Vergelijken twee adviezen voor mijn eerste build om beste optie te kiezen

MotherAlwaysSad

Nieuw forumlid
Ik ben me aan het oriënteren op een nieuwe PC. Ik game meestal singleplayer games met mooie graphics, en hoop ook de komende 8-10 jaar weer vooruit te kunnen met deze aankoop zoals ik ook heb gedaan met mijn vorige PC.

Ik zoek dus een krachtige, duurzame aankoop die wel wat aankan, maar het hoeft niet het meest fancy of high-end spul te hebben.

Het moet wel degelijk kunnen swtichen tussen taken. Gaming met toetsenbord+muis of met draadloze controller of meer kantoor/desktop-werk.

Ik zou wel graag voor de duurzaamheid minimaal 32GB RAM hebben, en een degelijke grafische kaart waarmee ik 4K met Hoge settings zou kunnen spelen (ik hoorde dat dan de GPU minimaal 16GB zou moeten hebben, klopt dat?). Maar de latency hoeft dus niet extreem goed te zijn omdat ik geen FPS of MOBA's speel.

Mijn broertje en een collega hebben allebei al tips gegeven, en ik heb een offerte van een webshop liggen. Maar de collega dacht dat dat overkill voor mijn wensen was, en dat ik het bij jullie vast voordeliger en verstandiger bij elkaar zou kunnen zoeken.

• Dit waren de onderdelen van de offerte (in jullie winkelmandje, maar ik heb de grafische kaart gedowngrade van een Gigabyte GeForce RTX 5080, 16GB, Windforce OC SFF omdat die me erg prijzig leek): https://www.megekko.nl/wl/S84WZABG
  • Dit was de tip van mijn collega (maar dan nog zonder behuizing of SSD, dus daar zou ik de opties uit de andere offerte als basis voor nemen): https://www.megekko.nl/wl/S84WZABG
  • De collega raadde me aan om mijn huidge behuizing gewoon te hergebruiken (een Sharkoon VG5 van 8 jaar geleden)
  • En hij is op het laatste moment nog van een Ryzen met 3D afgestapt, terwijl hij wel zei dat dat momenteel het beste is wat je kan krijgen, dus ik weet niet wat ik daarmee win in performance-prijs verhouding.

Ik heb toch best wat moeite met inzicht krijgen in waar ik op kan besparen en waar ik niet op moet beknibbelen, en ben ook bang om dingen samen te voegen die niet compatibel zijn als ik hier zelf nog aan ga sleutelen.

Kunnen jullie me helpen met het finetunen van de componenten? Of raden jullie me dan vooral aan gewoon The Box 7 aan te schaffen?

Alvast bedankt!

Na een extra bespreking met een medewerker van een webwinkel heb ik van hen dit aanbod voor 3000,-

Case: NZXT H7 Flow, RGB, Zwart, 2024
Motherboard: MSI B850 Gaming PRO WIFI6E, AM5
CPU: AMD Ryzen 7 9700X Boxed
CPU cooler: be quiet! Silent Loop 3 360mm
SSD: Lexar NM790 2TB PCIe 4.0 NVMe SSD
GPU: Asus GeForce RTX 5070 Ti, 16GB, Prime OC
RAM: Kingston Fury Beast DDR5 32GB(2x16GB) 6000MHz CL36
PSU: be quiet! Power Zone 2 850W, ATX3.1 PCIe5.1
Extra fan: be quiet! Pure Wings 3 120mm PWM

Is dit het beste van de twee opties samengevoegd of is er iets anders aan te raden?

Als ik eerst uitga van de systemen van rond de €2000, daar zie ik zeker nog wel wat verbeteringen.

Zo is een 5060 Ti toch wat te licht om op 4K te gamen, ik zou daarbij toch eerder kiezen voor een RTX 5070 Ti of 9070 XT
Ja VRAM is belangrijk op je videokaart maar je hebt ook de sterkere rekenkracht nodig van één van deze 2 kaarten. Met een 5060 Ti zal je al snel compromis moeten maken en settings omlaag moeten zetten in games.

Ook is de 1000Wat voeding overkill, een beetje extra is prima maar voor het lijstje met de 5060 Ti heb je aan 650W al meer dan genoeg.

Maar ik zal eens 2 lijstjes voor je samenstellen, ééntje van rond de €2000 en €3000.

+-€2000 : https://www.megekko.nl/wl/ENSWXRTG

Het geheugen is RGB, maar dit was het beste en goedkoopste setje welke ook op de QVL (supportlijst) van het moederbord staat.
Hierbij toch gekozen voor een RX 9070 XT videokaart, voor 4K gaming.
Ook even een andere kast gekozen, ook vanwege het budget. Je kan eventueel nog de Arctic fans vervangen voor een RGB setje voor wat meer lichtjes 🙂

+- €3000 : https://www.megekko.nl/wl/JQRH29C6
Hierbij ook voor wat RGB gekozen, gezien de webshop voor €3000 dit ook had gedaan.
Daarbij zeggende is dit wel een veel beter systeem als dat de webshop jou aanbied. Zowel de CPU als de GPU zijn aanzienlijk beter, ook kan je hier zonder problemen huis/tuin/keuken werk op doen 🙂

Eigenlijk is de RTX 5080 wel een ''must have'' voor als je op 4K wilt gamen.

Mocht je verder nog vragen hebben stel ze gerust 🙂

Thanks! Hier kan ik zeker mee verder kijken.

Heb wel nog een vraag om kosten te besparen.
Wat nou als ik een stap omlaag ga qua resolutie? Als ik 2k voldoende vind? Ook om vermogen te besparen? Ik zit net ook naar de specs van mijn monitor te kijken en die is nog niet 4K, dus dan moet ik ook daar weer aan uitgeven, wat ik ook liever bespaar voor nu want die monitor doet het prima.

Is dan de ~2000 optie voldoende om een PC te hebben die het nog 8-10 jaar vol gaat houden of zou je dan nog wat dingen aanraden om aan te passen?

De 2000,- optie van Nep Italiaan is een prima systeem voor dat geld. Persoonlijk zou ik, zowel voor duurzaamheid als gaming prestaties, kiezen voor de 7800x3D die nu 339,- is bij Megekko en een kleine meerprijs betekent ten opzichte van de 9700x (289,-). Dan heb je een hele goede gaming cpu die nog erg lang mee kan.

Ook is instappen op een 1440p scherm een prima keuze, want je kunt altijd nog upgraden naar een 4k in de toekomst. Voor 200,-, misschien 300,- heb je echt een prima 2k scherm.

De 2000,- optie van Nep Italiaan is een prima systeem voor dat geld. Persoonlijk zou ik, zowel voor duurzaamheid als gaming prestaties, kiezen voor de 7800x3D die nu 339,- is bij Megekko en een kleine meerprijs betekent ten opzichte van de 9700x (289,-). Dan heb je een hele goede gaming cpu die nog erg lang mee kan.

Ook is instappen op een 1440p scherm een prima keuze, want je kunt altijd nog upgraden naar een 4k in de toekomst. Voor 200,-, misschien 300,- heb je echt een prima 2k scherm.
Klopt helemaal, ik zat toch een beetje met het budget in gedachte.
Als €2100 of €2200 ook goed is, is de 7800X3D of 9800X3D zeker nog een kleine stap omhoog.

Bedankt voor jullie reacties!
Ik heb nog wat zitten cherrypicken uit de adviezen, en meer nagedacht over de lange termijn die ik hoop dat deze machine het vol gaat houden. Ik denk dat ik toch voor een 12GB grafische kaart wil gaan omdat ik inderdaad nog helemaal geen monitor heb voor 4K, en het gaat me meer om dat de game op de resolutie van mijn monitor er gewoon mooi uit ziet.
Heb ik hiermee een goede, duurzame keuze of zou je toch nog iets aanraden om te ruilen omdat het misschien niet goed bij elkaar past?

hoi hoi,

je lijstje ziet er goed uit, het enige wat mij opviel is dat het setje ram dat je hebt gekozen niet op de QVL (Qualified vendor list) lijst van de moederbord fabrikant staat. Dit betekent niet dat het setje ram niet gaat werken, maar het kan zijn dat je niet de maximum snelheid van je ram kan gebruiken en/of dat het systeem erg onstabiel word.

Voor 2 tientjes meer heb ik dit moederbord gevonden waar jou set ram wel op word ondersteunt. Voor de rest zag ik geen vreemde dingen met je build!

Een 9800x3D combineren met een 12GB 5070 valt niet met elkaar te rijmen. De 9800x3D is de beste gaming processor die er is, en de 5070, met zijn 12GB VRAM een 'bottleneck' voor je gaming prestaties. Ik zou de 9800x3D inruilen voor een 7800x3D en de 5070 'upgraden' naar een 9070 XT, die veel beter presteert dan de 5070 en over meer VRAM beschikt, namelijk 16GB. Dan is je systeem in evenwicht en heb je ook geen bottlenecks.

Ah okay, makes sense. Kan ik verwachten dat die 9070XT en 7800x3D het langere termijn gaan volhouden samen, of kan ik verwachten dat de 9800x3D het langer gaat volhouden. Ik hoop met deze PC weer zo'n 8 jaar (of langer als t ff kan) zoet te zijn net als met mijn vorige.

De memory controllers op de 9000 series en 7000 series processoren zijn wel degelijk anders. ik zou voor de zekerheid een setje of mobo kiezen waar de QVL lijst ook op de 9000 series word gezien.

Ah okay, makes sense. Kan ik verwachten dat die 9070XT en 7800x3D het langere termijn gaan volhouden samen, of kan ik verwachten dat de 9800x3D het langer gaat volhouden. Ik hoop met deze PC weer zo'n 8 jaar (of langer als t ff kan) zoet te zijn net als met mijn vorige.
Jazeker, daarmee ben je uitstekend uitgerust voor de toekomst. De 9800x3D heeft mijn persoonlijke voorkeur (die heb ik zelf ook), maar dat komt ook omdat ik op 4K game en zware spellen zoals Cyberpunk speel. Het ligt helemaal aan jou of je de 10-15% meerprestaties ook waard vindt ten opzichte van de meerprijs (zo'n 80 euro). Maar ook met de 7800x3D heb je een uitstekende gaming cpu, de één na beste.

Laatst bewerkt:
Ik zie de g.skill RAM trouwens wel op de MSI website (https://www.msi.com/Motherboard/PRO-B850-S-WIFI6E/support#mem) terug, onder de "Memory by 7XXX" lijst. Maakt dat nog enig verschil?
Ik weet niet of dat heel veel uitmaakt, misschien weten anderen dat beter. Mij lijkt het dat een bios update alles verhelpt. En als je een flashback optie aan de achterkant van je moederbord hebt, kun je je bios updaten naar de laatste versie vóór je eerste opstart.

Terug
Bovenaan