SSD klonen, hoe en welke behuizing heb ik nodig en welk type ssd?

Taliena

Nieuw forumlid
Ik heb een probleem met mijn pc en dat is dat de 256GB SSD schijf in mijn computer waar o.a. windows op draait (en verder dus nog andere program files) continu vol of bijna vol is (vorige week had ik nog 7gb vrij, nu na opschonen 20, maar ik krijg niet meer vrije ruimte, maar je ziet ook dat ondanks dat ik niets bewust op deze schijf plaats de schijf weer langzaam volloopt). Dat betekent dus dat ik een grotere ssd nodig heb. En ik heb geen zin om alles opnieuw te installeren, dus moet ik gaan klonen. En volgens vriendje Google blijft alles dan gewoon werken. Echter, ik moet werken volgens het principe van Pipi Langkous 'ik heb het nog nooit gedaan, dus denk dat ik het wel kan'.

Volgens coolblue is klonen van een ssd een fluitje van een cent en ook hcc schrijft dat het heel gemakkelijk is. De genoemde kloonsoftware, Macrium reflect free is 30 dagen gratis, dus dat is voor mij ook prima. (en er is ook nog andere software online te vinden als ik google mag geloven).

Maar nu komt het. Ik heb dus een SSD nodig die past. Ik wil minstens 1TB nu. Maar welk type heb ik nu precies nodig?

Ik heb als ik het goed heb nu een phison ps5012-e12-27. Dit staat op de ssd, zie foto. Het is dus een type wat op het moederbord zit. M.2NVME zo te zien. Maar dan komt het. Er zijn typen, 3.0X4, 4.0X4, enz. Google geeft op het type bij mij een 3 als type weer. Dus dan zou ik een 3.0X4 nodig hebben?
Als ik het zo bekijk is het een schroefje losdraaien en dan kan de ssd er uit. En dan zou je er weer een nieuwe voorzichtig in kunnen drukken. Ik hoef volgens mij niet meer los te halen. Klopt mijn beeld hier van?

Voor zover het nog relevant is, mijn pc heeft een medion b360h4-em moederbord.

En om de kloon te maken, welke kabel of behuizing heb ik dan nodig?
En is er een specifieke behuizing of SSD die jullie dan aanraden?

Bijlagen

• WhatsApp Image 2025-06-18 at 14.19.55.webp
    WhatsApp Image 2025-06-18 at 14.19.55.webp
    120,8 KB · Weergaven: 6
Zolang je een NVME SSD hebt zal alles prima werken, over het algemeen pak ik liever minimaal een Gen 3 SSD omdat deze niet duur zijn maar wel relatief nog heel snel zijn.

Qua formaat lijk het gewoon een 2280 SSD te zijn.

Ik zou persoonlijk kijken naar de crucial P3

Ik heb die SSD opgescharreld en een behuizing voor de SSD. De kloon lukte niet met Multidrive (doet het gewoon niet als je de schijf er in steekt start de pc niet goed op), maar met Macrium Reflect (de 30 dagen gratis versie) is het gelukt. Ik had eventueel nog een oudere versie van Macrium, maar die heb ik niet hoeven installeren.
Daarna had ik een 1tb ssd met 663 Gb niet toegewezen geheugen. En dan werkt de partitiemanager van Windows niet omdat er 2 andere partities naast de C: (boot) liggen.
Hier werkt PassFab 4EasyPartition niet. Maar Niubi deed het feilloos. Je moet eerst met sleur en pleur de 2 herstelpartities naar rechts schuiven (is een beetje onlogisch, want onderin zie je de verdeling en bovenin verschijnt het schuifbalkje). En daarna kun je de C-schijf uitbreiden.
Eigenlijk heel simpel, maar je moet wel lef hebben.
Het is hier een eind-goed-al-goed geworden en hier heeft het 'ik heb het nog nooit gedaan, dus denk dat ik het wel kan' van Pippi Langkous goed uitgepakt.

Terug
Bovenaan