Welk geheugen

Jeff88

Nieuw forumlid
Goedemorgen,

Voor mijn gigabyte Aorus elite v2 wil ik het geheugen upgraden van 16 naar 32 gb. Nu zie ik op de website heel veel soorten die allemaal op elkaar lijken. Ik heb nu https://www.megekko.nl/product/2046...-2x8GB-3200-CMW16GX4M2C3200C16-Geheugenmodule

Ik kan niks vinden wat op de compatibiliteit s lijst staat van gigabyte. Ook werd me verteld dat ik prima 3600 MHz erin kan steken.
Kan iemand mij helpen welke innu best kan nemen ? Bij voorkeur wel met led.

Hoi Jeff88,

Dit gekozen setje werkgeheugen gaat prima werken in dit moederbord, 3600MHz is ook zeker mogelijk.

Ja alleen dit is wat er nu in zit en is dus 16 gb totaal en 3200 MHz. Kan ik dan elke willekeurige hardware pakken voor 2x 16gb en 3600 MHz? Ik las dat dat nog wel eens voor problemen kan zorgen.

Wat belangrijk is, is dat de timings van je huidige geheugenmodule en het nieuwe setje overeenkomen.
In het geval van het gelinkte werkgeheugen zijn de timings 16-18-18-36.

In de meeste gevallen kun je een 3600MHz set combineren met een 3200MHz set.
Let wel op: het 3600MHz setje zal nooit op zijn maximale snelheid draaien (3600MHz) zolang het tragere setje (3200MHz) aanwezig is.
Pas wanneer je het tragere setje verwijdert, kan het snellere geheugen zijn volledige potentieel benutten.

als extra toegevoegde info:

indien je alleen 3600mhz ram gebruikt, wil niet zeggen dat het op die snelheid stabiel loopt. je infinit fabric moet dan op 1800mhz runnen om 1op1 te behouden voor beste prestaties. 1600mhz infinit fabric is stock snelheid, alles daarboven is OC. je kan 3600mhz ram en 1600mhz fabric runnen, maar dat is niet 1op1 (sync). dit betekent latency penalty. indien je niet bekend bent met tuning/oc, zou ik kiezen voor 3200 set met laagste latency. 4 sticks wil nog weleens moeilijk doen op sommige borden. beste is ''oude'' sticks eruit en die verkopen en dan 2x16gb nemen.

Heb ik idd gezien maar geen RGB en ik heb ze in het zicht dus vandaar. Is het verschil echt merkbaar tussen 16 en 18 ?

vooral met amd cpu's is latency belangrijk. verschil zul je niet merken, maar performance is voor mij belangrijker dan rgb, al is het verschil minimaal.

Oke duidelijk. Heb alles erin zitten en een stresstest met 3dmark gedaan. Alles functioneert in ieder geval goed. Is er ook een manier om te kijken op hoeveel mhz het geheugen nu draait? In de bios staat xmp aan en daarbij gaf die wel gelijk hogere mhz aan.

je kunt je geheugen snelheid zien in taakbeheer. klik je links op prestaties en dan op geheugen. daar zie je de ram speed in mhz. je kan in ryzen master/hwinfo zien of je in sync bent met je infinit fabric speed. stabiliteitstest voor ram/cpu/moederbord doe je niet met 3dmark. dit kun je oa doen met prime95, aida64, occt enz... bedoeling is om deze test minimaal 8 uur te runnen voor stock speeds. met hogere xmp/expo settings raad ik je aan om minimaal 12 uur te stress testen.

Terug
Bovenaan