M.2 SSD geschikt?

Wammes

Nieuw forumlid
Ik overweeg de aanschaf van de HP Pavilion Desktop TP01-5160nd.

Ik heb verder behoefte aan veel schijfgeheugen. In het datasheet op de Megekko-site staat bij uitbreidingsslots 2 M.2. Er kan dus nog een tweede M.2-kaart bij. Zou dat bijvoorbeeld de Lexar NM790 4TB M.2 SSD kunnen zijn? Ik twijfel omdat ik ergens gelezen heb dat het moederbord bepalend is voor de omvang van de data die geadresseerd kan worden op een M.2-kaart. Wie helpt me verder?

NB
Klantenservice Megekko geeft aan dat het ondoenlijk is om dit uit te zoeken en verwijst me naar dit forum voor hulp.

Ik weet niet waar je het gelezen hebt maar er zit en kan maar 1 m.2 SSD in. Je kan wel via SATA uitbreiden naar 4Gb (voorbeeldje:KLIK HIER ). Die merkpc's hebben meestal een moederbord met beperkte uitbreidingsmogelijkheden, zeker in de budget-reeksen zoals deze.

De datasheet is een bijgevoegde pdf. Ik heb het afgedrukt voor me liggen. Kopje Connectiviteit subkop Uitbreidingsslots 2 M.2,

Geeft inderdaad wel aan dat er 2 m.2 aansluitingen zijn maar ik vrees dat er maar eentje (PCI Express x16) voor SSD m.2 is en dat die andere (PCI Express x1) dient voor wifi-kaartje (korte versie). Maar als de uitbreiding voor data is, kan je altijd zoals in #2 omschreven, een SATA SSD bij installeren. Daar is meestal wel ruimte en aansluiting voor.

De datasheet is een bijgevoegde pdf. Ik heb het afgedrukt voor me liggen. Kopje Connectiviteit subkop Uitbreidingsslots 2 M.2,
Ik vrees net zoals ArtstudioG dat een van de M.2 aansluitingen bedoeld is voor een M.2 wifi kaart.
s-l1200.webp
Ik kan het exacte moederbord voor dat model niet vinden, maar bij vrijwel alle andere pavillion moederborden die ik kan vinden zitten er 2x M.2 aansluitingen op, waarvan eentje voor een SSD en eentje voor een wifi kaart. Er zijn wel m.2 wifi naar m.2 schijf adapters te vinden, maar het is wel de vraag of je dat moet willen. De montage van een sata schijf zou in dit geval beter zijn.

Als je het aandurft kun je ook een eigen PC bouwen, en een moederbord kiezen waar 2 of meer m.2 aansluitingen op zitten. Dat is naar mijn mening beter dan die proprietary HP bullshit, en als je dus een keer wat wilt upgraden is daar bij een custom PC de mogelijkheid voor. Ook is het bouwen van zo'n pc echt te doen.
Laat het maar weten als je daar geïntresseerd in bent, dan stel ik wat voor je samen.

Beste Mikaas, bedankt dat je de moeite hebt genomen om het moederbord van de door mij beoogde HP PC te achterhalen. Hoewel dat niet gelukt is, vertrouw ik wel op jouw inschatting. Zeker ook na de opmerkingen van ArtstudioG. Mijn huidige stokoude desktop die écht op is, heb ik lang in leven kunnen houden door tal van upgrades. Reden om nu opnieuw voor een desktop te gaan. De HP die ik in het vizier heb, lijkt bij nader inzien toch wat beperkt. Voor zelfbouw deins ik nu terug. Mijn omstandigheden zijn zo dat ik met spoed een nieuwe desktop wil aanschaffen. Zoals ik al eerder aangaf ben ik op zoek naar een state-of-the-art-PC met aardig wat schijfgeheugen. Gamen en video bewerken doe ik nauwelijks. En ik wil er weer een tijd mee vooruit. Upgrades moeten mogelijk zijn. Mijn budget is EUR 1000,- en ik sta open voor suggesties.

bij een prebuild is het altijd een soort van gokwerk, omdat je niet goed zichtbaar hebt, wat voor hardware erin zit. prebuilds, zoals HP, Lenovo, Acer.......hebben hun eigen ontwerp van voeding, moederbord, base, koeler. dit maakt vervangen/upgraden bijzonder lastig.

beste optie is een custom pc samenstellen en door megekko laten bouwen. dan kan je zelf namelijk je opslag bepalen en bijvoorbeeld een 4tb m2 erin laten zetten.

Terug
Bovenaan