nieuw core i9 ultra 285K of de I7 ultra 265K?wat te kiezen?

okkibokki

Nieuw forumlid
beste builders,

ik ben zinnens een upgrade te doen van mobo en cpu

nu zit ik in twijfel met welke cpu?

de nieuwe intel ultra i9 285K of de i7 ultra 265K

nu zie ik enkel dat het prijsverschil groot is maar is de meerprijs het waard om voor de i9 te gaan of wat is jullie advies?

alvast bedankt voor de reacties

mvg,

Mario

20 en 24 cores. Ik ga er dan automatisch vanuit dat je een MASSA dingen tegelijk aan het doen bent op de pc en veeleisende games daar niet echt een deel van uitmaken?

Zo niet:

Ik gok dat de meeste multitasking-gaming enthusiasts hier het tegenwoordig meer voor AMD cpu's hebben dan Intel cpu's: Met name de ryzen 7 9800X3D(8 cores waar nog steeds behoorlijk goed op te multitasken is).

i9 285k en r7 9800X3D vergelijking in een hoopje applicaties:

Overigens is een ryzen 9 9950X3D enkele dagen geleden officiëel aangekondigd, en deze zal over 16 cores beschikken. Deze is nog niet beschikbaar en er zal wel een pittig prijskaartje aanhangen, maar wordt volgens mij wel de beste optie om zowel een massa cores als het massieve voordeel van een groot L3 cachegeheugen te hebben(waar hedendaagse games verzot op zijn), but again: de 9800X3D is echt wel een beest van een processor. Ik denk dat het er vooral op neer komt of de pc meerdere virtuele machines tegelijk gaat draaien of niet, want dan "heb je nooit genoeg cores". Spreken we daarentegen over zware games draaien, wat browsertabs met een film/muziek en misschien discord open, en wat background monitoring apps etc etc; dan is 8 cores(16 threads) wel voldoende. Het is echt volledig afhankelijk van wat jij doorgaans op een pc allemaal tegelijk doet.

*Gezien je zowel cpu als moederbord wilt upgraden (ook je werkgeheugen?!), dacht ik dat een AMD build(AM5) ook interessant zou zijn.

Succes en mvg

Eeckx

Laatst bewerkt:
Beste,

had er mss moeten bijvertellen dat ik absoluuut géén gamer ben maar de pc meer gebruik voor fotografiebewerking en ik absoluut niet wil overschakelen naar AMD

heb wel een gaming case met een 4060ti en met veel led in en aio maar enkel omdat dit mooier oogt.maar toch bedankt voor je uiteenzetting

ik heb zelf een 265k. prima cpu met goede OC mogelijkheden. de 285k heeft 4 e-cores meer, maar daar betaal je veel meer voor. ik heb het ''bespaarde'' geld gestoken in snelle ramsticks (teamgroup ddr5 8200cl38). deze runnen op 8533mhz cl38 in sync met mem controller. dit helpt enorm in applicaties/games en windows loopt hiermee zeer soepel.

Terug
Bovenaan