• Hartelijk welkom op het forum van Megekko!
    Megekko is dé webshop waar je alles voor jouw computer vindt. Of je nu op zoek bent naar een nieuwe laptop, een upgrade van je videokaart of een printer, in onze webshop vind je het allemaal. Je bent nu op het forum van Megekko. Bezoek onze webshop:
    Webshop
    Informatie over inloggen en registratie
    Om gebruik te maken van het forum gebruik je je Megekko webshop account.
    Als je nog geen webshop account hebt kun je deze hier aanmaken.

Nieuwe gamepc

• Onderwerp starter Onderwerp starter Aaltk
  • Startdatum Startdatum

Aaltk

Nieuw forumlid
Hoi allemaal,

Ik ben nieuw hier op dit forum en ook al enige tijd uit de computer'wereld' om het zo maar te zeggen.

Nu ben ik bezig om een nieuwe gamepc samen te stellen en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Ik heb inmiddels al 3 componenten:

Gigabyte Z790 AORUS ELITE AX
2x Corsair DDR5 Vengeance 32GB 6400
Intel Core i9-14900K

Is dit een prima opzet, of zeggen jullie ik zou het anders doen.

Wat raden jullie mij aan voor koeling, stroomvoorziening, videokaart, SSD, etc.

Geen waterkoeling tenzij het echt nodig is.
Hoef geen kermisattractie betreft RGB oid.
Geen onnodige luxe..

Hallo Aaltk,

Dit is een mooi begin van je nieuwe systeem!
Heb je gecontroleerd of het werkgeheugen op de compatibiliteitslijst van het moederbord staat op de website van de fabrikant?
Als je dit nog niet hebt gedaan, raad ik aan dit eerst te controleren. Zo weet je zeker dat alle componenten goed met elkaar zullen samenwerken.

De belangrijkste vraag is waar je het systeem voor wilt gebruiken, want dat kan invloed hebben op je keuze voor een processor-koeler.
Als je het systeem voornamelijk voor gamen gaat gebruiken, kun je zowel kiezen voor een luchtkoeler als een waterkoeler, afhankelijk van wat je mooier vindt in de behuizing.

Echter, als je het systeem ook voor intensieve taken zoals langdurig renderen van 3D-modellen wilt gebruiken, zou ik eerder een luchtkoeler aanraden.
Bij langdurig gebruik op 100% kan het water in een waterkoeler steeds warmer worden, wat uiteindelijk de koeling kan beïnvloeden. Een luchtkoeler heeft dit nadeel niet.

Als je een goede waterkoeler zoekt, is de Arctic Freezer 3 met een 360mm radiator een uitstekende keuze.
Voor luchtkoelers zijn er veel opties van merken zoals Noctua, be quiet!, Deepcool en Scythe, die allemaal hoge kwaliteit leveren.
Zorg ervoor dat de koeler een hoge TDP-waarde heeft, zodat hij de warmteproductie van de i9-14900K goed kan afvoeren.
Deze processor heeft namelijk een TDP van 253 watt, wat betekent dat hij behoorlijk wat warmte kan genereren.

Als je van plan bent om in 4K te gamen, is een RTX 4080 (of hoger) een uitstekende keuze, mits dat binnen je budget past.

Wat betreft de voeding: met deze krachtige componenten raad ik een voeding van 1000 of 1200 watt aan.
Zorg er ook voor dat deze beschikt over een 12VHPWR-connector, aangezien veel RTX 4000-kaarten zo’n connector vereisen.

Hopelijk helpt deze informatie je bij het kiezen van de juiste componenten voor je nieuwe systeem!

Bedankt voor deze waardevolle informatie. Hier kan ik zeker wat mee!

Ga het voornamelijk gebruiken voor gamen.
Welke behuizing kan ik het beste gebruiken of zijn alle ATX kasten van hetzelfde formaat?

Hoewel ATX-behuizingen hetzelfde formaat hebben voor het moederbord, kunnen de buitenmaten van de behuizing aanzienlijk variëren.

Als je kiest voor een luchtkoeler, is het belangrijk om te letten op de hoogte van de CPU-koeler.
Vrijwel alle behuizingen geven aan welke hoogte van luchtkoelers passen, dus controleer dit goed voordat je een koeler kiest.

Kies je voor een waterkoeler, kijk dan of de behuizing een 360mm radiator aan de bovenkant ondersteunt.
Dit is namelijk de meest gebruikelijke en optimale locatie voor een waterkoeler. 😊

Als je een goede waterkoeler zoekt, is de Arctic Freezer 3 met een 360mm radiator een uitstekende keuze.

let wel deze cooler is 4 cm dik (hoogte) dus let op dat hij in je case past. dus geen hyte y60(70??) in elk geval ;) darn een i9 14 je pakt wel uit zeg

Ja als je het dan doet moet je het ook stap voor stap goed aanpakken..anders zit je later weer

let wel deze cooler is 4 cm dik (hoogte) dus let op dat hij in je case past. dus geen hyte y60(70??) in elk geval ;) darn een i9 14 je pakt wel uit zeg
Bedankt! Even kijken welke kast het dan word haha

Terug
Bovenaan