Nieuwe high end PC samenstellen

Newbie2025

Nieuw forumlid
Ik wil graag een nieuwe pc samenstellen, die lang mee gaat en daarom ook redelijk voorop loopt qua onderdelen. Ik game niet vaak, maar ben wel veel met Excel en grote bestanden bezig. Ik heb nu dit bij elkaar verzameld:
MSI MPG X870E CARBON WIFI
AMD Ryzen 9 9900X
Corsair MP700 Pro SE 4TB Gen5 (incl heatsink)
Fractal Design Define 7 Zwart
Bequiet DARK ROCK ELITE koeler
Corsair DDR5 Vengeance 2x32GB 6800 CMK64GX5M2X6800C32
Corsair RM850x
Gigabyte GAMING Radeon RX 7800 XT OC AMD 16 Go GDDR6
Windows 11 pro OEM

Past dit bij elkaar en heeft iemand nog suggesties/dingen die ik hierin mis of beter kan maken? Een stille PC die er netjes uit ziet (niet teveel led/etc) vind ik ook belangrijk.

Bedankt @pvg103breda ik zie wel dat er een verschil zit in het geheugen qua mhz: die jij voorstelt heeft PC5-44800, die andere PC5-48000, is PC5-48000 niet beter dan? Wat is belangrijker, de latency of de mhz...

Beide factoren zijn belangrijk voor de prestaties van je systeem.

Omdat je een AM5-systeem gebruikt, moet je rekening houden met de Infinity Fabric. Dit betekent dat een balans tussen hoge snelheden (MHz) en lage latency (CL) cruciaal is voor optimale prestaties. Bijna iedereen gaat hier voor 6000Mhz @ 30CL.

Daarom zou ik aanraden om te kiezen voor:

De 'neo' line is ook specifiek geoptimaliseerd voor AMD processoren.

Nu komt er ook nog een CL26 line uit @ 6000 Mhz, maar preciese prijs en wanneer verkrijgbaar is helaas nog unknown:

Zit er veel verschil tussen de G.SKILL Neo en de Corsair DDR5 Vengeance RGB 2x32GB 6000 CMH64GX5M2B6000Z30 geheugenmodule?

Prijs is hetzelfde, maar de een is stabieler en speciaal geoptimaliseerd voor het systeem dat je aan het bouwen bent. Voor mij een obvious choice 😉
Overigens heeft de Corsair ook RGB, waar ik zelf niet echt van houd. Ik ga liever voor performance dan onzin lampies, but that's just me.

Overigens; zorg ervoor dat je wel gebruikt maakt van AMD EXPO, is misschien iets wat je al weet, maar die advertised speed van 6000 (of whatever er op het doosje staat) is niet iets wat by default gebruikt word!

Oh en nog een by the way: Pas op met de heatsink op je SSD, duurdere moederborden hebben al heatsinks, dus dan betaal je mogelijk een hoop extra $$ voor niets.

Terug
Bovenaan