Laptop erg traag - HP 15s-eq2296nd AMD Ryzen-5 5500U 15.6" laptop

liselot

Nieuw forumlid
In maart 2023 heb ik een laptop bij Megekko gekocht. Helaas is de staat van het apparaat binnen twee jaar verslechterd. De accu is bijvoorbeeld sterk verminderd in capaciteit, en ik kan de laptop niet langer dan 1,5 uur gebruiken zonder dat deze weer opgeladen moet worden. Daarnaast is de snelheid van de laptop drastisch afgenomen. Het duurt soms wel een halve minuut voordat eenvoudige applicaties (zoals Verkenner) geopend zijn.

Ik heb gecontroleerd via Taakbeheer of er applicaties zijn die veel geheugen gebruiken of dat het probleem mogelijk aan de wifi-verbinding ligt, maar daar blijkt geen sprake van te zijn.

Kan het zijn dat de snelheid van mijn laptop beïnvloed wordt door de staat van de accu? en heeft iemand tips hoe ik mijn laptop weer sneller kan laten werken?

Alvast bedankt!

De accu kan dusverre invloed hebben dat als deze bijna leeg is Windows / de laptop automatisch de prestaties omlaag gaat brengen om de accuduur te verlengen. Als de laptop op stroom net zo presteert als zonder stroom, dan zal het niet aan de accu liggen.

Snelheid van een laptop (met SSD zoals deze) kan vele oorzaken hebben en is lastig om te pinpointen. Probeer eerst alle onnodige programma's te de-installeren. Heb je iets van Macafee draaien (antivirus) dan kan je ervoor kiezen om deze te de-installeren en gebruik te maken van Windows Defender zelf welke veel minder belastend is.

Terug
Bovenaan