SSD versus moederboard

Wilko82

Nieuw forumlid
Ik wil mijn PC sneller maken met een SSD M2. Nu heb ik er een SSD-SATA in zetten. De vraag is of dit op mijn moederboard gaat werken, deze is al weer enkele jaren oud.
Mijn moederboard is een Z390 Aorus PRO WIFI. De ssd die ik op het oog heb is de Samsung 990 PRO 1TB M.2 SSD. Ik weet dat mijn pc een M2 PCIe slot van 3.0 heeft en is dus minder snel dan de waarden die horen bij een 4.0 slot. Maar is dat met dit moederboard een SSD mogelijk?

Ik wil mijn PC sneller maken met een SSD M2. Nu heb ik er een SSD-SATA in zetten. De vraag is of dit op mijn moederboard gaat werken, deze is al weer enkele jaren oud.
Mijn moederboard is een Z390 Aorus PRO WIFI. De ssd die ik op het oog heb is de Samsung 990 PRO 1TB M.2 SSD. Ik weet dat mijn pc een M2 PCIe slot van 3.0 heeft en is dus minder snel dan de waarden die horen bij een 4.0 slot. Maar is dat met dit moederboard een SSD mogelijk?
Ja! Dat is gewoon mogelijk. Pcie is backwards compatible.
Let er wel op dat je gelimiteerd bent door de snelheid van het 3.0 slot. Dat is 4 GB/s (lijkt me nog steeds wel genoeg, haha)

Aangezien je toch de snelheden niet kan halen, zou ik persoonlijk de WD Black SN770 1TB aanbevelen. Dat is een enorm goede SSD, en aanzienlijk wat goedkoper. Dat verschil in snelheid merk je niet, ook niet als je ooit upgradet naar een bord met 4.0.

Let er wel op dat je pc door deze upgrade niet sneller wordt in gamen. Alleen eventueel in het opstarten en het starten van apps, en installeren/updaten van games.

Inmiddels weet ik precies wat mijn moederboard aankan. Daarna had ik een SSD van het type MLC op het oog, maar dit bleek op de megekko website verkeerd te staan: er stond MLC, maar was een TLC. Is inmiddels aangepast op de website. Voor mij is nu de hamvraag: Bestaat MLC nog wel, en is het wat betreft kwaliteit en levensduur ook prima om een TLC aan te schaffen?

Terug
Bovenaan