PC start niet op - rood + oranje licht moederbord

Broekie

Nieuw forumlid
Dag,

Ik heb afgelopen week een aantal onderdelen besteld, welke ik allemaal volgens het boekje heb geïnstalleerd (het gaat om alle onderdelen van The Box 7 behalve videokaart + PSU)
Mijn videokaart betreft de NVIDIA RTX 4060 en de PSU is een Seasonic 750.

Nadat ik alle componenten heb geïnstalleerd, blijft echter het rode en oranje licht op het moederbord statisch branden. Ook krijg ik (behalve de RGB) verder niks aan de praat...

Ik heb al geprobeerd:
- de kabels aan te drukken, deze zitten allemaal goed vast
- de CMOS batterij te vervangen
- geprobeerd op te starten met alleen 1 RAM stick + CPU

Maar niks werkt...

Enige tips? Ik ben namelijk heel bang dat een van de onderdelen onderweg kapot is geraakt, de doos kwam namelijk erg toegetakeld bij mij binnen...

Hoi Broekie,

Dit kan duiden op problemen met RAM, CPU en/of Moederbord.
Ik neem aan dat je de onderdelen bij Megekko hebt gehaald, misschien is het een idee om ermee langs te gaan bij de Shop in Breda?
Die kunnen je misschien verder helpen.

Grtz,

TechViking

Hoi Broekie,

Dit kan duiden op problemen met RAM, CPU en/of Moederbord.
Ik neem aan dat je de onderdelen bij Megekko hebt gehaald, misschien is het een idee om ermee langs te gaan bij de Shop in Breda?
Die kunnen je misschien verder helpen.

Grtz,

TechViking
Hai TechViking,

Ik ben bang dat langs gaan in Breda lastig word voor mij. Ik woon niet in de buurt en heb geen auto...

Mocht dit echt de enige optie zijn dan kan ik altijd wel iets regelen, maar ik hoopte eerder erop dat ik simpelweg iets over het hoofd zie of ongeduldig was hahah

laten we beginnen bij het begin, het rode lampje heeft als het goed is text erbij staan. Dit is over het algemeen;

DRAM
CPU
VGA
BOOT

Zou je kunnen controleren welke van de 4 brand dan hebben we namelijk meteen veel meer context.

laten we beginnen bij het begin, het rode lampje heeft als het goed is text erbij staan. Dit is over het algemeen;

DRAM
CPU
VGA
BOOT

Zou je kunnen controleren welke van de 4 brand dan hebben we namelijk meteen veel meer context.
Het rode licht is de CPU, het oranje licht is de DRAM

dan kan het zijn dat één van je componenten defect is.
Over het algemeen gaat het dan over de processor of het moederbord.

Zeker is dat helaas niet. Het is lastig uit te sluiten zonder test componenten.

dan kan het zijn dat één van je componenten defect is.
Over het algemeen gaat het dan over de processor of het moederbord.

Zeker is dat helaas niet. Het is lastig uit te sluiten zonder test componenten.
Hmmmm, dat hoop ik niet nee... dit was een dure aankoop 😅

Ik kan kijken of ik iemand met auto kan optrommelen om mij naar Breda te rijden...

Hmmmm, dat hoop ik niet nee... dit was een dure aankoop 😅

Ik kan kijken of ik iemand met auto kan optrommelen om mij naar Breda te rijden...
Er is een kleine kans dat ze het terwijl je wacht oplossen, maar ik zou ervan uit gaan dat je je systeem een tijdje kwijt zal zijn terwijl ze het oplossen.

Er is een kleine kans dat ze het terwijl je wacht oplossen, maar ik zou ervan uit gaan dat je je systeem een tijdje kwijt zal zijn terwijl ze het oplossen.
Ik kom er zojuist achter dat een van mijn CPU Cooler schroeven is afgebroken?? Zie de linker voor referentie (afbeelding)

Zou dit een probleem kunnen opleveren bij het opstarten? De cooler zit verder wel gewoon nog steeds goed vast. Zo niet, waar haal ik deze schroeven vandaan? Ik heb er geen extra bij gekregen

Bijlagen

• 20260714_114333.webp
    20260714_114333.webp
    40,7 KB · Weergaven: 5
Ik kom er zojuist achter dat een van mijn CPU Cooler schroeven is afgebroken?? Zie de linker voor referentie (afbeelding)

Zou dit een probleem kunnen opleveren bij het opstarten? De cooler zit verder wel gewoon nog steeds goed vast. Zo niet, waar haal ik deze schroeven vandaan? Ik heb er geen extra bij gekregen
Het zou een rol kunnen spelen, in princiepe maakt de koeler op deze manier minder goed contact wat kan leiden tot oververhitting van de processor. Het is lastig om te zeggen met de hand of de koeler nog "vast genoeg" zou zitten.

Mocht je nog een andere koeler hebben liggen zou ik je adviseren om die even te gebruiken en te kijken wat je systeem dan doet, in iedergeval het proberen waard!

Hij moet er wel echt strak opzitten. Ik had dat een paar keer op een AM4 toen ik hem niet goed had ingeschroefd. Hij startte wel op, maar raakte meteen oververhit en sloeg af. Het kan zijn dat op AM5 het rode cpu lampje gaat branden en uit voorzorg niet wil opstarten. Zo'n schroefje vervangen is denk ik lastiger dan een nieuwe cpu koeler kopen. Dat zou ik wel eerst proberen, want je kunt niet je pc onderzoeken als je cpu koeler er niet goed op zit.

En dan kun je kijken welke lampjes er nog branden. Maar je gehele cpu unit moet wel in orde zijn.

Terug
Bovenaan