moederbord met regelbare RGB op mini atx

Marco Hermse

Nieuw forumlid
ik ben op zoek naar een moederbord waar ik middels software het RGB kan besturen. ik heb een mini ATX moederbord met een Intel Core i9 12900F processor er op en er zit DDR4 geheugen in. verder zit er Arctic RGB ventilatoren in en Fury RGB Geheugen en Strimer RGB video en moederbord kabels in. nu kan ik de verlichting bedienen met de reset knop op mijn Coolermaster kast maar ik wil dit graag met software kunnen doen. is dit mogelijk en zo ja, hoe?

Bijna elk moederbord heeft een ingebakken programma waarmee je de RGB op de desbetreffende (A)RGB headers kan besturen.

ASUS: Armoury crate
Asrock: RGB Sync
MSI: Mystic light
Gigabyte: RGB fusion 2.0

Dan is het alleen nog de vraag of jouw apparaten ook herkend worden door het moederbord.

Verder staat er in de bios een instelling die bepaald wat de reset knop doet, in deze instantie staat het ingesteld op de RGB veranderen maar dat kan ook anders als dat gewenst is.

ik heb nu een gigabyte moederbord de B76MDS3HDDR4 en volgens jullie site zit daar een rgb led met aansluitrail op maar de persoon die deze pc heeft gemaakt zegt dat het niet anders kan als hoe het nu zit en ik kan dat niet geloven en wil het graag softwarematisch maken. als ik de rechterkant van mijn Coolermast kast open maak zet daar ook een printplaatje van coolermaster met allemaal ingangen voor de rgb en voor de fans en daar zit ook alles op aangesloten. wat moet ik nu doen om het softwarematisch te laten lopen want ik vind dit nu helemaal niets via het resetknopje

De printplaat die je kan vinden is de fan-controller. En er zou een draadje van de fan-controller naar één van de twee aansluitingen midden-onder het moederbord moeten gaan, genaamd - [D-LED] en [LED-C]. Nu zou het in principe mogelijk moeten zijn om met [gigabyte control center: zie link] deze header te besturen.

- https://www.gigabyte.com/Consumer/Software/GIGABYTE-Control-Center/global/

Ik weet alleen niet waar in de bios de instellingen voor de resetknop staan omdat ik zelf geen ervaring heb met gigabyte moederborden.

Terug
Bovenaan