• Hartelijk welkom op het forum van Megekko!
    Megekko is dé webshop waar je alles voor jouw computer vindt. Of je nu op zoek bent naar een nieuwe laptop, een upgrade van je videokaart of een printer, in onze webshop vind je het allemaal. Je bent nu op het forum van Megekko. Bezoek onze webshop:
    Webshop
    Informatie over inloggen en registratie
    Om gebruik te maken van het forum gebruik je je Megekko webshop account.
    Als je nog geen webshop account hebt kun je deze hier aanmaken.

Ramgeheugen voor de i5 12600k.

Salah Eddine

Nieuw forumlid
Goede avond, ben nieuw op het Megekko form en heb een vraag die wellicht beantwoord kan worden.

De vraag gaat over het gebruik van ramgeheugen. Ik heb op dit moment een processor in mijn pc, de I5 12600k en die gebruikt ddr5 4800 mhz geheugen. Ik wil graag naar een hogere snelheid. Zat de denken aan ddr5 6000 of 6400 mhz.

Kan de processor de snelheden aan? en zijn er grote verschillen in fps bij het gamen?

Alvast bedankt voor de reacties.
 
De Alder Lake 12de generatie is in theorie volledig gelimiteerd op 4800Mhz. Maar via XMP kan het het geheugen opgedreven worden voor de i7 en i9.
 
De Alder Lake 12de generatie is in theorie volledig gelimiteerd op 4800Mhz. Maar via XMP kan het het geheugen opgedreven worden voor de i7 en i9.
Dag ArtstudioG,

Leuk dat je meehelpt op ons forum, ondanks een cpu misschien 4800mhz heeft staan gaat het om het moederbord welke snelheid het kan gebruiken. De 4800mhz is de base snelheid, het moederbord kan sneller geheugen gebruiken door middel van overclocken (amd expo of intel xmp). Het maximale is dus NIET 4800mhz en Salah zou prima kunnen gaan voor 6000mhz.

Fijn weekend!

Ties
 
Ik heb zelf ook de i5 van de 12de generatie in mijn testpc zitten en daarbij is de XMP-instelling uitgeschakeld. Zoals ik al berichtte is dit wel mogelijk voor de i7 en i9 cpu's. Salah heeft momenteel DDR5-4800 Mhz in zijn setup zitten en wou overschakelen naar 6000 Mhz geheugen, dus heeft ie nog niets aangeschaft. Het moederbord ondersteunt XMP (overclock memory) tot 7200 MHz, had ie al aangegeven, maar de cpu (processor) is de bottleneck voor de snelheid. Salah kan al nieuw geheugen aanschaffen (kan meegenomen worden in een latere nieuwe setup) en zelf eens testen maar ik vrees dat die blijft gelimiteerd tot 4800 MHz met deze i5 cpu. Uiteraard zijn de wonderen nog de wereld niet uit ;)
 
Ik heb zelf ook de i5 van de 12de generatie in mijn testpc zitten en daarbij is de XMP-instelling uitgeschakeld. Zoals ik al berichtte is dit wel mogelijk voor de i7 en i9 cpu's. Salah heeft momenteel DDR5-4800 Mhz in zijn setup zitten en wou overschakelen naar 6000 Mhz geheugen, dus heeft ie nog niets aangeschaft. Het moederbord ondersteunt XMP (overclock memory) tot 7200 MHz, had ie al aangegeven, maar de cpu (processor) is de bottleneck voor de snelheid. Salah kan al nieuw geheugen aanschaffen (kan meegenomen worden in een latere nieuwe setup) en zelf eens testen maar ik vrees dat die blijft gelimiteerd tot 4800 MHz met deze i5 cpu. Uiteraard zijn de wonderen nog de wereld niet uit ;)
Dag ArtstudioG (opnieuw),

Nogmaals, 4800mhz is niet het limiet van deze cpu. Je hebt het gewoon fout. Je kan prima een snellere kit samen gebruiken met deze 12600K, zoals ik al zei is het moederbord waar op staat wat voor snelheid je kan gebruiken en is dit NIET gelimiteerd tot 4800mhz.

De I5 10600K heeft ook 2666mhz ddr4 staan op de intel site, betekent dit dat je geen 3200mhz of 3600mhz geheugen kan gebruiken? Nee helemaal niet, dat kan wel en is dan ook beter (mits je moederbord dat dan dus ook ondersteund).

Ik hoop dat je hier iets van leert, het is toch fijne informatie voor toekomstige hulp :)

Groetjes,
Ties
 
Bedankt voor de reacties. Zoals ArtstudioG al aangaf gebruik ik al de ddr5 geheugen 4800 mhz. Mijn moederbord kan tot 7200 mhz en fijn dat de i5 12600k toch compatible is met 6000 mhz, dan zal ik die ook gaan halen :) De huidige ddr5 4800 geheugen die ik heb heeft een CL van 38? kan dit mogelijk een oorzaak zijn van framedrop in games? heb dit namelijk bij Ghost of Tsushima en A plague Tale Reqieum. Andere games heb ik die weer niet.

Wat betreft de ddr5 6000 mhz zal ik voor cl 30 en 32 gaan op advies van Ties die ik zo ga bestellen.
 
Dag Salah,

Ik hoop dat je nog geen 4800mhz geheugen hebt gekocht, wat "artstudio" zei is compleet onjuist en je kan WEL 6000mhz geheugen halen. Het liefst blijf je rond de CL30/CL32. Hier een goede kit: https://www.megekko.nl/product/7962/963580/DDR5-Geheugen/Lexar-DDR5-Thor-2x16GB-6000-geheugenmodule

Fijn weekend!

Groetjes,
Ties
Heb nog een vraagje. Als je nieuw ramgeheugen koopt en wil gaan gebruiken pakt het moederbord meteen de hoogste snelheid (6000 mhz) of moet je nog iets in de bios doen? ik heb xmp profile 1 op enable staan. Heb zelf geen verstand ram overclocken.
 
Als je XMP op profile 1 staat zal die automatisch naar de hoogste frequentie gaan. Hou je ons op de hoogte van het resultaat?
 
Heb zojuist ddr5 6000 mhz 32 GB van Corsair besteld met CL 30. Ik zal je op de hoogte houden van het resultaat :) de i5 12600k is nog steeds een krachtige processor, geen reden voor mij om naar de 13 e of 14e generatie te gaan. bovendien verbruiken die meer stroom en worden sneller heeft. Ik had een 13900k en wat wordt die snel heet en ben terug gegaan naar een i5.
 
Er wordt 1 dingetje vergeten; alles boven de ondersteunde specificaties betreft een overclock en hoeft niet persee stabiel te draaien.Bij een moederbord wordt het meestal vermeldt door (OC) in de specificaties te plaatsen.
 
Laatst bewerkt:
Er wordt 1 dingetje vergeten; alles boven de ondersteunde specificaties betreft een overclock en hoeft niet persee stabiel te draaien.Bij een moederbord wordt het meestal vermeldt door (OC) in de specificaties te plaatsen.
Daarom is het altijd handig om naar de product pagina van je moederbord te gaan en specifiek het "compatibility" lijst van het geheugen in te zien.
Daarin staan specifieke geheugenmodellen (met OC snelheden) vermeldt welke wel zullen werken.

Soms zal een BIOS-update noodzakelijk zijn, wat dan wordt aangegeven in de compatibility list, inclusief welke versie BIOS benodigd is.
 
Daarom is het altijd handig om naar de product pagina van je moederbord te gaan en specifiek het "compatibility" lijst van het geheugen in te zien.
Daarin staan specifieke geheugenmodellen (met OC snelheden) vermeldt welke wel zullen werken.

Soms zal een BIOS-update noodzakelijk zijn, wat dan wordt aangegeven in de compatibility list, inclusief welke versie BIOS benodigd is.
Ooit gehoord van Silicon Lottery?
 
Terug
Bovenaan