Nieuwe PC -> SSD overzetten

RobbieRonalds

Nieuw forumlid
Hallo mede-enthousiastelingen! Ik heb een nieuwe PC samengesteld en de onderdelen besteld bij Megekko. Graag zou ik al mijn bestanden, programma's, instellingen etc makkelijk overzetten naar de nieuwe pc. Is het mogelijk om de SSD van mijn oude pc over te zetten naar mijn nieuwe pc? Deze is net een jaar oud, die had ik net geupgrade. Kan dat zonder enig gehaper? Of moet ik daarvoor dingen de-installeren?

Ik ben benieuwd!

Laatst bewerkt:
Kan perfect, de nieuwe pc zal dan automatisch de nodige drivers installeren en perfect werken. Je zal wel enkel een nieuwe Windows licentie moeten aanschaffen. Die kan her en der wel goedkoop online vinden. Wanneer de nieuwe pc vraagt om te activeren kan je die dan inbrengen. Het blijft wel verstandig om met twee ssd's te werken zodat je persoonlijke bestanden op een andere Disk staan dan je besturing en apps.

Kan perfect, de nieuwe pc zal dan automatisch de nodige drivers installeren en perfect werken. Je zal wel enkel een nieuwe Windows licentie moeten aanschaffen. Die kan her en der wel goedkoop online vinden. Wanneer de nieuwe pc vraagt om te activeren kan je die dan inbrengen. Het blijft wel verstandig om met twee ssd's te werken zodat je persoonlijke bestanden op een andere Disk staan dan je besturing en apps.
Dank je voor je reactie! Wat is het voordeel van programma's en opslag apart houden?

Dank je voor je reactie! Wat is het voordeel van programma's en opslag apart houden?
zodat je niet per ongelijk alles op de SSD formatteert, windows is soms moeilijk met partities. en als je geen partities hebt, is het al helemaal open seizoen.
een aparte SSD is daar aantegen makkelijk, gewoon loskoppelen als je aan het formatteren/installeren bent en daarna weer aansluiten.
en je deelt geen bandbreedte met windows in dagelijks gebruik, niet dat dat zo'n groot probleem meer is tegenwoordig met SSD's.

Ik overweeg om mijn nieuwe SSD voor windows en programmas te gebruiken, en mijn bestanden op mijn oude te laten staan. kan ik dan eerst de nieuwe ssd erin prikken, de pc opstarten en windows installeren, en daarna de oude ssd met bestanden etc erin prikken, ookal staat daar nog de oude windows op?

hoe bedoel je 'als je geen partities hebt"? en wanneer zou ik de SSD per ongeluk formateren? Of kan die dat per ongeluk automatisch zelf doen?
partities, een SSD maar in twee blokken verdeelt. hij zou dan als twee schijven verschijnen in windows, ook al is het er maar een. oude laptops deden dat vaak.
Als je dat niet hebt zit je data bij de windows installatie zelf in als het ware, geen afscheiding.
qua formatteren als je met het installeren het aanklikt per ongeluk, maar niet bedoelt. naar mijn weten is het niet automatisch? (zou verandert kunnen zijn?)

Ik overweeg om mijn nieuwe SSD voor windows en programmas te gebruiken, en mijn bestanden op mijn oude te laten staan. kan ik dan eerst de nieuwe ssd erin prikken, de pc opstarten en windows installeren, en daarna de oude ssd met bestanden etc erin prikken, ookal staat daar nog de oude windows op?
volgends mij kan dat.
Misschien is het slimmer om je data van de oude eerst op de nieuwe te pleuren want dan heb je geen windows documenten/folders er tussen inzitten, voordat je die niet kan verwijderen in verband met permissies ofzo.
Daarna gewoon de oude er eerst in de nieuwe pc prikken, formateren en installeren, en dan je nieuwe SSD er bij in.
niet zoveel ervaring mee, maar dat is hoe ik het zelf zou proberen.

Ik maak sowieso een back-up van de oude, dan heb ik sowieso de bestanden los. Die kan ik achteraf dan makkelijk op de (eventueel nieuwe) SSD zetten mocht er iets mis gaan. Hoef ik verder geen drivers te installeren of deïnstalleren als ik mijn oude ssd in de nieuwe pc zet? Gaat ie geen foutmeldingen geven omdat ie de oude GPU bijvoorbeeld niet kan vinden?

Ik maak sowieso een back-up van de oude, dan heb ik sowieso de bestanden los. Die kan ik achteraf dan makkelijk op de (eventueel nieuwe) SSD zetten mocht er iets mis gaan. Hoef ik verder geen drivers te installeren of deïnstalleren als ik mijn oude ssd in de nieuwe pc zet? Gaat ie geen foutmeldingen geven omdat ie de oude GPU bijvoorbeeld niet kan vinden?
zonder formatteren zou ik het niet weten of de drivers op de oude SSD problemen zullen geven.
als er een installatie opzit zou het wel slim zijn om zo spoedig mogelijk de goede drivers er op te zetten.
als je hem formatteert is alle data op de schijf verwijdert, dus ook drivers (en misschien ook soms partities) dus die zouden dan geen problemen leveren.

trouwens, ik neem aan dat je een Usb installer gebruikt.
want anders kan het lastig worden om windows te her installeren, vanaf een gewiste windows installatie 😛.
dan zou het inderdaad giswerk worden met drivers in verband met niet kunnen formatteren.

zou ook slim zijn om te kijken naar waar je backup is, als deze op dezelfde SSD staat is dat natuurlijk niet veilig.
een externe SSD of usb zou slim zijn ervoor.

Terug
Bovenaan