Suggesties samenstellen pc -snel, maar geen game

veldje

Nieuw forumlid
Heel mooi om als nieuwkomer op dit forum aanvulling te mogen ontvangen op mijn soms wat achterblijvend inzicht.

Een nieuwe PC moet snel zijn en voldoen aan het gebruik voor het wat zwaardere Office-werk (speadsheets, fotobewerking); Youtube, internetten, waaronder AI. Werk met 2 monitoren! In hoeverre een videokaart nodig is, is een vraag.
Opslag van veel bestanden, op de te partioneren SSD's.
Tevens gericht zijn op de toekomst.
Geen game-gebruik!.

Ik heb op de Megekko-website e.e.a. opgezocht - zie hieronder - maar kan niet beoordelen of dit een juiste combinatie is.
Mogelijk is hierop nog aanvulling nodig voor een compleet systeem
Graag ontvang ik suggesties voor een aan te bevelen combinatie, in relatie tot het onderstaande.

Megekko
Systeemkast Montech XR Wood-behuizing € 69,90
Moederbord Gigabyte B650 EAGLE AX € 144,90
Prosessor AMD Ryzen 7 9700X € 299,00
Geheugen Kingston DDR5 FURY Beast 2x16GB 6000 KF560C30BBEK2 € 469,00
1ste ssd Crucial P310 1TB M.2 SSD € 175,95
2de ssd Crucial P310 2TB M.2 SSD € 289,00
Voeding Cooler Master MWE Gold 750 Full Modular V2 - ATX 3.1 PSU € 140,95
Ventilatoren Montech AX120 PWM 3-Pack Zwart € 29,90

totaal € 1.618,60
Eventueel
Videokaart Gigabyte GeForce RTX 5060 EAGLE MAX OC 8GB € 319,00

Bij voorbaat dank van deze 91-jarige IT-hobyist
Jan van 't Veld

Hoi Jan,

Ik heb nog wel een aantal tips voor je:

- Geheugen
Het is met DDR5 belangrijk om de compatibiliteit met het moederbord te verifiëren. Moederbord fabrikanten hebben een lijst online staan met geheugen dat door hun getest is. Het geheugen dat je hebt gekozen, staat niet op die lijst (hier te vinden). Dat wil niet zeggen dat het niet gaat werken, maar Gigabyte kan de compatibiliteit niet garanderen. Mijn eigen ervaring is dat Kingston meestal wel werkt.
Als je het er niet op wil gokken, kun je de volgende set overwegen: Corsair DDR5 Vengeance 2x16GB 6000. Deze staan wel op de lijst.

- Voeding
Als je geen videokaart gaat aansluiten, is 750 Watt erg over gedimensioneerd. Je kunt dan prima met een 450W of 500W voeding.
De GIGABYTE GP-P550SS is een mooie betaalbare optie.

- SSD
Het wordt afgeraden om op een SSD partities te maken. SSD's hebben een maximum aantal schrijfbewerkingen. De SSD zorgt zelf dat deze over de gehele schijf worden verspreid. Als je partities gaat maken, ga je één kant van de SSD meer belasten dan de andere en daarmee de levensduur verkorten. Het is dus verstandiger om een goede folderstructuur aan te houden om zo je data gescheiden te houden. Daaropvolgend is defragmenteren óók niet meer nodig. SSD's zijn tegenwoordig zo snel dat het niet meer uitmaakt als de bestanden gefragmenteerd over de schijf staan. De SSD zal zelf zorgen dat de data snel bereikbaar is. Maar het wordt dus in ieder geval sterk afgeraden om partities te maken (m.u.v. de partities die automatisch worden gemaakt bij de installatie van Windows).

De keuze voor Crucial is waarschijnlijk één uit ervaring en voorkeur. Het is wel zo dat Crucial stopt met consumentenmarkt en de vraag is nog wat die 5 jaar garantie nog betekent als ze volgend jaar hun hele afdeling voor de consumentenmarkt hebben uitgefaseerd. Kijk anders eens naar de Lexar NM990 1TB en de Lexar NM990 2TB. Die hebben ook 5 jaar garantie, een hogere lees- en schrijfsnelheid en zijn nog goedkoper ook.

- Videokaart
Deze is voor jouw toepassingen niet nodig. Tenzij je er twee 4K schermen aan wil hangen. De geïntegreerde gpu op de processor kan één 4K scherm of twee 1440p schermen aan. Let er wel op dat het moederbord één DisplayPort en één HDMI aansluiting heeft. Gelukkig kun je eventueel een DisplayPort naar HDMI kabel kopen als dat nodig is.
Mocht je toch beslissen om er een videokaart in te zetten (de 5060 die je voorstelt), let er dan wel op dat je dan die 750W voeding wel weer nodig hebt!

-
Ventilatoren
De kast die je hebt gekozen, komt met 4 voorgeïnstalleerde fans. 3 aan de voorkant, en 1 aan de achterkant. Deze zullen voldoende airflow in je behuizing geven. Waar zou je die andere 3 nog willen plaatsen?

- Processorkoeling
Ik zie dat je nog geen koeling voor de processor hebt toegevoegd. De 9700x komt niet met een stock koeler. Ik adviseer om voor een goede, degelijke, maar betaalbare koeler te gaan: ARCTIC Freezer 36.

Succes met het bouwen!
Elmar

Terug
Bovenaan