• Hartelijk welkom op het forum van Megekko!
    Megekko is dé webshop waar je alles voor jouw computer vindt. Of je nu op zoek bent naar een nieuwe laptop, een upgrade van je videokaart of een printer, in onze webshop vind je het allemaal. Je bent nu op het forum van Megekko. Bezoek onze webshop:
    Webshop
    Informatie over inloggen en registratie
    Om gebruik te maken van het forum gebruik je je Megekko webshop account.
    Als je nog geen webshop account hebt kun je deze hier aanmaken.

NVme Pcie 4 vs 5

FunkMusic

Nieuw forumlid
Hallo,
welke hardware/info/aansluiting moet een laptop beschikken om een PCIe 4.0 x4 of een PCIe 5.0 x4 te kunnen gebruiken.
Ik vind wel geheugenkaarten van PCIe 5.0 x4 maar geen behuizingen/controllers hiervoor of ik moet erover gezien hebben.
Is het prijsverschil (dat ik niet juist kan schatten owv geen prijs van behuizing/controller) te verantwoorden tov de PCIe 4.0 x4
Alvast bedankt voor jullie antwoord,
FunkMusic

1724001064024.webp
of een
1724001115418.webp
 
Als de laptop ondersteuning biedt voor een PCI-e SSD uitbreiding, zal elke versie mogelijk zijn.
Het is wel zo dat hoe nieuwer de versie, hoe sneller het werkt. Maar het is gewoon backwards compatible.
Je kan dus een 5.0 SSD ook op een 4.0 slot gebruiken.
Als je een specifieke laptop en SSD hebt wil ik het nog wel voor je controleren.
 
Hallo, ik ben lang op zoek geweest naar een laptop die ik vooral gebruik om muziek/beeld mee af te spelen, een 4070 videokaart had om aan te sluiten op mijn 4k Ultra HD beamer en toch een beetje geheugen (min 16 Gb om een tijdje verder te kunnen, een recente processor en liefst 2 thunderbolt4/usb4 poorten en dan ook nog een azerty klavier. Ik ben dan rekening houdend met prijzen terecht gekomen na een tamelijk lange zoektocht terechtgekomen bij Omen 16-wf1017nb. Nu ben ik van plan om een 2TB NVMe Pcie 4 of 5 aan te kopen alleen vind ik niet direct een behuizing met een controller voor PCIe 5.0 x4 terug??? Dus ik kom terecht bij NVMe PCIE 4.0 4x4 bij Samsung Pro 990 2TB terecht en daarvoor nog een geschikte behuizing en controller. Deze wordt dan aangesloten op Thunderbolt4/usb4 poort. Bestaat een PCIe 5.0 x4 wel want ik vind er geen terug?
Ik heb er weinig verstand van:)
Groeten van FunkMusic
 
Ik weet niet of er al PCI-e 5.0 externe behuizingen zijn, maar daar ga je ook geen snelheid mee winnen.
Onderstaande SSD enclosure heeft een snelheidslimiet van 20Gbit/s, maar in de praktijk haalt de laptop en de SSD zoiets nooit.
Je kan er een Samsung Pro 990 2TB in zetten.
 
Met ThunderBolt 4 en de snelheden die je verlangt is een Gen4 (PCIe 4.0) prima. Er zijn op het moment van schrijven nog niet écht Gen5 (PCIe 5.0) behuizingen beschikbaar. De ICY BOX die @Ricardo adviseert is een prima keuze.
 
Terug
Bovenaan