The hete CPU 85 Graden Celcius

MateovT

Nieuw forumlid
Bouwde Game PC, bijna net zoals de Megekko Zelfbouw als 4K BBG December 24, alleen de Video kaart is een ASUS 4070 super, het moederbord ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI moederbord, en ander merk voeding met zelfde vermogen, tweakers beste keus. de CPU koeler combinatie is zelfde als die van Megekko zelfbouw )dus ik denk dat is goed!. We spelen op samsung 1440 scherm.

Wat me opvalt is dat CPU snel heet wordt, zodra ik een spel opstart )Rust of Fortite= even spelen bereikt de CPU 85 graden. Het is de AMD Ryzen 7 9700x, met luchtkoeling Scythe Mugen 6. Is voor een AMD 85 graden ok?

Wat vinden jullie hiervan? Die 85 graden hitte? Heb ik de pasta tussen de koeler en cpu niet goed aangebracht? MOet ik in de Crosair doos meer ventilatoren plaatsen (zitten er nu twee in (naast die van op koeler en drie videokaart en van de voeding). Eén aan de voorkant doos en één aan de achterkant. IK denk er twee meer aan de voorkant te plaatsen (of beter één in de bovenkant, etc?

Hoor graag wat jullie hier van vinden!

Bijlagen

• mateo's set met 4070 ipv 4080.webp
    mateo's set met 4070 ipv 4080.webp
    36,8 KB · Weergaven: 2
Ligt er een beetje aan, is dat de max temp (stabiel) of blijft ie na de 85 gewoon nog doorgaan? De 9700X zou niet moeten throttlen tot 95 celsius dus op zich nog geen probleem.

Dank A Timmers. De CPU blijft op 85 to 90 staan. Las net - als ik het goed begrijp - dat AMD max temp waarop CPU gegarandeerd wordt (TJMax 95 is the maximum safe operating temperature) zou moeten kunnen :-) Wel beter om omlaag te brengen denk ik, juist ook omdat deze CPU gemaakt is om minder heet te worden (intel gaat tot 102 las ik, veilig...) Interessant artikel vond ik net: https://hwbusters.com/cpu/amd-ryzen-7-9700x-cpu-review-performance-thermals-power-analysis/.

Wat zou jij aanraden? Ik wil nu pasta vervangen - we lieten erwtje als pasta op de CPU vallen in midden, en drukte toen cooler erop, daarne vastschroeven (zo vertelt megekko team het in de video instructie), denk nu uitsmeren wellicht beter... (zelfbouwen is mijn eerste keer :-) Kan je CPU en cooler loshalen en later nog pasta uitsmeren (beetje bij doen?), of moet het dan eerst schoongemaakt worden omdat pasta uithardt, stuk gaat na loshalen?

En wat zou jij toevoegen, twee ventilatoren, drie voor totaal, of twee voor, en één boven?

Vroeger richtten CPU-fabrikanten zich meer op efficiëntie, waardoor chips koeler bleven. Tegenwoordig is er echter meer focus op maximale prestaties, wat betekent dat moderne CPU's (van zowel Intel als AMD) vaak hogere temperaturen halen onder belasting. Dit is deels te wijten aan de hogere vermogenslimieten en compactere chiparchitectuur. De Ryzen 7 9700X zit daar middenin: hij is wel efficiënter dankzij 5nm-technologie, maar is ontworpen om zijn thermische marges maximaal te benutten.

Wat betreft de koelpasta: het "erwtje in het midden"-methode is meestal voldoende, maar als je vermoedt dat de pasta niet gelijkmatig verdeeld is, kun je hem opnieuw aanbrengen. Belangrijk: als je de koeler loshaalt, moet je de oude pasta volledig verwijderen en nieuwe aanbrengen.

Wat betreft de airflow in je kast: meer ventilatoren kunnen zeker helpen. Hier zijn een paar tips:
  1. Zorg voor een positieve luchtdruk (meer ventilatoren die lucht inblazen dan uitblazen). Dit voorkomt stofophoping en helpt bij betere koeling.
  2. Plaats extra ventilatoren aan de voorkant om koude lucht naar binnen te blazen, en eventueel één bovenop om warme lucht af te voeren.
  3. Controleer of de bestaande ventilatoren goed zijn geplaatst (intake vs exhaust).

Heb het nog nooit gebruikt, maar verwacht geen enorme verschillen tussen de diverse pasta merken (zo lang het maar goed aangebracht is). Het is wel makkelijk zo'n sheet iig

AM5 is bedoeld om warm te worden, de cpus op dit platform worden gewoon heet en is verder helemaal geen probleem voor de cpu. 85 graden is helemaal normaal en daar hoef je je dan ook geen zorgen om maken.

Terug
Bovenaan