• Hartelijk welkom op het forum van Megekko!
    Megekko is dé webshop waar je alles voor jouw computer vindt. Of je nu op zoek bent naar een nieuwe laptop, een upgrade van je videokaart of een printer, in onze webshop vind je het allemaal. Je bent nu op het forum van Megekko. Bezoek onze webshop:
    Webshop
    Informatie over inloggen en registratie
    Om gebruik te maken van het forum gebruik je je Megekko webshop account.
    Als je nog geen webshop account hebt kun je deze hier aanmaken.

Moederbord gestorven na bios update?

Leviathan

Nieuw forumlid
Mijn pc die ik vier jaar geleden heb gebouwd met onderdelen van Megekko, heeft een ernstig probleem. Ik vrees dat ik een nieuw moederbord of cpu ga moeten kopen om dit op te lossen, maar ik weet niet welke van de twee ik nodig zou hebben. De situatie is als volgt:
Mijn PC had opeens een problemen met booten, maar het was me wel gelukt om in Windows te komen. De ventilatoren draaiden op volle toeren terwijl Ryzen Master maar 50 graden aangaf. Toen ben ik in mijn Bios gaan kijken van mijn Gigabyte B450 Aorus Elite, en daar werden onzin temperaturen gegeven door alle sensors, de fan curves waren vreemd, en ik bleef een melding krijgen dat de cmos gereset was. Ik heb toen de bios geupdate, maar sinsdien kan ik niet eens meer windows booten. Ook vanuit een windows install media usb kan ik niet booten, ik kan alleen nog de bios in. Deze is wel geupdate, maar heeft nog steeds dezelfde rariteiten. Ik heb de cmos al gereset en het rode cpu error lampje op mijn moederbord brandt.
Ik heb gigabyte customer support gecontacteerd, maar dat kan weken duren en ik heb projecten die op mijn PC staan echt nu nodig. Zou het aanschaffen van een nieuw moederbord of cpu mijn probleem kunnen oplossen?

moederbord: Gigabyte b450 Aorus Elite
processor: Ryzen 5 3600

indien je windows 11 hebt runnen, dan in bios secure boot en tpm 2.0 aanzetten (CHS enable of disablen). dit kan namelijk ervoor zorgen dat windows 11 niet boot. ook de instelling ahci en ide mode kunnen hierin een rol spelen door te switchen tussen die twee. windows 10 is hierin minder moeilijk

je cpu error lampje kan komen door zowel je moederbord/cpu of andere hardware zaken. dat is onmogelijk te zien voor de lezers. een cmos reset zegt eigenlijk al dat er iets mis is gegaan met bepaalde hardware/overclock/temps/psu (kortsluiting? kan veel oorzaken zijn eigenlijk). je fan curves zijn na een cmos reset ook weer naar default waardes gegaan. misschien dat je curves er daarom vreemd uitzien.

Terug
Bovenaan