• Hartelijk welkom op het forum van Megekko!
    Megekko is dé webshop waar je alles voor jouw computer vindt. Of je nu op zoek bent naar een nieuwe laptop, een upgrade van je videokaart of een printer, in onze webshop vind je het allemaal. Je bent nu op het forum van Megekko. Bezoek onze webshop:
    Webshop
    Informatie over inloggen en registratie
    Om gebruik te maken van het forum gebruik je je Megekko webshop account.
    Als je nog geen webshop account hebt kun je deze hier aanmaken.

welk moederbord voor hp PC i.v.m. Windows11

Strava

Nieuw forumlid
Op dit moment heb ik een hp PC. Hij voldoet aan de dingen die ik op een PC wil doen.
Met een Geforce GTX1050 videokaart. en m.2 1Tb NVMe kaart.
Dit is voor mij voldoende om mee te werken.
Echter kan deze PC i.v.m. de i7-7700 processor geen Windows11 draaien.

In de bijgesloten afbeeldingen heb ik de bestaande situatie weergegeven.
Waarschijnlijk zal het een compleet moederbord worden.
Aangezien de huidige afmetingen afwijken van een normaal moederbord, heb ik geen idee welk bord ik moet hebben.
Mijn wens gaat dan uit naar een moederbord met:
2 of 3 sloten DDR4
AMD 5 5600< processor
m.2 NVMe kaartslot
Zodat ik mijn huidige hardware kan overzetten. Met in de toekomst een GeforceGTX4060 videokaart.
zodat ik moeiteloos video's kan bewerken in Davinci Resolve.

Ik weet hoe ik het installeren van Win11 kan omzeilen, maar dat doe ik liever niet.
Wie kan mij helpen bij het zoeken naar goede een oplossing?

welk moederbord.webpApparaat specificaties.webp

Hoi Strava,

Dit wordt een moeilijke upgrade. Die moederborden van HP zijn namelijk op speciale formaten gemaakt, en deze passen meestal niet binnen de ATX form-factor die andere fabrikanten gebruiken. De kans is dus heel erg groot dat een los te bestellen moederbord, niet in de HP kast zal passen. Een ''work-arround'' zou kunnen zijn te kiezen voor een Mini-ITX moederbord, maar ook dat geeft geen garantie dat je het passend krijgt, zonder problemen met het IO-shield (de aansluitingen achterop de kast) en de kabellengte van de voeding, die door HP exact pas gemaakt zullen zijn voor hun eigen moederbord.

Eigenlijk is de enige valide optie, de kast ook te vervangen. Let op, ook de voeding zal specifiek door HP ontwikkeld zijn en de kans is zeer groot dat deze niet aan de ATX standaarden voor form-factors voldoet.

Ik zou je dus adviseren een nieuwe PC behuizing en voeding aan te schaffen. Je kunt dan je oude SSD en geheugen mee nemen naar een nieuw systeem. Overigens zie ik in dit systeem maar één geïnstalleerde geheugenmodule. Met twee modules zou je systeem flink sneller worden, zeker met renderwerk omdat je dan gebruik kunt maken van Dual-Channel geheugen.

Concreet heb je dus nodig:
Een behuizing
Een voeding
Een nieuw moederbord
Een nieuwe processor (de R5-5600 is een prima keuze)

En als advies zou ik je meegeven ook te investeren in een dual-channel geheugenkit.

ik denk de enige optie voor deze setup is kijken of je hem op een intel 8de gen cpu kan krijgen ? Dan kan je windows 11 draaien. (mits tpm 2.0) Voor de rest ben ik hem met base nl eens dit is een vreselijke kast voor een ander moederbord en voeding alles is hoogst waarschijnlijk alleen voor HP onderdelen geschikt en als je later er nog een 4060 er in wilt is al helemaal niet te doen.

de ATX power connectors lijken zo te zien standaard, dus een nieuw bord met een enkele 4pin cpu power aansluiting zou moeten kunnen. om een ander bord passend te maken, heb je een dremel nodig om een rechthoek uit te zagen aan de achterkant van je case, zodat je IO backpanel past van eventueel een nieuw bord. je bent dan wel gelimiteerd aan een mini ITX bord.

Terug
Bovenaan