Pc 3 maanden oud, crasht regelmatig

DnDuis

Nieuw forumlid
Hi,

Afgelopen december heb ik een eigen PC weer gebouwd en van am4 platform naar am5 gegaan. De pc werkte erg goed tot 2 weken terug.
Opeens crasht de pc regelmatig zonder BSODs, het verwijderen van 1 ram stick heeft ervoor gezorgd dat het niet constant gebeurt maar wel als de PC een dagje staat te draaien.

Pc blijft koel draaien en OCCT test geef met 2 ram sticks ook geen fouten na een halfuur maar als een spel opstat crasht die meteen met 2 ram sticks.

Specs:
B650 gigabyte
Ryzen 9700X
RTX 5060
32gb ddr5 ram Crucial

Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?

jammer genoeg kan dit aan veel dingen liggen van mobo ,CPU tot Ram in dit geval is crucial ram wat minder betrouwbaar dat de meeste ram sticks en mogelijk niet QVL is omdat zeker te weten moet ik je preciese moederbord weten en je ram Code bvb CT32G56C46U5.

Hi, Dankjewel voor de reactie
Mijn moederbord is een
Gigabyte B650 EAGLE moederbord
en ram code is

CT2K16G48C40U5.​

Zojuist crashte de PC weer na 1 nieuwe startup en een game starten. Na de CMOS reset geeft de pc pas weer beeld en kan er weer een spel gespeeld worden.

Zo te zien heeft sambal bij volledig gelijk. Je ramsetje staat niet op de QVL lijst van dit moederbord en dus zouden problemen zoals deze kunnen voorkomen. Helaas is het wel zo dat je systeem al 3 maanden oud is en daarom kan je je ram niet retourneren. Wel heb ik een nieuw setje gevonden die wel zal werken in je configuratie. Namelijk : https://www.megekko.nl/product/7962...t-2x16GB-6000-KF560C30BBEK2-32-geheugenmodule

Laatst bewerkt:
Beste DnDuis,

Ik heb even voor je gekeken op de website van Gigabyte: Gigabyte B650 EAGLE
Jouw Crucial DDR5 staat niet op deze lijst. En dit kan heel goed het probleem zijn van de instabiliteit van het systeem.

Het kan ook dat het geheugen defect is. Dit kan voor je getest worden waar je het gekocht hebt.
Als dit bij Megekko is geweest, zou je het kunnen opsturen voor RMA, of even langs de winkel gaan als je in de buurt woont.

Terug
Bovenaan