PC start niet op na aanschaf moederbord, processor, geheugen en koeler – hulp gevraagd

• Onderwerp starter Onderwerp starter jeff
  • Startdatum Startdatum

jeff

Nieuw forumlid
Hallo allemaal,

Ik heb onlangs een nieuwe PC gebouwd met onderdelen gekocht bij Megekko:

• AMD Ryzen 7 5700X3D processor
  • Corsair DDR4 Vengeance RGB Pro 2x16GB 3600 (CMW32GX4M2Z3600C18) geheugenmodules
  • Gigabyte B550 GAMING X V2 moederbord
  • Cooler Master Hyper 212 Black 2023 CPU-koeler

Helaas start mijn computer helemaal niet op: er gebeurt niets, geen lampjes, geen geluid, geen teken van leven.

Dit heb ik al geprobeerd:

• Alleen één geheugenmodule geplaatst (in verschillende slots geprobeerd)
  • Videokaart eruit gelaten, geprobeerd op geïntegreerde video (indien van toepassing)
  • Alle harde schijven losgekoppeld, alleen de M.2 SSD aangesloten
  • Alle kabels gecontroleerd en zeker weten dat de voeding correct is aangesloten
  • Onderdelen opnieuw geplaatst en verbindingen gecontroleerd
  • Voeding gemeten met multimeter: alle spanningen op alle connectors zijn aanwezig en correct, inclusief 5V standby

De PC geeft echt geen enkel teken van leven, geen POST, geen piepjes, helemaal niets.

Mijn vragen:

1. Zijn er nog andere onderdelen of aansluitingen die ik kan controleren?
  2. Kan het ondanks mijn metingen toch iets met de voeding te maken hebben?
  3. Hebben anderen dit probleem eerder gehad en hoe hebben jullie het opgelost?

Ik ben afhankelijk van deze PC voor mijn werk, dus alle hulp is heel welkom!

Alvast bedankt!

Hoi Jeff,

Dit zal sowieso niet werken, want er is geen geintegreerde videokaart.
  • Videokaart eruit gelaten, geprobeerd op geïntegreerde video (indien van toepassing)
Heb je de kabel van de monitor, wel op de videokaart aangesloten en niet op het moederbord?

waarom zit er dan dvi en hdmi aansluitting op?
Hoi Jeff,

Dit zal sowieso niet werken, want er is geen geintegreerde videokaart.
Heb je de kabel van de monitor, wel op de videokaart aangesloten en niet op het moederbord?
Dat is raar waar is de dvi en hdmi aansluiting dan voor op het moederbord?
maar heb ook met mijn videokaart geprpobeerd, maar ook dan:geen geluid geen fans en geen lampjes.

Opgelost 🙂 Het was toch de voeding
Had em nagemeten met multimeter en alle spanningen waren correct en aanwezig, maar onder belasting had ik nog niet gemeten.
PC laten checken bij reparatie bedrijf met andere voeding en alles lijkt te werken. Meteen een nieuwe 750W voeding gekocht

Top dat het nu werkt.
Even nog ter verduidelijking: een geïntegreerde videokaart zit in de processor en niet op het moederbord. Quasi alle moederborden zijn voorzien om een geïntegreerde videokaart te ondersteunen maar als de processor geen video heeft, zal de aansluiting op het moederbord dus ook niet werken.

Terug
Bovenaan