Pc hapert en heeft framedrops tijdens het spelen

kevinj

Nieuw forumlid
Hoi,

Ik hoop dat het goed gaat met jullie. Ik heb onlangs een pc bij megekko gekocht en ik ervaar helaas problemen met de prestaties van het systeem. Mijn pc heeft regelmatig haperingen en ik merk ook dat er framedrops optreden tijdens het gebruik van grafisch intensieve toepassingen.

De problemen doen zich voor in zowel games als andere grafisch zware programma’s. Ik heb geprobeerd de drivers bij te werken en het systeem opnieuw ingesteld, en ook de bios naar de nieuwste versie geupdate maar het probleem blijft aanhouden.

Ik zou graag willen weten hoe ik dit kan oplossen. Kunnen jullie mij adviseren over mogelijke stappen die ik kan ondernemen?

Alvast bedankt voor jullie hulp en ik kijk uit naar een snelle oplossing.

Met vriendelijke groet,
Kevin J

@kevinj kun je meer informatie geven, zoals je specificaties, bij welke games dit gebeurt en op welke instellingen je speelt? Verder zou het helpen als je aangeeft hoeveel FPS je hebt, naar hoeveel FPS dit zakt, en of dit op specifieke momenten gebeurt.

Goedenavond,

Mijn speceficaties zijn: Gigabye b550 gaming x v2, Ryzen 5 5600x, 16gb ddr4 ram, rtx 4060 8gb vram, 500gb m.2 ssd en een 800watt psu. De FPS daalt niet op specifieke momenten, en het gebeurt vooral bij bepaalde games. De FPS schommelt tussen 240 en zakt naar 100 fps. Ik kan wat meer details geven over de games waar dit probleem zich voordoet, zoals Fortnite, Phasmophobia, Minecraft, Beamng Drive en Roblox.

@kevinj aan de hand van je informatie kan, waarbij ik niet weet op welke instellingen je speelt dus dat kan nog iets zijn om rekening mee te houden kan je een aantal dingen doen.

1. In-game instellingen lager zetten en testen tot je deze problemen niet meer ervaart.
2. Het kan zijn dat het helpt om je werkgeheugen te upgraden naar 32GB, maar doe dit enkel als je alles hebt uitgesloten in de instellingen van je games.
3. Een upgrade van je processor naar een Ryzen 7 5700X/5800X kan ook hierin helpen, of nog beter een AMD Ryzen 7 5700X3D. Maar.. doe dit ook enkel als je de instellingen hebt geprobeerd.

Ik denk namelijk dat je misschien op iets te hoge instellingen speelt, maar deze informatie heb je me niet gegeven. Speel je op 1080P of 2K?

De games die je opnoemt hebben allemaal de overeenkomst dat het CPU-bound games zijn, daarmee bedoel ik dat ze veel CPU usage nodig hebben om gespeeld te kunnen worden. Hoewel de Ryzen 5 5600X een prima processor is, kan het zijn dat je voor jouw wensen nét wat meer rekenkracht nodig hebt.

Een interessante keuze, als je budget dit toelaat kan zijn: https://www.megekko.nl/product/4278/261320/Socket-AM4-Processoren/AMD-Ryzen-7-5700X3D-processor

Mocht dat te duur zijn, kan dit een goed alternatief zijn: https://www.megekko.nl/product/4278/294823/Socket-AM4-Processoren/AMD-Ryzen-7-5800X-processor

Hopelijk heb je hier wat aan!

Hoi,

bij elke game die ik speel, speel ik altijd op low/medium settings, dus ik denk niet dat het door de game settings komt. Ik dacht dat het misschien door m'n processor zou kunnen liggen, omdat deze best wel hoge temperaturen berijkt zoals, 82 graden, en soms zelfs ook 85 graden (op low/medium settings). Zou het door dat misschien komen?

mvg,
kevin

Dat zijn zeker erg hoge temperaturen, dat zou dan het probleem kunnen zijn. Wat voor koeler heb je? En zit deze wel goed, ook met genoeg koelpasta?

Hm, er lijkt toch ergens iets niet goed te zitten. Misschien heb je te weinig koelpaste gebruikt of op een verkeerde manier? De koeler zelf zou deze CPU prima moeten kunnen koelen.

Ik had net even de cooler eraf gehaald, en de koelpasta was best droog. Ik heb toen een nieuw laagje aangebracht, maar ik speel nog steeds op 80 graden met wat framedrops..

Terug
Bovenaan