijdens een stresstest hoge temperaturen bereikt.
Deze chips zijn ontworpen om automatisch terug te schakelen (throttling) zodra deze temperaturen worden bereikt.
 
Het is belangrijk om in de BIOS te controleren of de Intel-limieten van 253 watt zijn ingeschakeld.
Dit zorgt ervoor dat de stroomsterkte (amperage) wordt beperkt, wat ook de spanning (voltage) kan verbeteren.

Daarnaast wil ik je erop wijzen dat het normaal is dat de CPU tijdens een stresstest hoge temperaturen bereikt.
Deze chips zijn ontworpen om automatisch terug te schakelen (throttling) zodra deze temperaturen worden bereikt.
Bedankt voor je input, maar ik hoop stiekem dat iemand mijn openingspost inhoudelijk leest en op de hoogte is van actuele problematiek betreffende 13de en 14de gen Intel cpu”s.
 
Geen 13700k in de test, maar het probleem is nagenoeg gelijk aan de mijne.


Microcode 0x129 wordt als een paniekoplossing opgedrongen, want zonder ben je je cpu aan het “vernietigen”, maar
ondertussen, haal je de beloofde specs niet, zijn de voltages nog steeds niet op orde en overhit de cpu te snel inclusief instabiliteit.

Daarnaast wordt in dit filmpje geadviseert de mt/s van je RAM terug te schroeven.
Dus mocht je extra geinvesteerd hebben…

Kom ik toch terug op mijn eerdere vraag:
Bij wie kunnen wij aankloppen voor dit probleem als klant van Megekko?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan