Hoi allemaal,
Ik hoop dat iemand nog een idee heeft voordat ik onderdelen onder garantie terugstuur.
Systeem
De pc start niet meer op. Alle ventilatoren draaien (CPU, behuizing en videokaart), maar ik krijg geen beeld.
De debug-leds CPU en DRAM gaan direct tegelijk branden zodra ik de pc aanzet en blijven continu branden. Hij komt dus helemaal niet door de POST.
Wat eraan vooraf ging
Het probleem speelde al een tijdje en werd steeds erger. In het begin wilde de pc soms niet opstarten. Na een keer de reset knop indrukken startte hij uiteindelijk toch altijd weer op. Op een ochtend heb ik 2x een freeze gehad, waarna hij nu helemaal niet meer opstart.
Dit heb ik al geprobeerd
Ik hoop dat iemand nog een idee heeft voordat ik onderdelen onder garantie terugstuur.
Systeem
- Moederbord: ASRock B650M-HDV/M.2
- CPU: AMD Ryzen 5 7600
- Videokaart: Gigabyte RX 7800 XT
- Voeding: Corsair RM650e
- Geheugen: G.Skill Flare X DDR5 32 GB (2x16 GB)
- SSD: SK hynix Platinum P41 2 TB
De pc start niet meer op. Alle ventilatoren draaien (CPU, behuizing en videokaart), maar ik krijg geen beeld.
De debug-leds CPU en DRAM gaan direct tegelijk branden zodra ik de pc aanzet en blijven continu branden. Hij komt dus helemaal niet door de POST.
Wat eraan vooraf ging
Het probleem speelde al een tijdje en werd steeds erger. In het begin wilde de pc soms niet opstarten. Na een keer de reset knop indrukken startte hij uiteindelijk toch altijd weer op. Op een ochtend heb ik 2x een freeze gehad, waarna hij nu helemaal niet meer opstart.
Dit heb ik al geprobeerd
- CMOS-reset uitgevoerd (stekker eruit, CMOS-batterij eruit, ruim 10 minuten gewacht en daarna weer teruggeplaatst).
- Beide RAM-modules afzonderlijk getest.
- RAM in verschillende geheugenslots geprobeerd.
- Videokaart verwijderd en via de HDMI op het moederbord geprobeerd.
- Videokaart daarna weer teruggeplaatst.
- 24-pins ATX-voeding opnieuw aangesloten.
- 8-pins CPU-voeding opnieuw aangesloten.
- Alle modulaire voedingskabels aan de voeding opnieuw aangedrukt.
- Alle ventilatoren draaien normaal.
- CPU- en DRAM-led gaan direct tegelijk aan.
- Ze gaan niet meer uit.
- Geen beeld via de videokaart of via het moederbord.
- CMOS-reset heeft geen verschil gemaakt.
- defect moederbord;
- defecte CPU;
- of in mindere mate een probleem met de voeding.
- Herkent iemand deze combinatie van CPU + DRAM-leds tegelijk op een ASRock B650M-HDV/M.2?
- Zijn er nog tests die ik kan uitvoeren zonder direct onderdelen te vervangen?
- Zouden jullie eerder het moederbord of de CPU verdenken?