Upgrade AM$ of toch AM5 systeem bij gebruik van Lightroom

ruiterde

Nieuw forumlid
Mijn vraag is of het zinnig is om mijn bestaande configuratie een processor upgrade te doen of toch te kiezen voor een nieuwe aankoop
...

Ik stel deze vraag omdat ik ervaar dat bij gebruik van Lightroom mijn laptop vele malen sneller is dan gebruik van mijn desktop. Met name in batch-processen (importeren/exporteren van 'tig foto's, een filter toepassen op meerdere foto's etc.)

De configuratie van mijn desktop is

TUF B450-PLUS GAMING
32,0GB Dual-Channel DDR4 @ 1058MHz (15-15-15-36)
AMD Ryzen 5 3600
4096MB ATI Radeon RX550/550 Series
Samsung SSD 990 PRO 2TB

De configuratie van mijn laptop is

Intel Core i9-13900H,
NVIDIA GeForce RTX 4060
32 Gig DDR5
...

Ik zit te denken mijn processor te vervangen door een AMD Ryzen 9 5950x (16 core) en 3200C16 32 Gig of een CPU 3900X (12 core) + 3200C16 32 Gig , mijn vrees is dat ik dan nog steeds een te groot kwaliteitsverschil heb met mijn laptop.
Vraag is dan ook, is mijn vrees de waarheid en moet ik de investering doen naar een AM5 configuratie met 5600 32 gig geheugen en een processor met grafische GPU?

Of is de upgrade bestaande AM4 configuratie snel genoeg met een 12 of 16 core en sneller geheugen (wellicht 64 gig)

Gaat specifiek om LIGHTROOM en PHOTOSHOP, ik speel geen games op mijn PC enof verwerk video

Alvast bedankt voor jullie reactie en advies

De upgrade van een R5 3600 naar R9 5950x is gigantisch. Omdat de software die je gebruikt vooral CPU nodig heeft, zal die upgrade voldoende zijn en hoef je er geen volledig nieuw systeem voor te kopen.
Zorg wel dat je de koeler van de processor een flinke upgrade geeft, de R9 wordt een flink stuk warmer.

Als je systeemkast genoeg hoogte heeft, zou ik je de Dark Rock Pro 5 aanbieden. De Noctua is nét wat beter, maar het prijsverschil is aanzienlijk. En met deze koeler kan je zeker vooruit met een 5950x!

Terug
Bovenaan