• Hartelijk welkom op het forum van Megekko!
    Megekko is dé webshop waar je alles voor jouw computer vindt. Of je nu op zoek bent naar een nieuwe laptop, een upgrade van je videokaart of een printer, in onze webshop vind je het allemaal. Je bent nu op het forum van Megekko. Bezoek onze webshop:
    Webshop
    Informatie over inloggen en registratie
    Om gebruik te maken van het forum gebruik je je Megekko webshop account.
    Als je nog geen webshop account hebt kun je deze hier aanmaken.

Ssd vervangen

larsl

Nieuw forumlid
Hi Forum,

ik wil graag een nieuwe gaming laptop. Met de spellen van tegenwoordig is opslag al snel te weinig. Nu heb ik wel een beperkt budget en 2tb of groter is best prijzig. Nu dacht ik je kan vast ook wel de ssd vervangen. Ik zat aan deze aankoop te denken:afbeelding_2024-07-23_104449970.webp

de ssd zijn hetzelfde type enzo. Is dit uberhaubt te vervangen? zo ja kun je dit makkelijk zelf doen of hebben jullie tips.

hoor graag van jullie dan kan ik een keus maken met mijn aanschaf.

groet Lars
 
Hoi Lars,

Volgens de website van Asus heeft deze A16 laptop 2 PCI-e 4x4 sloten, dus is er zelfs een extra slot voor de SSD. Vaak is het upgraden van werkgeheugen/opslag vrij eenvoudig en goed zelf te doen. Doe dit uiteraard met beleid en raadpleeg extra hulp bij twijfel. Er is vaak veel informatie te vinden op YouTube, zoals onderstaand filmpje. De maximale SSD grote voor de laptop is 2TB, dus dat moet ook geen probleem zijn.

 
Hi Ricardo,

Thanks voor je snelle reactie. Het filmpje is sowieso bruikbaar dank daarvoor en hij heeft twee slots, dus kan ook een 1tb kaart er naast stoppen ipv vervangen. Dat is helemaal gunstig. Verder is de laptopt volgens mij een prima laptop voor gemiddeld tot zwaardere games te draaien, wat vind jij er van?
 
Gezien de specs lijkt mij dit een goede laptop voor games. Uiteraard zal een laptop nooit dezelfde prestaties kunnen leveren als een PC met soortgelijke inhoud.
 
Yes super. Wil nog wel eens bij vrienden langsgaan dus dat maakt de laptop makkelijker. En dus gewoon een tweede ssd van 1tb erbij zetten van hetzelfde type en dan moet het goedkomen qua opslag toch?
 
Ja, dat moet zeker goed komen. En als je geen zin hebt hem open te maken kan je ook nog een externe SSD aansluiten. Deze laptop heeft een USB3.2 usb-c aansluiting, dus zeker als het om data gaat kun je ook gemakkelijk extern opslag toevoegen. Ik zou je dan wel adviseren je games op de interne SSD te zetten en de data op de externe.

 
Je kan nadien ook extra geheugen toewijzen aan het wisselbestand van windows (pagefile.sys), dat wordt dan gebruikt als extra RAM-geheugen. Je mag het pagefile.sys bestand manueel instellen op 3x het bestaande RAM-volume (vb: 16Gb RAM aan boord dan mag het pagefile.sys bestand vergroten tot 3x16=48Gb). Zeker op de moderne m.2 NVMe ssd's is die snelheid van het wisselbestand schrijven even snel en soms zelfs sneller dan gewoon ram-geheugen.
 
Terug
Bovenaan