Linux compatable laptop

• Onderwerp starter Onderwerp starter Alf
  • Startdatum Startdatum

Alf

Nieuw forumlid
Zo'n twee maanden gelden heb ik bij u een Acer Aspire 5 A514-55-37KR 14" Core i3 laptop gekocht. Hierop heb ik linux geinstalleerd en deze werk perfect.

Omdat ik een tweede laptop nodig heb met een groter scherm heb ik de Acer Aspire 3 A315-59-31EQ besteld. Keuze hing mede samen met de prijs/prestatie. Een laptop met een i3 1215U is voor mij snel genoeg. Bij het opstarten via USB zag dat dit model geen netwerk connectie opbouwd onder linux. Het enige verschil in de specificaties die ik zie is dat deze laptop geen Wi-Fi 6E (802.11ax) ondersteund. Of dit het verschil maakt weet ik niet.

Mijn vraag is of iemand weet welke modellen wel linux ondersteunen en qua prijs/prestatie in dezelfde orde zitten?
Ter info, ik gebruik linux mint versie 22

Als de laptop via een internetkabel verbinding heeft, kun je eenvoudig de drivers bijwerken om te zien of dit je probleem oplost.
Het komt vaak voor dat Wi-Fi-adapters in combinatie met Linux soms niet direct goed werken.
Hieronder leg ik de stappen uit die je kunt proberen.

Stap 1: Controleer de huidige status van je netwerkadapter
1. Open een terminal.
2. Voer de volgende opdracht in om te zien of je netwerkadapter wordt herkend:

lspci | grep -i network

Stap 2: Installeer de benodigde stuurprogramma's
Linux Mint zou de meeste stuurprogramma's automatisch moeten installeren, maar als dat niet gebeurt, kun je handmatig de stuurprogramma's installeren via de terminal.

sudo apt update
sudo apt upgrade

Dit zorgt ervoor dat je de nieuwste versies van stuurprogramma’s en andere systeemcomponenten hebt.

Controleer op extra stuurprogramma's: Linux Mint heeft een tool om ontbrekende stuurprogramma's te installeren:
Open het Menu en zoek naar "Stuurprogramma's" (Driver Manager).
Dit programma zoekt naar beschikbare stuurprogramma's voor je hardware.
Als het een stuurprogramma voor je Wi-Fi-adapter vindt, installeer het dan via de grafische interface.

Handmatig stuurprogramma installeren: Als de Driver Manager geen stuurprogramma’s vindt, kun je proberen een stuurprogramma handmatig te installeren:

Zoek naar het model van je Wi-Fi-adapter (zie stap 1).
Voor veel recente Intel-, Realtek-, of Broadcom-adapters kun je de juiste stuurprogramma's installeren met de volgende opdrachten:

Voor Intel-adapters:
sudo apt install firmware-iwlwifi

Voor Broadcom-adapters:
sudo apt install bcmwl-kernel-source

Voor Realtek-adapters (afhankelijk van het model):
sudo apt install rtl8821ce-dkms

Stap 3: Herstart je laptop
Na het installeren van de stuurprogramma's herstart je de laptop om de wijzigingen toe te passen.

Stap 4: Controleer de Wi-Fi
Na de herstart zou je nu in staat moeten zijn om verbinding te maken met een Wi-Fi-netwerk via het netwerkicoon in de systeemvak.

Als de laptop via een internetkabel verbinding heeft, kun je eenvoudig de drivers bijwerken om te zien of dit je probleem oplost.
Het komt vaak voor dat Wi-Fi-adapters in combinatie met Linux soms niet direct goed werken.
Hieronder leg ik de stappen uit die je kunt proberen.

Stap 1: Controleer de huidige status van je netwerkadapter
1. Open een terminal.
2. Voer de volgende opdracht in om te zien of je netwerkadapter wordt herkend:

Stap 2: Installeer de benodigde stuurprogramma's
Linux Mint zou de meeste stuurprogramma's automatisch moeten installeren, maar als dat niet gebeurt, kun je handmatig de stuurprogramma's installeren via de terminal.

Dit zorgt ervoor dat je de nieuwste versies van stuurprogramma’s en andere systeemcomponenten hebt.

Controleer op extra stuurprogramma's: Linux Mint heeft een tool om ontbrekende stuurprogramma's te installeren:
Open het Menu en zoek naar "Stuurprogramma's" (Driver Manager).
Dit programma zoekt naar beschikbare stuurprogramma's voor je hardware.
Als het een stuurprogramma voor je Wi-Fi-adapter vindt, installeer het dan via de grafische interface.

Handmatig stuurprogramma installeren: Als de Driver Manager geen stuurprogramma’s vindt, kun je proberen een stuurprogramma handmatig te installeren:

Zoek naar het model van je Wi-Fi-adapter (zie stap 1).
Voor veel recente Intel-, Realtek-, of Broadcom-adapters kun je de juiste stuurprogramma's installeren met de volgende opdrachten:

Voor Intel-adapters:

Voor Broadcom-adapters:

Voor Realtek-adapters (afhankelijk van het model):

Stap 3: Herstart je laptop
Na het installeren van de stuurprogramma's herstart je de laptop om de wijzigingen toe te passen.

Stap 4: Controleer de Wi-Fi
Na de herstart zou je nu in staat moeten zijn om verbinding te maken met een Wi-Fi-netwerk via het netwerkicoon in de systeemvak.
Ik vind dat dit erg goed uitgelegd is, heb hier ook weer wat van geleerd.

Dank je sebastiaan voor de heldere uitleg. Stap 1 voor mij is op zoek naar een laptop met een internetbekabeling. En dan komt het spannende, kijken of het werkt. Thnx

Terug
Bovenaan