Ik heb hier een lijst met pc onderdelen en weet iemand misschien of dit goed samenwerkt en gewoon goed is?
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Om hier even op in te springen: de Ryzen 5 7600-processor ondersteunt deze snelheden wel.Hi Jens jouw CPU ondersteunt max 5200MHz DDR geheugen, maar je hebt 2 modules van 6000MHz Jouw CPU bepaalt de snelheid van het geheugen, niet andersom..
Hi Sebastiaan, alles klopt wat je laat zien. het enige wat ik net zei, is dat het geheugen van 6000MHz icm met de Ryzen 5 7600 niet optimaal gaat werken. Met andere woorden: de 6000MHz zal nooit gehaald worden omdat de CPU het niet ondersteunt. Zoals ik al eerder zei, de CPU bepaalt de snelheid van het geheugen, niet het geheugen of moederbord zelf..Om hier even op in te springen: de Ryzen 5 7600-processor ondersteunt deze snelheden wel.
Volgens de specificaties worden vaak standaardwaarden aangegeven, wat ook bij Intel het geval is.
Bijvoorbeeld bij de 14900K wordt een maximumsnelheid van 5600 MHz aangegeven.
Bekijk bijlage 667
Als we naar de specificaties van het moederbord kijken, zie je dat dit wel degelijk werkt.
Zie de onderstaande foto voor meer details.
Bekijk bijlage 668
Het werkgeheugen zal 6000MHz bereiken als je EXPO aanzet op het moederbord, mits dit natuurlijk op de supportlijst van het moederbord staat, en het systeem zal gewoon posten en naar behoren draaien.Hi Sebastiaan, alles klopt wat je laat zien. het enige wat ik net zei, is dat het geheugen van 6000MHz icm met de Ryzen 5 7600 niet optimaal gaat werken. Met andere woorden: de 6000MHz zal nooit gehaald worden omdat de CPU het niet ondersteunt. Zoals ik al eerder zei, de CPU bepaalt de snelheid van het geheugen, niet het geheugen of moederbord zelf..
Hi Reza,Hi Sebastiaan, alles klopt wat je laat zien. het enige wat ik net zei, is dat het geheugen van 6000MHz icm met de Ryzen 5 7600 niet optimaal gaat werken. Met andere woorden: de 6000MHz zal nooit gehaald worden omdat de CPU het niet ondersteunt. Zoals ik al eerder zei, de CPU bepaalt de snelheid van het geheugen, niet het geheugen of moederbord zelf..
Bedankt @Wouter en @Base_NL voor jullie reacties. Ik begrijp dat het technisch/softwarematig allemaal zal werken, maar in praktijk krijg ik vaak klanten die zelf iets samengesteld en gebouwd hebben, bij mij op kantoor. Ik merk door de jaren heen dat overclocken van hardware niet altijd werkt. Als ik het systeem naar de basisconfiguratie zet, dan zie ik de klanten niet meer terug. Maar goed, iedereen heeft zijn eigen ervaringen. Nogmaals bedankt voor jullie reacties en @Jens succes met jouw PCHi Reza,
Helaas is wat je in dit bericht schrijft grotendeels incorrect.
Het moederbord is in dit geval de bepalende factor welk specifiek setje geheugen met welke snelheid ondersteund wordt, dit doen ze namelijk door middel van BIOS updates.
Echter speelt de CPU natuurlijk ook een belangrijke rol.
De fabrikanten van desbetreffende moederborden werken hier dagen aan om CPU's met meerdere geheugen setjes te testen, wanneer een setje stabiel werkt zal deze op de QVL lijst toegevoegd worden.
Zoals in de screenshot hieronder kun je bij de QVL lijst ook selecteren welke CPU series je hebt, voor elke serie is er een unieke geteste geheugen lijst:
Bekijk bijlage 669
DDR5 functioneert vanuit de fabriek op 4800Mhz of 5600Mhz, hiervoor is XMP en EXPO uitgevonden.
XMP en EXPO zijn namelijk kleine overclocks die ervoor zorgen dat het geheugen functioneert op de geadverteerde snelheid.
Dit zijn overclocks die met 1 druk op de knop uit te voeren zijn en daardoor door de algemene mens ook makkelijk uit te voeren zijn.
Als wat je zegt waar zou zijn dan hebben fabrikanten dus geen idee wat ze aan het doen zijn
Als laatste opmerking, zie afbeelding hieronder. Ik heb deze info van dezelfde site als jouw afbeelding. Hierin wordt ook gezegd dat de architectuur van de CPUHi Reza,
Helaas is wat je in dit bericht schrijft grotendeels incorrect.
Het moederbord is in dit geval de bepalende factor welk specifiek setje geheugen met welke snelheid ondersteund wordt, dit doen ze namelijk door middel van BIOS updates.
Echter speelt de CPU natuurlijk ook een belangrijke rol.
De fabrikanten van desbetreffende moederborden werken hier dagen aan om CPU's met meerdere geheugen setjes te testen, wanneer een setje stabiel werkt zal deze op de QVL lijst toegevoegd worden.
Zoals in de screenshot hieronder kun je bij de QVL lijst ook selecteren welke CPU series je hebt, voor elke serie is er een unieke geteste geheugen lijst:
Bekijk bijlage 669
DDR5 functioneert vanuit de fabriek op 4800Mhz of 5600Mhz, hiervoor is XMP en EXPO uitgevonden.
XMP en EXPO zijn namelijk kleine overclocks die ervoor zorgen dat het geheugen functioneert op de geadverteerde snelheid.
Dit zijn overclocks die met 1 druk op de knop uit te voeren zijn en daardoor door de algemene mens ook makkelijk uit te voeren zijn.
Als wat je zegt waar zou zijn dan hebben fabrikanten dus geen idee wat ze aan het doen zijn