• Hartelijk welkom op het forum van Megekko!
    Megekko is dé webshop waar je alles voor jouw computer vindt. Of je nu op zoek bent naar een nieuwe laptop, een upgrade van je videokaart of een printer, in onze webshop vind je het allemaal. Je bent nu op het forum van Megekko. Bezoek onze webshop:
    Webshop
    Informatie over inloggen en registratie
    Om gebruik te maken van het forum gebruik je je Megekko webshop account.
    Als je nog geen webshop account hebt kun je deze hier aanmaken.

Zwart scherm voor 2-3 seconden op random tijden - MSI MEG 342C QD

nicolaswuffwuff

Nieuw forumlid
Goedenavond,

Ik heb afgelopen vrijdag (02-08) een monitor besteld en zaterdag geleverd. Ik heb de monitor ondertussen sinds zaterdag en zondag (vandaag) in gebruik en merk 2 punten op:

1) Om de zoveel tijd heb ik even 2-3 seconden zwart beeld. Monitor valt niet uit, maar het beeld is zwart. Ik heb de meegeleverde display kabel gebruikt en m'n oude display kabel gebruikt, maar bij beide blijft het probleem zich voordoen. Ik heb nog een nieuwe kabel besteld, puur om te testen, die komt dinsdag binnen. Ik heb dit niet op m'n oude LG UW 34" monitor (uiteraard beide kabels daar ook op getest). Alleen bij deze.

2) Ik zie ook dat soms het beeld een glitch geeft, waarbij 1 frame ineens een input verschuiving heeft (alles een half beeldscherm naar beneden).

Beide blijven terugkomen. Ik heb dus kabels vervangen, m'n extra schermen uitgeschakeld en losgekoppelt. De monitor is op m'n Nvidia 3080 TI aangesloten. Normaal gesproken heb ik 3 monitors aangesloten zonder problemen. Met en zonder g-sync gekeken, met en zonder HDR gekeken. Blijven dezelfde punten naar voren komen.

Zijn er misschien nog andere tips of tricks, of heb ik een faulty model?

1 van de posts online gevonden waarin hetzelfde probleem wordt aangekaart:

Daarom probeer ik nog een nieuwe DP kabel. Ik heb nog geen HDMI kabel getest omdat ik daar 2 andere schermen aan heb hangen.
 
Zoals je zelf zegt komt dit alleen voor met 1 van jouw monitoren, de kans is dus zeer groot dat daar de oorzaak zit.
Hopelijk is het opgelost met de nieuwe DP kabel.
 
Ondertussen even met een HDMI kabel getest en het 'glitchen' is weg, maar het zwart worden voor een paar seconden gebeurd nog altijd op random tijden. Tijdens werken en tijdens gamen. Tevens ook als extra scherm op m'n laptop, en hetzelfde euvel. Morgen de nieuwe DP kabel testen inderdaad. Anders kan ik niet anders dan de monitor retour sturen -.-
 
Nog niet. Wil eerst de kabel afwachten voor ik iets met de monitor doe. Daarna zal ik met Megekko moeten afstemmen hoe of wat. Ik wil niet het risico lopen dat ik de monitor niet kan terug sturen. Dus ik doe nog zo min mogelijk aan de monitor zelf.
 
Klopt, maar aangezien ik het zowel op mn laptop als pc heb, kan ik niet helemaal relateren aan dat het de software inrichting is. Beide W11 met laatste updates. De laptop is een kale installatie met Office erop op dit moment. Ook geen rare CAD software of dergelijke. De PC is m'n daily driver en daar staat bv steam, battle.net en dergelijke op voor de games (zoals Only Human en World of Warcraft).

Begrijp me niet verkeerd overigens, super fijn dat er meegedacht wordt. Wordt zeer gewaardeerd.

Via HDMI is het zwarte scherm fenomeen wel minder aanwezig dan met display kabel. Sinds 9u vanochtend in het begin meerdere keren, nu 1 in het afgelopen uur. Vanmiddag nog weer even een gaming sessie test, kijken of het toeneemt of niet.

Ik las ook dat het mogelijk een power issue zou kunnen zijn. Dus ik hou het in de gaten.
 
Tussentijdse update:

Had nog een nieuwere HDMI kabel liggen, die zit er de hele dag tussen. Geen zwarte schermen zichtbaar gehad. Geen flickering gezien ook. Dus dat ziet er goed uit. Ondertussen de DisplayPort kabel binnen en zojuist aangesloten, eerste instantie nog geen issues. We kijken vanavond en morgen even aan. Lijkt er uiteindelijk op dat de meegeleverde kabel zeer slechte kwaliteit is in ieder geval en een goede HDMI kabel al heel ver komt. Heb goede hoop :D (en ben daar erg blij mee, maar ik moet niet te vroeg juichen)
 
Zo, even een paar dagen goed getest. Volgende resultaten:

1) Bijgeleverde DP kabel is absoluut trash. Niet gebruiken!
2) Bijgeleverde HDMI kabel werkt perfect
3) Nieuwe DP kabel werkt ook perfect

Onder de streep:
Zeer blij met de monitor! super fijn dat men hier even mee dacht, ook al was ik meer aan het 'hardop' denken :)

Alles werkt exact hoe en wat, daarnaast ook gelijk de FW zonder problemen kunnen bijwerken ook en kleur/refresh, alles is precies zoals ik 't zou willen :) uiterst blij ermee!
 
Terug
Bovenaan