advies gewenst alvorens build te bestellen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Sepv
  • Startdatum Startdatum

Sepv

Nieuw forumlid
Hey,

ik zit in de laatste loodjes van mijn pc-build bij een te zoeken. Nu ben ik op een paar vragen gebotst waar ik niet direct een antwoord op vindt. Hopelijk kan ik hier wat antwoorden vinden. Dit is mijn aller eerste pc build na jaren dit willen gedaan te hebben. ik heb ook redelijk veel zitten opzoeken en utuben voor informatie en dergelijke. Wat ik nu voorlopig op oog heb wil ik dus ook echt graag waar mogelijk. geen AIO coolers, voorlopig ook geen B650 of X670e moederborden. liefst de x870(e) borden vanwege de connectiviteiten. Alle andere tips die jullie willen geven hoor ik wel graag ook.

Build:
- MoBo: Asrock x870e nova wifi
- cpu: amd 7 9800x3D
- cpu cooler: Noctua NH-D15 chromax black
- geheugen: G.skill flare x5 OF Kingston Fury beast non rgb (beide low profile vanwege de cpu cooler) DDR5 - 6000- cl30 (32gig total)
- PSU: corsair RM1000x 2024
- sk hynix plat. p41 1TB M.2
- sk hynix plat. p41 2TB m.2
- Case: Asus tuf GT302 black rgb
- GPU: afwachtende AMD 9070 (xt)

vragen waarop ik gebotst ben:
1) Blijkbaar past de CPU cooler niet op het MoBo van mijn keuze. (source: https://ncc.noctua.at/motherboards/model/ASRock-X870E-Nova-WiFi-6098 ) Of toch wel maar dan enkel in standaard mode? Zou, als deze cpu cooler toch past, de standaard mode dan voldoende koeling voorzien denken jullie? Blijkbaar zou de offset mode 1-3 graden verschil kunnen uitmaken. maar zou dit echt nodig zijn? De asus tuf case voorziet volgens mij al een goede airflow met zijn 140mm fans.

2) passen al deze componenten in de ASUS tuf GT302 case? De Asrock x870e nova heeft een backplate achteraan het moederbord hangen waardoor ik mij afvraag of dit de ruimte die de CPU koeler inneemt ook vergroot. ik denk dan vooral aan: zou de cpu koeler niet tegen of voorbij het side paneel komen van deze case omdat de backplate het hele MoBo meer naar voor duwt in de case?) reden waarom ik dit denk is omdat de max. cpu koeler hoogte van deze case 16.5cm is, en de cpu koeler zelf is in hoogte 165mm. Zou de backplate van het moederbord dit beïnvloeden?

- PC wordt gebruikt vooral voor gaming en ook voor het editen van video's.

alle tips zijn welkom.
Alvast bedankt!

ik zou dit bord niet nemen in combinatie met deze koeler. kans is groot dat, de koeler het pci-e slot blokkeert. hierdoor kan je geen videokaart plaatsen. de koeler gaat niet in de gekozen case passen. beste is dat de cpu koeler wat ruimte (airflow) over heeft van het zijpaneel.

je zult dus keuzes moeten maken. indien je persé die noctua koeler wilt, dan is een andere case en moederbord nodig. je kan ook een iets kleinere koeler nemen.

• Leuk
Waarderingen: Sepv
ik zou dit bord niet nemen in combinatie met deze koeler. kans is groot dat, de koeler het pci-e slot blokkeert. hierdoor kan je geen videokaart plaatsen. de koeler gaat niet in de gekozen case passen. beste is dat de cpu koeler wat ruimte (airflow) over heeft van het zijpaneel.

je zult dus keuzes moeten maken. indien je persé die noctua koeler wilt, dan is een andere case en moederbord nodig. je kan ook een iets kleinere koeler nemen.
Bedankt voor de informatie. spijtig dat het wat krap wordt met deze case en koeler...ik zal dan indd research doen naar een kleinere koeler en grotere case met ander MoBo, of mss toch een AIO koeler. Ik nijg liever naar een aircooler omwille van geen onderhoud en heel gemakkelijk. AIO schrikt me wat af omwille van vloeistof in de pc en lucht in het AIO systeem etc..

Terug
Bovenaan