• Hartelijk welkom op het forum van Megekko!
    Megekko is dé webshop waar je alles voor jouw computer vindt. Of je nu op zoek bent naar een nieuwe laptop, een upgrade van je videokaart of een printer, in onze webshop vind je het allemaal. Je bent nu op het forum van Megekko. Bezoek onze webshop:
    Webshop
    Informatie over inloggen en registratie
    Om gebruik te maken van het forum gebruik je je Megekko webshop account.
    Als je nog geen webshop account hebt kun je deze hier aanmaken.

Pc start niet op

BryanK

Nieuw forumlid
Hallo,

Heb sinds een tijdje dat mijn pc niet meer goed opstart, alle lampjes springen aan maar hij start niet helemaal door. Net alles even schoongemaakt etc en nu start die dus helemaal niet meer op. Iemand die er verstand van heeft waar ik naar kan kijken?

Mvg
 
Dit is een klacht met veel mogelijke oorzaken.
Als eerste advies zou ik geven om alle voedingskabels na te lopen, kijken of ze er volledig in zitten. Als je een modulaire voeding hebt, controleer ook de kabels die in de voeding gaan. Haal ze zo nodig er uit en steek ze er vervolgens terug in tot ze vastklikken.
Als de computer van het stroom af is geweest kun je deze nog proberen te 'resetten' door de pc van de stroom af te halen, CMOS batterij eruit te halen en dan de powerknop een paar tellen ingedrukt te houden. Hierna de pc op stroom aansluiten en aanzetten. Als de pc weer opstart kan je (pc even uitzetten) de CMOS er weer in plaatsen. Mocht het niks uithalen dan heb je dit in ieder geval uitgesloten.

Wat heb je allemaal losgemaakt toen je de pc hebt schoongemaakt?
Staat de aan/uit knop op de voeding aan?
Zit de stekker in het stopcontact of in een stekkerdoos? Staat de stekkerdoos aan?

Mocht dit niet helpen, maak voor jezelf een testopstelling, door alles uit de computer te bouwen en het buiten de behuizing op te bouwen. Zo kun je eenvoudiger controleren op schades en aansluitingen. Ik zou dan aanraden om het op bijvoorbeeld de doos van je moederbord te doen.
 
Dit is een klacht met veel mogelijke oorzaken.
Als eerste advies zou ik geven om alle voedingskabels na te lopen, kijken of ze er volledig in zitten. Als je een modulaire voeding hebt, controleer ook de kabels die in de voeding gaan. Haal ze zo nodig er uit en steek ze er vervolgens terug in tot ze vastklikken.
Als de computer van het stroom af is geweest kun je deze nog proberen te 'resetten' door de pc van de stroom af te halen, CMOS batterij eruit te halen en dan de powerknop een paar tellen ingedrukt te houden. Hierna de pc op stroom aansluiten en aanzetten. Als de pc weer opstart kan je (pc even uitzetten) de CMOS er weer in plaatsen. Mocht het niks uithalen dan heb je dit in ieder geval uitgesloten.

Wat heb je allemaal losgemaakt toen je de pc hebt schoongemaakt?
Staat de aan/uit knop op de voeding aan?
Zit de stekker in het stopcontact of in een stekkerdoos? Staat de stekkerdoos aan?

Mocht dit niet helpen, maak voor jezelf een testopstelling, door alles uit de computer te bouwen en het buiten de behuizing op te bouwen. Zo kun je eenvoudiger controleren op schades en aansluitingen. Ik zou dan aanraden om het op bijvoorbeeld de doos van je moederbord te doen.
Heb alle kabels nagekeken en eruit gehaald en er weer in. Heb de pc nu aan maar hij start nog steeds slecht op. Net alsof die in een startup loop zit. Heb pc bijna 3 jaar en nog nooit een probleem mee gehad op dit na. Kan de CMOS batterij vervangen maar kan die ook het probleem zijn van het opstarten? Lijkt mij een hardware probleem.
 
Kun je omschrijven wat je bedoelt met slecht opstarten? Je hebt het over een boot loop, maar uiteindelijk start de pc wel door naar Windows?
Wat voor moederbord hebt je in de computer zitten?
 
Ik druk de pc aan en dan gaan de lampjes branden (fans, moederbord, cpu) normaal start mijn pc echt binnen 5 sec op en dan ik kan inloggen op windows. Maar nu start die dus niet op, beeldscherm en toetsenbord gaan ook niet aan. Pc gaat dan weer uit en herstart zich maar doet dan hetzelfde. Soms start die op na 2 keer maar soms ook pas na een paar minuten.

PC specs zijn het volgende
Processor: Intel Core i7 11700K
Motherboard: Asus PRIME Z590-A
Graphics Card: Gigabyte GeForce RTX 3060 AORUS ELITE 12GB
Memory: Corsair DDR4 Vengeance RGB Pro SL 2x16GB 3600
Power Supply: Corsair RM850
Cooling: NZXT Kraken X53 RGB
SSD: SAMSUNG 980 PRO, 2 TB M.2 SSD
Kun je omschrijven wat je bedoelt met slecht opstarten? Je hebt het over een boot loop, maar uiteindelijk start de pc wel door naar Windows?
Wat voor moederbord hebt je in de computer zitten?
 
Ik druk de pc aan en dan gaan de lampjes branden (fans, moederbord, cpu) normaal start mijn pc echt binnen 5 sec op en dan ik kan inloggen op windows. Maar nu start die dus niet op, beeldscherm en toetsenbord gaan ook niet aan. Pc gaat dan weer uit en herstart zich maar doet dan hetzelfde. Soms start die op na 2 keer maar soms ook pas na een paar minuten.

PC specs zijn het volgende
Processor: Intel Core i7 11700K
Motherboard: Asus PRIME Z590-A
Graphics Card: Gigabyte GeForce RTX 3060 AORUS ELITE 12GB
Memory: Corsair DDR4 Vengeance RGB Pro SL 2x16GB 3600
Power Supply: Corsair RM850
Cooling: NZXT Kraken X53 RGB
SSD: SAMSUNG 980 PRO, 2 TB M.2 SSD
Perfecte voorbeeld gevonden op youtube.

 
Ik heb het sterke vermoeden dat het toch je bios batterij is als hij elke keer een dubbbel herstart doet. en als die bios bat ong 3 jaar oud is dat niet ondenkbaar, zodra je een verse bios batterij hebt. en je uiteindelijk wel in windows terecht komt kan een herstel wonderen doen. ook een verse installatie is niet verkeerd na drie jaar. ik begrijp tenminste uit je verhaal dat ondanks alles je tenslotte toch in windows terecht komt. Een bios dat zijn setting elke keer verliest heeft vaak meer tijd nodig om zijn bootmanager te vinden zeker met secure boot aan. en zeker als je iets als bitlocker gebruikt. tenslotte kan je eens nakijken of je een bios update kan vinden maar doe dat alleen als je met enige mate van zekerheid denk dat nodig te hebben en je met enige vorm van vertrouwen in windows terecht komt met het huidige bios.
 
Terug
Bovenaan