pc upgraden, kom er niet uit wat mogelijk is.

hellracer

Nieuw forumlid
Hallo,

ik heb een pc die het nog prima doet, alleen nu een 34 wide screen gekocht en wil kijken om de rest ook op te frissen. Speel vooral racing en simulatie spellen, daarnaast ook nog videobewerking(4k) en wat grafisch werk(visio)
heb een setup met 2 beeldschermen 34 curved(3440x1440) en 27 (3840x2160)
momenteel heb ik;

processor; AMD Ryzen 3 3100 processor
ram;G.Skill DDR4 Aegis 2x8GB 3000Mhz - [F4-3000C16D-16GISB] Geheugenmodule
moederbord; Asrock B450M PRO4-F moederbord
videokaart; NVIDIA GeForce GTX 1070
voeding; Ewent 600w
opslag; 2tb harde schijf en 1tb ssd(Samsung 980 1TB M.2 SSD)

processor, ram en moederbord via megekko gekocht en laten installeren door iemand anders. andere zijn gaande weg toegevoegd.

Denk dat ik als eerste de processor zou moeten upgraden of moet ik dan ook het moederbord doen? kan er niet goed achter komen wat de juiste weg is om te bewandelen.

alvast bedankt

Dat ligt er aan naar welke processor je wil upgraden, je zit momenteel "vast" op AM4 en DDR4 - Als je naar AM5 wilt betekend dit dus nieuwe mobo+ram.

Het is belangrijk om erachter te komen wat er nu, qua games die je nu of binnenkort speelt, de bottleneck is. Voor veel moderne titels op hogere settings gok ik dat dit zowel je CPU en GPU is. Aangezien je zowel 1440p en 4K wilt gamen is de GPU sneller de bottleneck, dus bij een upgrade/nieuwe build zou ik sowieso daar een groter gedeelte van je budget aan uitgeven.

Dat ligt er aan naar welke processor je wil upgraden, je zit momenteel "vast" op AM4 en DDR4 - Als je naar AM5 wilt betekend dit dus nieuwe mobo+ram.

Het is belangrijk om erachter te komen wat er nu, qua games die je nu of binnenkort speelt, de bottleneck is. Voor veel moderne titels op hogere settings gok ik dat dit zowel je CPU en GPU is. Aangezien je zowel 1440p en 4K wilt gamen is de GPU sneller de bottleneck, dus bij een upgrade/nieuwe build zou ik sowieso daar een groter gedeelte van je budget aan uitgeven.
bedankt voor je antwoord .
momenteel ondervind ik geen problemen met games. simracen(f1, assetto, ea wrc) doe ik vooral op de 27 inch scherm en die kan maar 60 hz aan. de 34 word voor al het andere gebruikt en ondervind geen stotters of lage fps ofzo(speel niet alles of high of ultra)
voor de toekomst wordt de 1070 nog wel genoemd als toereikend maar kom ik met de ram en processor niet altijd overeen, daarom dacht ik aan die 2 te vervangen. of dan ook meteen het moederbord meepakken? bedankt

Hoe weet je dat CPU / RAM momenteel het probleem is en niet de GPU?

Ik weet niet wat je budget is; maar als je alleen CPU+RAM wil upgraden zou je kunnen denken aan iets als:

+
(overigens wel overpriced op Megekko, sorry!)

Zorg er wel voor dat je AMD EXPO enabled op je werkgeheugen.

budget heb ik niet echt, het moet goed voelen, dus het geld waard zijn.

Bedankt voor je antwoorden, ga eens overdenken om niet gewoon alles te upgraden/ nieuw te kopen.
Hoe weet je dat CPU / RAM momenteel het probleem is en niet de GPU?

Ik weet niet wat je budget is; maar als je alleen CPU+RAM wil upgraden zou je kunnen denken aan iets als:

+
(overigens wel overpriced op Megekko, sorry!)

Zorg er wel voor dat je AMD EXPO enabled op je werkgeheugen.

Terug
Bovenaan