Synology NAS DS225+ HDD schijven

Sebas88

Nieuw forumlid
Goedendag,

Ik sta op het punt mijn eerste NAS schijven aan te schaffen voor in een Synology DS225+.
Na wat onderzoek kom ik vaak uit bij Seagate IronWolf-schijven, maar ik twijfel vanwege het (recente) beleid van Synology rondom third-party drives.

Ik kijk momenteel naar deze opties:
  • Seagate IronWolf ST12000VN0008 – 12TB (NAS-specifiek)
  • Seagate IronWolf Pro 12 TB
Mijn gebruik is voornamelijk thuis en bestaat uit:
  • Opslag van foto’s (RAW en JPEG) van mijn camera (Sony A7 IV)
  • Foto’s van mijn iPhone en die van mijn vrouw
  • Back-ups van documenten
Wat mij aan het twijfelen brengt:
Deze schijven staan niet op de compatibiliteitslijst van Synology. Tegelijkertijd lees ik dat Synology sinds DSM 7.3 (oktober) het gebruik van third-party HDD’s in storage pools weer toestaat, zij het met enkele beperkingen (zoals geen cache-functionaliteit).

Daarom mijn vragen:
  1. Heeft iemand praktische ervaring met het gebruik van Seagate IronWolf (of andere third-party HDD’s) op recente Synology Plus-modellen met DSM 7.3?
  2. Levert dit in de praktijk waarschuwingen, beperkingen of nadelen op waar ik rekening mee moet houden?
  3. Zouden jullie in mijn situatie aanraden om:
    • voor Synology-eigen schijven te gaan, of
    • toch voor een derde partij zoals Seagate IronWolf?
  4. En specifiek: welke van bovengenoemde schijven zou het meest geschikt zijn voor mijn gebruik?
Alle ervaringen en adviezen zijn welkom. Alvast bedankt!

Voor jouw gebruik zijn Seagate IronWolf schijven gewoon een prima en logische keuze.

Synology heeft inderdaad een periode streng gedaan met third party schijven, maar sinds DSM 7.3 kun je ze weer normaal gebruiken in een storage pool. In de praktijk werken IronWolf schijven gewoon goed in Plus modellen. Veel gebruikers draaien hier probleemloos mee.

Wat je kunt verwachten:
Je kunt een waarschuwing krijgen dat de schijf niet op de compatibiliteitslijst staat.
De NAS blijft gewoon werken en alle basisfuncties zijn beschikbaar.
Cache functionaliteit met niet Synology schijven kan beperkt zijn, maar dat is voor jouw gebruik niet relevant.
Prestaties en betrouwbaarheid zijn verder normaal.

Voor thuisgebruik zoals foto opslag en back ups heb je geen Synology branded schijven nodig. Die zijn vooral interessant voor zakelijke omgevingen en supportcontracten. Ze zijn ook een stuk duurder voor wat je krijgt.

De gewone IronWolf 12 TB is meer dan voldoende voor jouw situatie.
IronWolf Pro is bedoeld voor zwaardere belasting en draait sneller en luider.
Voor een thuis NAS met foto’s en back ups voegt de Pro weinig toe.

Conclusie:
Je kunt zonder zorgen voor Seagate IronWolf kiezen.
De standaard IronWolf 12 TB is de beste prijs kwaliteit keuze voor jouw gebruik.
Synology eigen schijven zijn niet nodig in dit scenario.

Terug
Bovenaan