UTP 24 AWG vs STP 26 AWG kabel

Brausz

Nieuw forumlid
Beste lezer,

Ik zoek een nieuwe UTP interkabel. Het is om een bekabelde internet verbinding te maken naar boven (dus via een PVC buis van de meterkast naar het aansluitpunt boven). Ik heb al 2 kabels naar de woonkamer lopen vanaf het modem. Hebben jullie een suggestie? 10 meter heb ik zeker wel nodig maar ik wil echt een goede. Nu las ik dat een lage AWG beter is.

Megekko heeft een ACT kabel van 24 AWG in wit, maar dit is een UTP kabel zonder shielding. Dat is deze:

Als ik een STP kabel (met shielding) zoek van een lage AWG zoek, is er alleen 26 te krijgen.

Deze bijvoorbeeld:

Welke zou ik het beste kunnen kiezen? Wat heft elkaar op? Wat is beter in mijn situatie?

Ik hoor graag.

Vriendelijke groet,

Mark

Voor langere verbindingen is een lagere AWG waarde beter inderdaad,

AWG 26 en hoger wordt vooral gebruikt voor kortere verbindingen rond de 1.00m.

STP daarentegen heeft alleen zin als er veel apparaten in de buurt zijn die veel elektromagnetische storing veroorzaken. Je moet hierbij denken aan industriële elektro-motoren, sterke inductoren en elektromagneten. Voor het aanleggen van een thuisnetwerk is UTP voldoende.

Daarbij komt dat STP het beste werkt als zowel de netwerkapparatuur en de kabel zelf geaard is om andere effecten van storing ook uit te drijven. als dit niet is is STP kabel niet beter dan een UTP kabel

Helder antwoord. Dank je wel daarvoor.

Ben je van mening dat ik door PVC buizen beter patch kabels kan leggen ipv deze UTP die ik link?

Patchkabels zijn eigenlijk bedoeld om van modem naar router / netwerk switch te gaan. als je naar de andere kant van het huis moet is een UTP netwerkkabel voldoende

Terug
Bovenaan