Probleem met PCIe 1 slot na installatie van CPU-waterkoeling

Theytukmyjub

Nieuw forumlid
Vorige week heb ik een nieuwe standaard CPU-waterkoeling gekocht bij Megekko (Arctic Cooling Liquid Freezer III 240). De installatie verliep niet helemaal vlekkeloos en er ging iets mis. 😅 Ik had de bracket van de CPU-koeler niet goed aangedraaid, waardoor mijn systeem in een CPU-storing terechtkwam. Gelukkig kon ik het probleem snel vinden en oplossen, wat een opluchting was. (de pinnen waren allemaal in orde van de CPU))

Sindsdien heb ik echter een nieuw probleem: mijn PCIe 1-slot werkt niet meer. Ik heb verschillende dingen geprobeerd om dit op te lossen. Zo ben ik naar een vriend gegaan en hebben we onze videokaarten omgewisseld om te testen. Mijn videokaart werkt nog prima, en zijn kaart functioneerde ook goed in mijn systeem. Dit betekent dat mijn GPU in orde is.

Omdat mijn videokaart wel werkt in het PCIe 2-slot, maar niet in PCIe 1, vermoed ik dat het probleem bij mijn moederbord ligt. Hoewel mijn systeem nog steeds functioneert, merk ik dat ik prestatieverlies lijd door het gebruik van PCIe 2 in plaats van PCIe 1. Dat is uiteraard niet ideaal. dit heeft er denk mee te maken met x16.

Ik vraag me af of dit probleem mogelijk verband houdt met de CPU en de manier waarop deze het PCIe-slot aanstuurt. Ik heb inmiddels een nieuw moederbord besteld om te kijken of dit het probleem oplost. Mocht iemand ideeën of suggesties hebben, dan hoor ik het graag!
ps. ik heb ook mijn videokaart in de bios op Gen 5-3 geprobeerd te zetten dit werkte ook niet.

CPU:i7 12700
GPU :amd radeon rx 9070 xt nitro+
MOBO: MSI Z690-P DDR4

Bijlagen

• pce slot.webp
    pce slot.webp
    54,5 KB · Weergaven: 3
Kan je misschien nog even aangeven welke opslag je hebt steken en waar die in steken (m.2 SSD, SATA, ...). Dit kan er nl wel iets mee te maken hebben dat die PCIe-1 lane gebruikt wordt door een ander (data)apparaat.

Kan je misschien nog even aangeven welke opslag je hebt steken en waar die in steken (m.2 SSD, SATA, ...). Dit kan er nl wel iets mee te maken hebben dat die PCIe-1 lane gebruikt wordt door een ander (data)apparaat.
wel raar want met de videokaart van mijn vriend Nvdia 3070 kreeg ik wel beeld van in de PC1e-1 slot

Ik vermoed dat je wellicht per ongeluk toch een of meerdere pinnetjes in de socket verbogen hebt. de PCI-E controller zit in de processor. Het lijkt slecht contact. Mijn advies: Haal de processor er voorzichtig uit, kijk goed of je een afwijking in de socket ziet, en als dat zo is, buig dan dat pinnetje voorzichtig terug met bijv. een stanleymesje.

Terug
Bovenaan