Zwart scherm bij opstarten met cpu koeler, zonder cpu koeler krijg ik gewoon de bios te zien

Ammodytes

Nieuw forumlid
Mijn nieuwe ASUS PRIME B550M-K moederbord vertoont wat kuren na het bouwen van mijn pc. De pc gaat naar bios wanneer ik de pc opstart zonder cpu koeler. Zodra ik de koeler er op zet start hij wel op, maar heb ik geen beeld. Ik heb al verschillende cpu's, videokaarten en koelers geprobeerd, maar ik krijg steeds dezelfde resultaten. Hebben jullie dit vaker gezien? Is dit een moederbord defect?

Specs
ASUS PRIME B550M-K
AMD Ryzen 7 5700X / AMD Ryzen 5 5600 (getest)
G.Skill DDR4 Aegis 2x8GB 3200 F4-3200C16D-16GIS
Corsair CX650 PSU
WD Blue SN580 500GB M.2 SSD

Geteste CPU koelers
bequiet pure rock slim 2
AMD stock koeler (zat bij de 5700X)

Laatst bewerkt:
Dit doet mij denken aan de manier van installatie van de koeler. Zou je kunnen proberen de koeler er *heel* lichtjes op te zetten en niet helemaal vastschroeven op de CPU?

Anders zou je kunnen proberen de bios van het moederbord te updaten.

Als dat ook niet werkt denk ik dat er iets mis is met het bord.

Bedankt voor je reactie Roij! Ik heb de amd stock koeling er met minimale spanning geprobeerd op te draaien, 2 schroeven kruislings met een enkele draai vastgezet en hij deed het nog steeds niet. De bequiet pure rock slim 2 kan alleen met beugels vast, dus die kan ik er niet zachtjes op zetten. Nog nooit meegemaakt dit. Ik heb nu een asrock pro4 550M mobo besteld om te testen of hij het daar wel op doet. Misschien is de les hier: nooit een ASUS mobo nemen haha

Heb nu een asrock pro4 550M mobo gebruikt i.p.v. de asus PRIME B550M-K en pc start gelijk op naar bios, met cpu koeler. Lag dus echt aan kwaliteit van asus mobo. Die boog waarschijnlijk een beetje door met de cpu koeler erop waardoor cpu geen contact meer maakte met mobo. Nooit meer asus voor mij dus.

• Leuk
Waarderingen: Roij
Heb nu een asrock pro4 550M mobo gebruikt i.p.v. de asus PRIME B550M-K en pc start gelijk op naar bios, met cpu koeler. Lag dus echt aan kwaliteit van asus mobo. Die boog waarschijnlijk een beetje door met de cpu koeler erop waardoor cpu geen contact meer maakte met mobo. Nooit meer asus voor mij dus.
Heb je de koeler ook lichtjes aangeschroeft? Door te veel druk kan het namelijk ook komen dat je dit soort probelemen kan krijgen als je dit al had gedaan heb je helaas pech gehad met je mobo

Terug
Bovenaan