• Hartelijk welkom op het forum van Megekko!
    Megekko is dé webshop waar je alles voor jouw computer vindt. Of je nu op zoek bent naar een nieuwe laptop, een upgrade van je videokaart of een printer, in onze webshop vind je het allemaal. Je bent nu op het forum van Megekko. Bezoek onze webshop:
    Webshop
    Informatie over inloggen en registratie
    Om gebruik te maken van het forum gebruik je je Megekko webshop account.
    Als je nog geen webshop account hebt kun je deze hier aanmaken.

Memory Management BSOD's

Smekkie

Nieuw forumlid
Een klein half jaar geleden heb ik besloten om mijn moederbord, cpu en power supply te vervangen omdat mijn computer simpelweg niet meer aanging en het toch al bijna 8 jaar oud was.

Dus niewe status:
  • Asus prime b450m-a II (nieuw)
  • AMD Ryzen 5 5600G processor (nieuw)
  • Cooler Master MWE Gold 650 Full Modular V2 PSU (nieuw)
  • Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x8GB 2133 (8 jaar oud)
  • AMD RX 470 (8 jaar oud)
  • Mushkin TRIACTOR, 480 GB SSD (8 jaar oud)

Maar sinds de vervanging van mijn moederbord, CPU en power-supply heb ik last van Bluescreens.
Verschillende codes komen terug, maar vooral Memory Management.

Ik heb zelf wat troubleshooting gedaan:
  • De BSOD's komen voornamelijk bij het gamen, maar niet exclusief, dus kan ook gewoon tijdens browsen gebeuren.
  • BIOS geupdate naar laatste versie.
  • Alle stekkertjes hier en daar nagelopen.
  • Ik heb een schone installatie van Windows 11 gedaan, en daarbij alleen het volgende geinstalleerd:
    • Windows updates
    • AMD Drivers for RX 470
    • Steam
    • Een spel om te kijken of de BSOD's nog terug kwamen.
  • De RAM sticks die ik nu heb (2x). Individueel getest in verschillende slots, maar het systeem geeft nog steeds BSOD's ongeacht welke (of beiden) er in het systeem zitten.
De potentiele stappen die ik zelf zou verzinnen zijn:
  • SSD vervangen (8 jaar oud, maar ik denk toch dat het bij moederbord/CPU ligt). `chkdsk` was status ook gewoon okay.
  • RAM vervangen (ik denk alleen dat ze niet kapot zijn, vanwege dat ze allebei los BSOD's geven, of zijn ze niet compatible met het moederbord?).

Jullie nog verder tips of dingen die ik kan controleren voordat ik de schuld geef aan CPU/moederbord en een retour aanmaak voor CPU/moederbord?
(Ik kan eventueel nog de minidumps toevoegen als iemand daar meer verstand van heeft).
 
Wat je zegt klinkt logisch, het kan je RAM zijn. Het is mogelijk dat je RAM kapot is of niet compatible is met je moederbord. Het RAM dat je nu hebt is sowieso erg langzaam, je prestaties worden er zeker beter op om sneller werkgeheugen aan te schaffen. DDR4 is tegenwoordig ook nog eens erg voordelig.
Zie dit setje dat 100% compatible is met je moederbord en processor:

Wat ook mogelijk is, is dat de memory controller in je processor defect is. Dit kan ook bij nieuwe hardware voorkomen.
In beide gevallen is het alleen te troubleshooten door het onderdeel te vervangen, of op te sturen voor onderzoek/reparatie indien het binnen de garantie valt.
 
Heb je het geheugen getest met memtest? Dat zou je geheugen uit kunnen sluiten. De SSD kan ook zeker het probleem veroorzaken, zeker als het geheugen vol is en er data geswappt wordt naar de ssd, maar memtest lijkt een mooi beginpunt.
 
Terug
Bovenaan