Probleempje met RAM

Tibe

Nieuw forumlid
Hey!

Ik heb een probleempje met de RAM die ik onlangs bij Megekko besteld heb. Ik wilde mijn geheugen upgraden van 16 GB (2x 8GB) naar 32 GB (2x 16GB). Hiervoor heb ik de Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x16GB 3200 White (CMK32GX4M2E3200C16W) besteld.

Mijn pc is een HP Omen prebuilt met een HP ID19 ERICA8 REV A moederbord en een Ryzen 7 5700G. Volgens de specificaties zou dit systeem tot 32 GB RAM op 3200 MHz moeten ondersteunen. De oude RAM heb ik uit de computer gehaald en de nieuwe Corsair sticks heb ik netjes ingeplugged, de computer had geen probleem deze te herkennen en gaf direct 32GB geheugen aan. Maar helaas valt mijn computer om de X tijd uit met "Your device just ran into a problem and needs to restart". Alles (BIOS, drivers, enz.) is volledig up-to-date, dus ik snap niet goed waarom dit gebeurt.

Ook lijkt de snelheid van deze RAM rond de 2100MHz te schommelen. Terwijl mijn oude altijd de volle 3200MHz haalt.

Ik heb zelf wel basiskennis van pc’s (met wat hulp van Google), maar hier kom ik niet uit. Ik zag toevallig dat deze RAM "Supports Intel" op de verpakking hebben staan, kan dat misschien conflicteren met mijn AMD-systeem?

Hoi Tibe,

Je zou eens kunnen proberen om in de BIOS te zoeken naar XMP, EXPO of DOCP (geheugenprofielen)
Deze bepaalt dat het geheugen op volle snelheid draait in plaats van de standaard snelheid.
Als je deze uit en in schakelt (tussendoor even opslaan en opnieuw opstarten) dan zou het nieuwe geheugen moeten worden 'getraind'

Hey Elmar

Heb ik geprobeerd, maar in HP prebuilt zitten blijkbaar maar heel beperkte opties in de BIOS. Dus kan deze nergens aanpassen 🙁

Je laatste bewering is helemaal juist. Je hebt XMP geheugen gekocht (voor intel systemen) en je hebt expo geheugen nodig voor je AMD. Dus best terugsturen en (laten) vervangen.

Terug
Bovenaan