Nieuwe pc build commentaar nodig

koenvdam

Nieuw forumlid
Ik ben nu mijn pc build aan het afronden, deze is vooral voor normaal gebruik maar ik wil de mogelijkheid dat ik kan uitbreiden naar volledige game pc. Zal in het begin rocket league of valheim mee gespeeld worden. En ik heb wifi nodig want ik heb geen internet kabel op de plek waar hij komt.

Ik kom hier op uit:
CPU: AMD Ryzen 5 7600 Processor
Cooler: wraith stealth cooler which is in 5 7600 box
GPU: for starters I will use the iGPU since I'm trying it out for gaming (no new release games)
RAM: 2x Patriot Memory DDR5 Viper 4 1x8GB 4800Mhz () PSD58G480041 geheugenmodule
Motherboard: MSI B850 GAMING PLUS WIFI moederbord
Case: Inter-Tech ATX A-303 Midi Tower Zwart Behuizing
SSD: Kingston NV3 1TB M.2 SSD
Power supply: MSI MAG A850GL PCIE5 PSU / PC voeding

Alle commentaar is welkom

Voor dagelijks normaal gebruik zal de iGPU voldoende zijn. hierbij te denken aan media consumptie zoals youtube, netflix etc. alleen games op de iGPU zal iets of wat moeizaam gaan. voor valheim heb je eigenlijk wel een GPU nodig. dit staat ook in de minimum requirements van de game.

ook een video ter referentie.

Bedankt voor de reactie! Ja ik zat dus erg te twijfelen wat kan ik het beste doen.
Ik hoef niet perse op 4k of 1440p te gamen aangezien ik ook nog een switch en ps4 heb.

Het geld wat ik bespaar met de grafische kaart besteed ik nu dus meer aan de rest. Dan kan ik daarna de gpu upgraden.
Of is er een enigszins "budget gpu" die dan beter draait?
wat betreft de ryzen 5 7600, volgens mij is op zelfde budget dit een goede kaart (niet direct iets gevonden zelfde budget wat beter is eventueel zonder igpu).

Heb je een budget wbt wat je wil uitgeven voor het gedeelte zonder GPU? En enig idee wat voor GPU je uiteindelijk wilt gaan gebruiken? Dat maakt voor je PSU uit.

Ik zie namelijk wel wat rare proporties (in my opinion) in je huidige parts list. Met een budget en enigzins een idee hoeveel power je nodig heb kan ik een aanbeveling maken.

Overigens; je mentioned dat je geen 4k of 1440p hoeft voor gaming - Bedoel je terwijl je een iGPU gebruikt? Of geldt dit ook wanneer je wel een GPU erbij hebt aangeschaft?

Laatst bewerkt:
Budget voor deze onderdelen zonder GPU zou ik rond de 6 max 700 euro uit willen geven.
Wat betreft de GPU dacht ik een rx 6750 XT of iets dergelijks.

PSU en Motherboard zijn ook wat duurder omdat deze kortingsacties hebben op dit moment bij megekko(vandaar de uitschieters). Als er rare dingen bijzitten is alle input welkom!

Pcpartpicker zegt dan 413W ingeschat met deze GPU.

Met GPU erbij zou ik ook nooit 4k hoeven gamen. 1440p met decent framerate (niet nieuwste games) is dan meer dan goed genoeg.

Ik zou zelf niet +- 80 euro extra uitgeven voor een 20 euro steam voucher van een externe partij. Heb sowieso al 2x eerder gezeik gehad met zulke acties op Megekko, zowel met ASUS als Gigabyte producten. Deze acties zijn "zolang de voorraad strekt", dus een hoop ge-email waarin je bijna moet smeken voor 20 euro.. en wordt je alsnog de deur gewezen. Sowieso voor mij niet meer de tijd en moeite waard.

Redenering:

CPU: Prijsverschil tussen 7600 en 7600X is zo klein dat ik altijd voor de X-variant zou gaan.
Cooler: Ik zou echt voor een aftermarket cooler gaan.
GPU: -
RAM: Het RAM dat je hebt gekozen heeft echt een hele lage frequentie EN latency. Ook is het stabieler om een set van 2 te kopen, dan 2 losse modules bij elkaar te gebruiken. Verder zou ik advieseren om direct naar 32 GB te stappen. Nu 16 en later uitbreiden met 16 is niet handig, want het draaien van 4 modules ipv 2 modules heeft ook negatieve effecten. Denk je toch dat je nooit meer dan 16 GB nodig gaat hebben? Dan kan je kiezen voor https://www.megekko.nl/product/7962...ast-2x8GB-6000-KF560C30BBK2-16-geheugenmodule, dit scheelt 35 euro.
Moederbord: Doet alles wat je nodig hebt
Case: Ik had even gekeken naar de case die je had gekozen, en ik denk dat je deze vooral hebt gekozen op basis van prijs, niet omdat je 'm heel erg mooi vind. Ik heb een andere case gelinked die wel duurder is maar die inclusief ZES fans komt. Mocht je 'm spuuglelijk vinden, je kan voor nog meer goedkope cases kijken op pcpartpicker, maar let dan vooral op included fans, ik zou minstens 1 input & 1 exhaust fan willen. De Inter-Tech case komt met 0 fans.
SSD: -
Power supply: A-rating power supply, fully modular en heeft bijna 200W headroom met een 6750 XT. Mocht je voor 850W gegaan zijn vanwege de efficiency curve, dan laat ik je graag weten dat dit een outdated advies is - 100W is al genoeg nowadays.

Laatst bewerkt:
Bedankt!

Commentaar is meegenomen:
7600 wordt 7600x en dan tray type
Cooler wijzig ik naar de aangeraden cooler
Ram: goed commentaar en redelijk mee eens, besteed ik wel 50 euro meer aan
Moederbord: enige wat ik hier mis is de wifi module, ik heb namelijk geen internet kabel waar ik ga zitten. Dan kwam ik eerst uit op de msi b650 gaming plus wifi moederbord uit, hier zitten alleen maar antenne pinnetjes bij direct op IO gedeelte. Bij de duurdere zit er een losse antenne plus kabel bij. Hij komt onder mij bureau dus daarom. Dacht ik kabel met antenne die ik kan verplaatsen is misschien beter. Dus hier kan ik nog wel commentaar gebruiken.
Case: goed punt met de fans ja!
Power supply: comments ook meegenomen en gewijzigd

Fijn dat er zoveel commentaar op komt, alleen moederbord is dus nog een open puntje

Het moederbord dat ik noemde heeft ook wi-fi, met inderdaad 2 antennes die je moet inschroeven bij de IO. Ik gebruik zelf nooit Wi-Fi dus ik kan persoonlijk niet goed inschatten hoe goed dat werkt.

Ik weet wel dat het niet ongebruikelijk is dat users zelfs die 2 IO antennes vergeten in te schroeven en hun Wi-Fi het alsnog doet, dus het lijkt me dat met antennes het goed moet werken. Tenzei je heel ver van de router met dikke muren zit oid, dat je bureau ervoor zorgt dat je wi-fi slecht is hoef je niet bang voor te zijn. zal nog even kijken of ik een mobo kan vinden met external moving antenna.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan