PC advies

• Onderwerp starter Onderwerp starter Jens
  • Startdatum Startdatum
dit werkt samen. alhoewel ik dan voor 100 euro meer, een gigabyte rtx 4070 windforce oc zou nemen. deze is sneller en nvidia heeft zijn drivers beter op orde. ook een betere raytracing performance. ligt er maar net aan wat je wilt en eraan wilt uitgeven ofc

Hi @Jens jouw CPU ondersteunt max 5200MHz DDR geheugen, maar je hebt 2 modules van 6000MHz:unsure: Jouw CPU bepaalt de snelheid van het geheugen, niet andersom..

Hi Jens jouw CPU ondersteunt max 5200MHz DDR geheugen, maar je hebt 2 modules van 6000MHz:unsure: Jouw CPU bepaalt de snelheid van het geheugen, niet andersom..
Om hier even op in te springen: de Ryzen 5 7600-processor ondersteunt deze snelheden wel.
Volgens de specificaties worden vaak standaardwaarden aangegeven, wat ook bij Intel het geval is.

Bijvoorbeeld bij de 14900K wordt een maximumsnelheid van 5600 MHz aangegeven.
1729003027709.webp
Als we naar de specificaties van het moederbord kijken, zie je dat dit wel degelijk werkt.
Zie de onderstaande foto voor meer details.
1729003050951.webp
Daarbij raad ik aan om werkgeheugen te kiezen dat op de ondersteunde lijst van het moederbord staat.

Om hier even op in te springen: de Ryzen 5 7600-processor ondersteunt deze snelheden wel.
Volgens de specificaties worden vaak standaardwaarden aangegeven, wat ook bij Intel het geval is.

Bijvoorbeeld bij de 14900K wordt een maximumsnelheid van 5600 MHz aangegeven.
Bekijk bijlage 667
Als we naar de specificaties van het moederbord kijken, zie je dat dit wel degelijk werkt.
Zie de onderstaande foto voor meer details.
Bekijk bijlage 668
Hi Sebastiaan, alles klopt wat je laat zien. het enige wat ik net zei, is dat het geheugen van 6000MHz icm met de Ryzen 5 7600 niet optimaal gaat werken. Met andere woorden: de 6000MHz zal nooit gehaald worden omdat de CPU het niet ondersteunt. Zoals ik al eerder zei, de CPU bepaalt de snelheid van het geheugen, niet het geheugen of moederbord zelf..;)

Hi Sebastiaan, alles klopt wat je laat zien. het enige wat ik net zei, is dat het geheugen van 6000MHz icm met de Ryzen 5 7600 niet optimaal gaat werken. Met andere woorden: de 6000MHz zal nooit gehaald worden omdat de CPU het niet ondersteunt. Zoals ik al eerder zei, de CPU bepaalt de snelheid van het geheugen, niet het geheugen of moederbord zelf..;)
Het werkgeheugen zal 6000MHz bereiken als je EXPO aanzet op het moederbord, mits dit natuurlijk op de supportlijst van het moederbord staat, en het systeem zal gewoon posten en naar behoren draaien.

Hoi Reza, Officieel is het inderdaad max 5600MHz, echter via EXPO/XMP werkt sneller geheugen wel degelijk.

Corsair heeft daar een mooie blog over geschreven:

Naar mijn ervaring kun je probleemloos 6000MHz memory gebruiken; sterker nog bij AMD Ryzen processoren is er écht een voordeel van een snellere geheugenkit.

Hi Reza,

Helaas is wat je in dit bericht schrijft grotendeels incorrect.
Het moederbord is in dit geval de bepalende factor welk specifiek setje geheugen met welke snelheid ondersteund wordt, dit doen ze namelijk door middel van BIOS updates.
Echter speelt de CPU natuurlijk ook een belangrijke rol.
De fabrikanten van desbetreffende moederborden werken hier dagen aan om CPU's met meerdere geheugen setjes te testen, wanneer een setje stabiel werkt zal deze op de QVL lijst toegevoegd worden.
Zoals in de screenshot hieronder kun je bij de QVL lijst ook selecteren welke CPU series je hebt, voor elke serie is er een unieke geteste geheugen lijst:
1729004130982.webp

DDR5 functioneert vanuit de fabriek op 4800Mhz of 5600Mhz, hiervoor is XMP en EXPO uitgevonden.
XMP en EXPO zijn namelijk kleine overclocks die ervoor zorgen dat het geheugen functioneert op de geadverteerde snelheid.
Dit zijn overclocks die met 1 druk op de knop uit te voeren zijn en daardoor door de algemene mens ook makkelijk uit te voeren zijn.

Als wat je zegt waar zou zijn dan hebben fabrikanten dus geen idee wat ze aan het doen zijn :)

Hi Reza,

Het moederbord is in dit geval de bepalende factor welk specifiek setje geheugen met welke snelheid ondersteund wordt, dit doen ze namelijk door middel van BIOS updates.
De fabrikanten van desbetreffende moederborden werken hier dagen aan om CPU's met meerdere geheugen setjes te testen, wanneer een setje stabiel werkt zal deze op de QVL lijst toegevoegd worden.
Zoals in de screenshot hieronder kun je bij de QVL lijst ook selecteren welke CPU series je hebt, voor elke serie is er een unieke geteste geheugen lijst:
Bekijk bijlage 669

DDR5 functioneert vanuit de fabriek op 4800Mhz of 5600Mhz, hiervoor is XMP en EXPO uitgevonden.
XMP en EXPO zijn namelijk kleine overclocks die ervoor zorgen dat het geheugen functioneert op de geadverteerde snelheid.
Dit zijn overclocks die met 1 druk op de knop uit te voeren zijn en daardoor door de algemene mens ook makkelijk uit te voeren zijn.

Als wat je zegt waar zou zijn dan hebben fabrikanten dus geen idee wat ze aan het doen zijn :)
Bedankt @Wouter en @Base_NL voor jullie reacties. Ik begrijp dat het technisch/softwarematig allemaal zal werken, maar in praktijk krijg ik vaak klanten die zelf iets samengesteld en gebouwd hebben, bij mij op kantoor. Ik merk door de jaren heen dat overclocken van hardware niet altijd werkt. Als ik het systeem naar de basisconfiguratie zet, dan zie ik de klanten niet meer terug. Maar goed, iedereen heeft zijn eigen ervaringen. Nogmaals bedankt voor jullie reacties en @Jens succes met jouw PC(y)🥳

Hi Reza,

Bekijk bijlage 669

Als laatste opmerking, zie afbeelding hieronder. Ik heb deze info van dezelfde site als jouw afbeelding. Hierin wordt ook gezegd dat de architectuur van de CPU
bepalend is (in geel gearceerd). Dat is ook in eerdere berichten mijn boodschap geweest. Heel veel bouwers lezen deze notes niet, maar hierdoor heb ik genoeg werk 😂

6000MHz.webp

amd geeft zelfs aan dat 6000mhz, de sweet spot is. de memory controller van zen4/5 werken vaak gewoon op 3000mhz, dus 6000mhz memspeed kan prima. indien dit niet werkt, dan zet je nog steeds expo aan vanwege de timings, maar zet je handmatig de memspeed op bijvoorbeeld 5800 en de mem controller (mclk) op 2900. je kan zelfs nog ddr8000mhz draaien op sommige borden. je zet dan de mem divider op een half. zodat je memclock op 2000mhz draait en nog steeds in sync is.

Terug
Bovenaan