Nieuwe allround en volwaardige pc die jaren mee kan

Philippe

Nieuw forumlid
Hi,

Ik ben mezelf aan het oriënteren op een nieuwe PC. In het verleden heb ik deze regelmatig zelfgebouwd en dat zou ik graag weer eens doen, maar is dat is al even geleden...

Het systeem zal hoofdzakelijk voor thuis- en kantoorgebruik ingezet worden, ik zou het leuk vinden als erop gegamed kan worden en als ik later iets kan uitbreiden of upgraden. Ik ben daarom op zoek naar een allround en volwaardige pc, waarbij alle componenten compatibel en in verhouding zijn met elkaar, die jaren mee kan.

Na een hoop puzzelen en het bevragen van ChatGPT ben ik op de volgende build uitgekomen:
  • Behuizing: Cooler Master Silencio S600
  • PSU: be quiet! Straight Power 12 750W PSU
  • Moederbord: MSI PRO Z790-A MAX WIFI moederbord
  • CPU: Intel Core i7-14700KF processor
  • Koeler: be quiet! Dark Rock 5
  • RAM: Corsair DDR5 Vengeance 2x16GB 6000
  • SSD: WD BLACK SN8100 2TB M.2
  • GPU: Gigabyte GeForce RTX 4070 WINDFORCE OC 12G
  • FAN: be quiet! Silent Wings 4, 120mm PWM (2x)
Verlanglijstje: https://www.megekko.nl/account/verlanglijst/9496/c81akqifr0

Hebben jullie nog suggesties? Mis ik iets?

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Laatst bewerkt:
Ik heb onlangs deze build (klik hier) voor mezelf besteld en in mekaar gestoken. Ben daar zeer tevreden over, doe zelf geen gaming maar wel high end desktop publishing. Ben zelf graphic designer en gebruik alles van Adobe (vaak tegelijk) en Corel. Dus krachtige machine nodig en deze voldoet ruim. Is ook zeer stil!!

Megekko.nl - Winkelmand - [www.megekko.nl].webp

Hi ArtstudioG,
Dank voor je snelle reactie!
Mijn budget is rond de 2000,- vergelijkbaar met jouw build.
Wat is de een reden dat je voor de Intel Core Ultra hebt gekozen, ten opzichte van een i7 of i9?

Energiezuiniger en toekomstgericht. Ik heb ook gekozen voor een "platinum"voeding (ipv gold) net om dezelfde reden. Ik had al een Core Ultra build gedaan voor een klant en was daar zeer tevreden over. Moest nu van de boekhouder kosten maken en daarom een nieuwe build gemaakt. Ik kom van een i9-14xxx waar ik qua snelheid uiteraard ook wel tevreden over was.

20250802_115718.webp 20250802_115653.webp

Laatst bewerkt:
Ik twijfelde ook maar is al direct zo'n 250 euro extra. Voor mij was dit geen toegevoegde waarde. De 64Gb ram heb ik wel gekozen icm een 16Gb GPU.
Moederbord is compatibel met i9.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan