• Hartelijk welkom op het forum van Megekko!
    Megekko is dé webshop waar je alles voor jouw computer vindt. Of je nu op zoek bent naar een nieuwe laptop, een upgrade van je videokaart of een printer, in onze webshop vind je het allemaal. Je bent nu op het forum van Megekko. Bezoek onze webshop:
    Webshop
    Informatie over inloggen en registratie
    Om gebruik te maken van het forum gebruik je je Megekko webshop account.
    Als je nog geen webshop account hebt kun je deze hier aanmaken.

PC willekeurig uitgeschakeld en na dram led-indicator rood

Laext

Nieuw forumlid
Hallo, allereerst veel succes met jullie nieuwe forum. Als iemand die al sinds heel vroeger op forums rondhangt, ik hou van forums als iemand die veel forums heeft gewerkt en geopend, hoop ik dat het een kwaliteitsforum wordt dat op een veel betere manier zal verwelkomen en ontwikkelen!

Hallo allemaal,
Ik heb een probleem met mijn pc die af en toe wordt afgesloten en een rode DRAM LED-indicator laat zien. Ik heb hier al eerder over dit probleem gepost. Mijn moederbord werd opgestuurd voor garantieservice en ik kreeg te horen dat een verbogen pin was gerepareerd. Nadat ik het had teruggekregen, werkte mijn pc een paar maanden prima.
Deze week begon het probleem echter opnieuw en mijn pc valt regelmatig uit, wat ik ook doe. Ik zal het moederbord zelf controleren, maar ik sta ook open voor suggesties die jullie hebben.
Ik heb al contact opgenomen met Gigabyte voor garantieondersteuning, maar ik heb gezegd dat ik het me niet kan veroorloven om nog een maand zonder mijn pc te zitten. Ik heb een vakantie van een maand voor de boeg en ik heb mijn computer echt nodig in deze periode.
Bedankt voor elk advies of hulp!

System
Gigabyte RTX 4070
Gigabyte B650Gaming x ax rev 1.3
Corsair 2x16 6000mhz
Samsung 990 pro 1tb
Corsair 240mm liquid cooling
9 total fan in the case
Case 4000d airflow​

Op dit moment ga ik de ram vervangen en kijken of het probleem bij hen ligt, maar er is ook een probleem met de ram, er zijn meer `xmp` ram in de compatible ram lijst van het moederbord, er zijn geen `expo` ram, ik denk dat het goed komt als ik xmp ram koop, dit zijn een paar van de voorbeeld rammen die ik in mijn lijst heb gegooid.

1721137809619.png

Ik sta open voor alle ideeën en suggesties :3 Ik heb de computer 7 maanden geleden gekocht en ik zit al 7 maanden met dit probleem.​
 
Hoi Laext!

Een verbogen of beschadigde socketpin kan inderdaad heel gemakkelijk geheugenproblemen veroorzaken. Maar als die pin gecorrigeerd is, kan dat eigenlijk geen probleem meer vormen.

Heb je ook geprobeerd of het systeem stabiel werkt met één van de twee geheugenmodules geïnstalleerd? Ik zou een proces van uitsluitingen proberen; dus draai eens met één geheugenmodule in slot B1; als dat instabiliteit oplevert probeer je de tweede module in dat slot. Dan kun je in elk geval testen of één van je twee geheugenmodules het probleem veroorzaakt.
 
Hoi Laext!

Een verbogen of beschadigde socketpin kan inderdaad heel gemakkelijk geheugenproblemen veroorzaken. Maar als die pin gecorrigeerd is, kan dat eigenlijk geen probleem meer vormen.

Heb je ook geprobeerd of het systeem stabiel werkt met één van de twee geheugenmodules geïnstalleerd? Ik zou een proces van uitsluitingen proberen; dus draai eens met één geheugenmodule in slot B1; als dat instabiliteit oplevert probeer je de tweede module in dat slot. Dan kun je in elk geval testen of één van je twee geheugenmodules het probleem veroorzaakt.
Kan eventueel ook nog proberen met een andere CPU, door kortsluiting van de socketpin kan eventueel ook de geheugenchip in je CPU doorgebrand hebben
 
Hoi Laext!

Een verbogen of beschadigde socketpin kan inderdaad heel gemakkelijk geheugenproblemen veroorzaken. Maar als die pin gecorrigeerd is, kan dat eigenlijk geen probleem meer vormen.

Heb je ook geprobeerd of het systeem stabiel werkt met één van de twee geheugenmodules geïnstalleerd? Ik zou een proces van uitsluitingen proberen; dus draai eens met één geheugenmodule in slot B1; als dat instabiliteit oplevert probeer je de tweede module in dat slot. Dan kun je in elk geval testen of één van je twee geheugenmodules het probleem veroorzaakt.

Hallo!

Ja, ik heb het ook gedraaid met een enkel geheugen, ik heb het ook gedraaid met 2 geheugenmodules, het systeem werkt stabiel wanneer het werkt, er is geen probleem, er is niets in het systeem in het algemeen, er is niets in het systeem, er is niets in het algemeen, alles is in orde wanneer de pc wordt ingeschakeld :ROFLMAO: maar zoals ik al zei, soms is er een willekeurig zelf-uitschakelprobleem, zoals ik al zei, ik heb dit ervaren met een enkele ram geïnstalleerd, ik heb dit ervaren met dubbele ram geïnstalleerd, en wanneer de pc willekeurig uitschakelt, wordt het niet opnieuw ingeschakeld zonder de enkele ram te verwijderen, omdat de pc dram rood oplicht. De rams zijn geïnstalleerd in A2-B2 omdat dat zo op het moederbord staat, als ik ze in andere slots installeer, start het systeem niet op, trouwens, ik heb de rams a1-b1 geprobeerd, bijvoorbeeld, het systeem startte niet op. Zoals je op de foto kunt zien, schreef Gigabyte A2-B2 als eerste recht boven de ramsleuven. Het moederbord ging trouwens ook naar de garantie, en gigabyte zei dat er een scheefstand in de pinnen zat, ik denk dat ze het hebben gecorrigeerd in het processor gedeelte, ze gaven me informatie.

1721139599680.png

Kan eventueel ook nog proberen met een andere CPU, door kortsluiting van de socketpin kan eventueel ook de geheugenchip in je CPU doorgebrand hebben

Ik heb ook nagedacht over wat je zei, maar het systeem draait heel soepel en soepel als het systeem is ingeschakeld, ik denk dat als dit zou gebeuren, het systeem niet zo stabiel en soepel zou draaien :unsure:
 
Check, je hebt dus eigenlijk al uitgesloten dat het geheugen defect is.
Het zou een combinatieprobleem kunnen zijn, alhoewel het moederbord zowel XMP als EXPO profiles ondersteunt.

Ik zie op de website van Gigabyte dat er in deze maand nog een nieuwe BIOS update beschikbaar gekomen is, met daarin een nieuwe AMD AGESA update. Zulke updates zouden een verbetering in stabiliteit kunnen brengen, als je die nog niet uitgevoerd hebt zou je dat nog kunnen proberen.
 
Check, je hebt dus eigenlijk al uitgesloten dat het geheugen defect is.
Het zou een combinatieprobleem kunnen zijn, alhoewel het moederbord zowel XMP als EXPO profiles ondersteunt.

Ik zie op de website van Gigabyte dat er in deze maand nog een nieuwe BIOS update beschikbaar gekomen is, met daarin een nieuwe AMD AGESA update. Zulke updates zouden een verbetering in stabiliteit kunnen brengen, als je die nog niet uitgevoerd hebt zou je dat nog kunnen proberen.
Ik heb deze laatste nog niet gedaan. FB1


Je kan ook altijd nog een memtest uitvoeren, dan weet je bijna 100% zeker of het aan je RAM ligt of niet
Ik heb dit in januari al gedaan en er was geen probleem.
1721141302318.png1721141306747.png1721141310307.png
 
Hoe reageert hij als hij "uitvalt", is het een plotse power shut down? tijdens iets bepaald game/app oid freeze of een bsod ? of anders ???
 
Hoe reageert hij als hij "uitvalt", is het een plotse power shut down? tijdens iets bepaald game/app oid freeze of een bsod ? of anders ???
Ik ervaar een uitschakeling, ongeacht wat ik doe; het maakt niet uit of ik een spel speel of een video op YouTube bekijk. In het systeemlogboek wordt het weergegeven als een kernel power 41 fout. Er is geen fout of bevriezing; het sluit gewoon af en probeert opnieuw op te starten.

Nog vreemder is dat wanneer er een Windows-update is die een herstart vereist, het deze niet kan voltooien. Het DRAM-lampje gaat branden en het systeem start niet opnieuw op, tenzij ik de enkele RAM-stick verwijder. :unsure:
 
Ik begin te vermoeden dat de oorzaak van je probleem elders ligt. Het lijkt er op dat je PC uitvalt door bijv. een over of onderspanning, en als het systeem dan crasht gaan mogelijk de bios instellingen overhoop. Als je dan een memory module verwijdert, reset je de boel en detecteert hij opnieuw het geheugen en dan start hij dus wel op.

Het geheugen is misschien erg gevoelig voor de juiste instellingen, maar ik denk dat de oorzaak van je crash/uitval niet door je geheugen/processor/moederbord combinatie wordt veroorzaakt. Het lijkt er eerder op dat je een (te) volle stekkerdoos hebt of dat je voeding of een ander elektrisch apparaat op dezelfde stekkerdoos/stroomgroep instabiliteit veroorzaakt. Ik zou dat nog eens controleren. Je kunt volgens mij met de benchmark suite van OCCT ook een load-test uitvoeren om te kijken of je voeding problemen geeft.
 
Ik begin te vermoeden dat de oorzaak van je probleem elders ligt. Het lijkt er op dat je PC uitvalt door bijv. een over of onderspanning, en als het systeem dan crasht gaan mogelijk de bios instellingen overhoop. Als je dan een memory module verwijdert, reset je de boel en detecteert hij opnieuw het geheugen en dan start hij dus wel op.

Het geheugen is misschien erg gevoelig voor de juiste instellingen, maar ik denk dat de oorzaak van je crash/uitval niet door je geheugen/processor/moederbord combinatie wordt veroorzaakt. Het lijkt er eerder op dat je een (te) volle stekkerdoos hebt of dat je voeding of een ander elektrisch apparaat op dezelfde stekkerdoos/stroomgroep instabiliteit veroorzaakt. Ik zou dat nog eens controleren. Je kunt volgens mij met de benchmark suite van OCCT ook een load-test uitvoeren om te kijken of je voeding problemen geeft.
Daaraan wil ik toevoegen dat de minimaal vereiste voeding 650W is voor je videokaart. Wellicht dat je met verschillende pieken tijdens het gebruik teveel vraagt van je voeding/systeem en uit zelfbescherming uitvalt. In zo'n geval kan je ook instellingen kwijt zijn. Wellicht dat het net te geringe wattage is i.c.m. je andere componenten.
 
Ik begin te vermoeden dat de oorzaak van je probleem elders ligt. Het lijkt er op dat je PC uitvalt door bijv. een over of onderspanning, en als het systeem dan crasht gaan mogelijk de bios instellingen overhoop. Als je dan een memory module verwijdert, reset je de boel en detecteert hij opnieuw het geheugen en dan start hij dus wel op.

Het geheugen is misschien erg gevoelig voor de juiste instellingen, maar ik denk dat de oorzaak van je crash/uitval niet door je geheugen/processor/moederbord combinatie wordt veroorzaakt. Het lijkt er eerder op dat je een (te) volle stekkerdoos hebt of dat je voeding of een ander elektrisch apparaat op dezelfde stekkerdoos/stroomgroep instabiliteit veroorzaakt. Ik zou dat nog eens controleren. Je kunt volgens mij met de benchmark suite van OCCT ook een load-test uitvoeren om te kijken of je voeding problemen geeft.

Ik heb er ook over nagedacht, maar in dit geval blijft het een beetje dom, het systeem draait al weken zonder problemen en over het algemeen zijn de handelingen en situaties die ik doe hetzelfde. Als het was zoals je zegt, denk ik dat ik deze situatie de hele tijd zou ervaren omdat alles wat ik gebruik hetzelfde is, er is geen verandering.

Daaraan wil ik toevoegen dat de minimaal vereiste voeding 650W is voor je videokaart. Wellicht dat je met verschillende pieken tijdens het gebruik teveel vraagt van je voeding/systeem en uit zelfbescherming uitvalt. In zo'n geval kan je ook instellingen kwijt zijn. Wellicht dat het net te geringe wattage is i.c.m. je andere componenten.
De voeding die ik gebruik is 850w 80+ gold, ik denk dat dit genoeg is, ik heb verder niets extra's geïnstalleerd in het systeem.

Ik heb een e-mail gestuurd naar corsair dat de situatie nu verontrustend is, waarschijnlijk zal corsair mij een nieuwe ram kit sturen, het lijkt erop dat ik geen nieuwe ram hoef te kopen en het proberen, als ze dat niet doen, denk ik dat ik een van de rammen koop die ik in het eerste bericht heb gestuurd en het probeer als een ander model, cl etc.
 
Als het niet het RAM is dan kan het ook nog zijn dat de memory controller defect is op je CPU, dit is alleen lastig te controleren en kom je hier vaak pas achter bij het vervangen van de CPU. Je kant altijd voor de CPU een RMA aanvraag doen.
 
Als het niet het RAM is dan kan het ook nog zijn dat de memory controller defect is op je CPU, dit is alleen lastig te controleren en kom je hier vaak pas achter bij het vervangen van de CPU. Je kant altijd voor de CPU een RMA aanvraag doen.

Voor nu wacht ik tot Corsair me de nieuwe ram opstuurt, en 2-3 dagen geleden heb ik het hele systeem opengemaakt en de thermische pasta vernieuwd etc. Al 2-3 dagen draait het systeem soepel, ik heb geen shutdown gehad, maar ik gebruik mijn ram niet op 6000mhz op basissnelheid.
 
<Nog vreemder is dat wanneer er een Windows-update is die een herstart vereist, het deze niet kan voltooien. Het DRAM-lampje gaat branden en het systeem start niet opnieuw op, tenzij ik de enkele RAM-stick verwijder. :unsure:> Dat zou inderdaad kunnen inhouden dat je controller een deuk heeft gehad vraag is nu even is dat moederbord RAM of CPU ? Als je toch al nieuwe RAM krijgt gewoon proberen. maar kijk toch ook eens naar je advanced power settings (met je oude ram) onder het kopje pci express... power link state power management en zet deze uit dat heeft bij bij mysterieuze freezes ed opgelost. is meestal wel videokaart gerelateerd maar wellicht helpt het.
 
<Nog vreemder is dat wanneer er een Windows-update is die een herstart vereist, het deze niet kan voltooien. Het DRAM-lampje gaat branden en het systeem start niet opnieuw op, tenzij ik de enkele RAM-stick verwijder. :unsure:> Dat zou inderdaad kunnen inhouden dat je controller een deuk heeft gehad vraag is nu even is dat moederbord RAM of CPU ? Als je toch al nieuwe RAM krijgt gewoon proberen. maar kijk toch ook eens naar je advanced power settings (met je oude ram) onder het kopje pci express... power link state power management en zet deze uit dat heeft bij bij mysterieuze freezes ed opgelost. is meestal wel videokaart gerelateerd maar wellicht helpt het.

Ik heb zojuist mijn adresgegevens voor de ram opgestuurd, ze zullen exact dezelfde ram opsturen, het is mogelijk dat het probleem zich zal herhalen, maar ik hoop dat het geen kwaad kan om het te proberen.

De `power link state power management` instelling die je noemde stond bij mij al uit.
 
Laat vooral even weten of het geholpen heeft! Wel Nice dat corsair de garantie rechtstreeks met je oplost trouwens.
 
Ik heb zojuist mijn adresgegevens voor de ram opgestuurd, ze zullen exact dezelfde ram opsturen, het is mogelijk dat het probleem zich zal herhalen, maar ik hoop dat het geen kwaad kan om het te proberen.

De `power link state power management` instelling die je noemde stond bij mij al uit.
succes, want zo te horen is het een lastige fout om een diagnose voor te geven en " reparatie " is vaak niet meer dan een kwestie van vervangen totdat je de fout uit de driehoek haalt zonder er ooit achter te komen wat er nu echt fout is gegaan. ik wou dat ze alle moederborden uit konden uitrusten met een goeie bios diagnose led. vroeger had ik zn ding maar die werkt niet meer op moderne bordjes.
 
Misschien handig om even Hwinfo64 te downloaden en de sensors te checken.. temps zijn altijd handig om te checken voor dit soort problemen maar vooral helemaal onderaan de lijst van de sensors staat 'windows hardware errors (WHEA)' .. dat hoort op 0 te staan. en kun je eens een foto delen van je pc?
 
Misschien handig om even Hwinfo64 te downloaden en de sensors te checken.. temps zijn altijd handig om te checken voor dit soort problemen maar vooral helemaal onderaan de lijst van de sensors staat 'windows hardware errors (WHEA)' .. dat hoort op 0 te staan. en kun je eens een foto delen van je pc?

Ik heb de temperaturen regelmatig gecontroleerd sinds de laatste problemen en ik heb geen temperaturen boven de 70 gezien en het blijft bijna altijd rond de 50 graden hangen.

Ik heb het WHEA-onderdeel dat je noemde gecontroleerd en het geeft 0 aan.

1721563637422.webp
 
Terug
Bovenaan