Hallo allemaal,
Voor backup-doeleinden ben ik op zoek naar een geschikte externe harde schijf. Op dit moment heb ik mijn bestanden opgeslagen op drie plekken: lokaal, in de cloud en op een externe HDD. Die laatste (specifiek deze LaCie, al kon ik 'm online nergens vinden) heb ik echter geleend en wil ik graag teruggeven. Ik ben daarom op zoek naar een volwaardige vervanging.
Het gaat om ongeveer 500GB aan data, zowel grote bestanden (>1GB) als veel kleine bestanden. Ik zoek naar een HDD met max 2TB aan opslag. De backup wil ik bij voorkeur met rust kunnen laten; ik hoef er zelden tot nooit bij, maar vind het wél belangrijk dat de bestanden ook na langere tijd (enkele maanden tot een jaar of langer) nog gewoon leesbaar zijn.
Na wat online speurwerk, zit ik met een aantal vragen waarop ik graag wat praktische handvatten zou krijgen:
Alvast hartelijk dank en een fijne dag gewenst!
Voor backup-doeleinden ben ik op zoek naar een geschikte externe harde schijf. Op dit moment heb ik mijn bestanden opgeslagen op drie plekken: lokaal, in de cloud en op een externe HDD. Die laatste (specifiek deze LaCie, al kon ik 'm online nergens vinden) heb ik echter geleend en wil ik graag teruggeven. Ik ben daarom op zoek naar een volwaardige vervanging.
Het gaat om ongeveer 500GB aan data, zowel grote bestanden (>1GB) als veel kleine bestanden. Ik zoek naar een HDD met max 2TB aan opslag. De backup wil ik bij voorkeur met rust kunnen laten; ik hoef er zelden tot nooit bij, maar vind het wél belangrijk dat de bestanden ook na langere tijd (enkele maanden tot een jaar of langer) nog gewoon leesbaar zijn.
Na wat online speurwerk, zit ik met een aantal vragen waarop ik graag wat praktische handvatten zou krijgen:
- SMR vs. CMR; maakt dat voor mij uit?
Ik lees wisselende verhalen over het verschil tussen SMR en CMR-schijven. Zo zie ik bij de Seagate Expansion Portable Drive 2TB op Tweakers nogal wat kritische opmerkingen vanwege het gebruik van SMR. Tegelijkertijd vind ik in officiële specificaties op webshops zelden terug om welk type het precies gaat, enkel een incidentele keer in een review op comment.
Kort gezegd: is dit iets om mij als 'gemiddelde gebruiker met backupdoeleinden' zorgen over te maken?- Van vrienden ontving ik eerder onderstaand antwoord. Echter, het vinden van de specificaties van schijven op dit gebied, gaat met erg lastig af. Hebben jullie daar tips voor?
SMR-schijven zijn prima voor archivering, maar presteren minder goed bij veel kleine bestanden of bij het herhaaldelijk aanpassen van data. Omdat je zowel grote als veel kleine bestanden opslaat, is een CMR-schijf in jouw geval de veiligere keuze. Die zijn net iets robuuster en betrouwbaarder op de lange termijn, zeker voor een backup die je met rust wilt laten.
- Van vrienden ontving ik eerder onderstaand antwoord. Echter, het vinden van de specificaties van schijven op dit gebied, gaat met erg lastig af. Hebben jullie daar tips voor?
- Materiaal van de behuizing; plastic of aluminium?
De LaCie die ik nu gebruik heb heeft een aluminium behuizing en voelt stevig aan. Veel alternatieven, zoals bovengenoemde Seagate, zijn van plastic. Daar zie ik kritische geluiden over, vooral over duurzaamheid (niet op ecologisch vlak, maar kwaliteits/hoe lang het meegaat). In mijn geval blijft de schijf meestal gewoon op mijn bureau liggen, maar bij een verhuizing of incidenteel transport wil ik geen zorgen hebben over schade. Is dit iets waar jullie veel kritische geluiden over horen, of is het voor het beoogde doel (weinig gebruik) geen reden tot twijfel? - Bestandsindeling; exFAT of NTFS?
Ik werk volledig op Windows en zie dat veel schijven geformatteerd zijn in exFAT of NTFS. Zijn daar voor mijn gebruikssituatie [backup, grote én kleine bestanden, Windows-only (inclusief enkele bestanden vanaf Windows XP ongeveer)] nog belangrijke afwegingen in?
Gezien ik volledig op Windows werk, lijkt NTFS me de beste keuze gezien de stabiliteit, ondersteuning van grote bestanden en de betere foutafhandeling en databeveiliging dan exFAT; waardoor het voor langetermijn-backups betrouwbaarder zou zijn (heb ik me allemaal laten vertellen). Omdat veel schijven in exFAT worden geleverd, zou ik even moeten herformatteren via Windows.
Alvast hartelijk dank en een fijne dag gewenst!