Desktop loopt vast

Danhier k

Nieuw forumlid
ik heb Lenovo LOQ 17IRR9 Core i7 RTX 4060 Ti Gaming
En gisteren heb ik een externe cd lezer aangesloten, deze heeft ook een voeding.
Toen ik deze aansloot viel pc uit.
Via usb-poort vooraan.
Ik kon na even wachten opstarten maar na toegangscode in gegeven te hebben blokkeert deze, scherm staat stil muis beweegt niet meer.
Verlichting van toetsenbord en muis blijven faden zoals ingesteld en alle ventilatie blijft gewoon draaien.
Kan iemand mij helpen met wat er mis kan zijn?
Is nog onder garantie maar moest dit niet erg zijn kan ik deze mss zelf herstellen.

Alvast bedankt

Het lijkt er op dat op de een of andere manier je USB controller een storing geeft, mogelijk door die externe CD lezer. Heb je het probleem ook na het loskoppelen van de drive?

Als het probleem dan nog steeds ontstaat dan ben ik bang, dat mogelijk de USB controller gefrituurd is. Als je hem op de front-USB aangesloten hebt, bestaat de kans dat alleen je front USB defect geraakt is. Je kunt intern de front-USB aansluiting los koppelen van het moederbord, om te kijken of de rest van je USB apparaten het dan weer doet. Ik zou de CD speler in elk geval voor de zekerheid nergens anders op aansluiten.
Als dat geen oplossing biedt, kun je een ander toetsenbord & muis proberen, of sluit ze eens aan op een andere poort. Als geen van de USB poorten meer reageert dan ben ik toch bang dat er schade is ontstaan.

Of Lenovo dat onder garantie op lost als duidelijk wordt dat dit ontstaan is door een defect USB apparaat, dat durf ik niet te zeggen. Je kunt in elk geval rechtstreeks bij Lenovo een service request indienen als blijkt dat je het niet opgelost krijgt.

Als het probleem dan nog steeds ontstaat dan ben ik bang, dat mogelijk de USB controller gefrituurd is. Als je hem op de front-USB aangesloten hebt, bestaat de kans dat alleen je front USB defect geraakt is. Je kunt intern de front-USB aansluiting los koppelen van het moederbord, om te kijken of de rest van je USB apparaten het dan weer doet. Ik zou de CD speler in elk geval voor de zekerheid nergens anders op aansluiten.
Als dat geen oplossing biedt, kun je een ander toetsenbord & muis proberen, of sluit ze eens aan op een andere poort. Als geen van de USB poorten meer reageert dan ben ik toch bang dat er schade is ontstaan.

Of Lenovo dat onder garantie op lost als duidelijk wordt dat dit ontstaan is door een defect USB apparaat, dat durf ik niet te zeggen. Je kunt in elk geval rechtstreeks bij Lenovo een service request indienen als blijkt dat je het niet opgelost krijgt.

Muis en toetsenbord werken normaal.
Is juist dat alles stil staat op scherm en je niets kan doen.
Opstarten code ingeven en 10sec later staat alles stil.
Deze is via megekko gekocht.

Oke, misschien heeft dan het stuurprogramma van de CD speler de boel in de war geschopt. Ik denk dat je een herinstallatie kunt overwegen, om te kijken of dat het probleem oplost. Als je dat zelf liever niet doet, adviseer ik je een retouraanvraag in te dienen, en het te laten doen.

Oke, misschien heeft dan het stuurprogramma van de CD speler de boel in de war geschopt. Ik denk dat je een herinstallatie kunt overwegen, om te kijken of dat het probleem oplost. Als je dat zelf liever niet doet, adviseer ik je een retouraanvraag in te dienen, en het te laten doen.
Ik heb al een herstel punt gebruikt van 3 dagen geleden maar blijft hetzelfde.
Een overbelasting van de usb-poort vooraan.
Wat kan dit van schade brengen waardoor dit fenomeen zich voordoet?
Alvast bedankt voor de hulp

Het is natuurlijk niet mogelijk om het op afstand definitief vast te stellen, maar het kan zijn dat het moederbord beschadigd is geraakt. Ik durf geen uitspraak te doen, of Lenovo dat onder garantie zal vervangen.

Zoals eerder gezegd, zou ik de front USB header loskoppelen van het moederbord. Met geluk, is alleen het kleine circuitboard van het frontpanel defect geraakt en is het moederbord nog goed.

Dat is het enige advies dat ik je vanaf hier kan geven.

Het is natuurlijk niet mogelijk om het op afstand definitief vast te stellen, maar het kan zijn dat het moederbord beschadigd is geraakt. Ik durf geen uitspraak te doen, of Lenovo dat onder garantie zal vervangen.

Zoals eerder gezegd, zou ik de front USB header loskoppelen van het moederbord. Met geluk, is alleen het kleine circuitboard van het frontpanel defect geraakt en is het moederbord nog goed.

Dat is het enige advies dat ik je vanaf hier kan geven.
Oké. Alvast bedankt.
Ik hou u op de hoogte

Ik heb al een herstel punt gebruikt van 3 dagen geleden maar blijft hetzelfde.
Een overbelasting van de usb-poort vooraan.
Wat kan dit van schade brengen waardoor dit fenomeen zich voordoet?
Alvast bedankt voor de hulp
op het moment dat je een herstelpunt aan het gebruiken was, werkte de pc langer dan 10 seconde?

Ja is dan omdat pc niet juist is afgesloten en je verschillende keuzes hebt om verder te gaan.
Herstel keuzes dan.
Zou ik dan opnieuw instellen naar fabrieks instellingen?
ik zou hem instellen naar fabrieksinstellingen. je hebt dan een 'schone windows' installatie. soms kunnen externe apparaten rare dingen doen met je windows/drivers.

Ja is dan omdat pc niet juist is afgesloten en je verschillende keuzes hebt om verder te gaan.
Herstel keuzes dan.
Zou ik dan opnieuw instellen naar fabrieks instellingen?
Blijft hangen op 3%. Rondje draait ook niet meer.
Pc draait nog en muis en toetsenbord faden nog steeds van kleur.

Bijlagen

• IMG_0564.webp
    IMG_0564.webp
    53,4 KB · Weergaven: 2
Terug
Bovenaan