• Hartelijk welkom op het forum van Megekko!
    Megekko is dé webshop waar je alles voor jouw computer vindt. Of je nu op zoek bent naar een nieuwe laptop, een upgrade van je videokaart of een printer, in onze webshop vind je het allemaal. Je bent nu op het forum van Megekko. Bezoek onze webshop:
    Webshop
    Informatie over inloggen en registratie
    Om gebruik te maken van het forum gebruik je je Megekko webshop account.
    Als je nog geen webshop account hebt kun je deze hier aanmaken.

Mogelijke bottleneck

Max van Gelder

Nieuw forumlid
Ik heb onlangs de Gigabyte GeForce RTX 4060 Ti WINDFORCE 8GB GDDR6 aangeschaft, maar ik ervaar een probleem in mijn systeem. Mijn CPU, een Ryzen 5 3400G, heeft een aanzienlijk hoger verbruik dan mijn GPU tijdens het gamen en andere intensieve toepassingen, wat mogelijk duidt op een bottleneck.
Mijn systeem bestaat verder uit 16GB RAM op 2666MHz, een Seasonic 650W voeding, en een PCIe 3.0 moederbord. Ondanks het updaten van drivers en het optimaliseren van instellingen, blijft dit probleem zich voordoen.

Zouden jullie mij kunnen adviseren over eventuele oplossingen of verdere stappen?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Hi Max, ik denk dat de grafische kaart het beste op een PCIe 4.0 moederbord werkt. Ik heb voor een klant van mij deze kaart op een B650M moederbord met een Ryzen 5 5600 CPU. In jouw geval zou dat betekenen dat je een hoop moet vervangen..:rolleyes::unsure:

Hi Max, ik denk dat de grafische kaart het beste op een PCIe 4.0 moederbord werkt. Ik heb voor een klant van mij deze kaart op een B650M moederbord met een Ryzen 5 5600 CPU. In jouw geval zou dat betekenen dat je een hoop moet vervangen..:rolleyes::unsure:
Ja klopt, maar goed die pcie 4.0 en 3.0 /16/8 verschillen maar 20 fps maximaal. Ik denk dat het toch echt mijn processor is; (inclusief de moederbord, waar dus de performance dramatisch wordt verminderd) dus ja. Ik heb namelijk ook gehoord dat de videokaart maar 8 lanes gebruikt wat ik een beetje raar vind, dus zal ik hem maar gewoon terug sturen en sparen voor een betere PC die ik zelf later in elkaar kan zetten.

geen idee wat voor moederbord je hebt, maar misschien kan je idd upgraden naar een 5600 cpu. PCIe 3.0 is maximaal 5% trager ten opzichte van PCIe 4.0 met een 4060TI.

Een ander cpu is zeker te proberen en denk dat AMD ook van wat snellere RAM houd, is de korste klap.
maar hou zeker je oog op mooie upgrade kit AM5 ? nadeel is dan wel dat je denk ik 850W psu er bij moet denken in de prijs.

Een ander cpu is zeker te proberen en denk dat AMD ook van wat snellere RAM houd, is de korste klap.
maar hou zeker je oog op mooie upgrade kit AM5 ? nadeel is dan wel dat je denk ik 850W psu er bij moet denken in de prijs.
Nou ja ik heb deze pc ook al wel 4 jaar dus ik ga binnenkort deze pc verkopen en een eigen build maken voor rond de 1600 euro. De videokaart zal ik gewoon terug sturen, want ik kan wel alles gaan lopen upgraden, maar deze pc begint mij toch al wel een beetje aan de zenuwen te trekken.

Nou ja ik heb deze pc ook al wel 4 jaar dus ik ga binnenkort deze pc verkopen en een eigen build maken voor rond de 1600 euro. De videokaart zal ik gewoon terug sturen, want ik kan wel alles gaan lopen upgraden, maar deze pc begint mij toch al wel een beetje aan de zenuwen te trekken
volledige upgrade is wel het beste idd.

Terug
Bovenaan