Welke CPU met GPU upgrade?

PapiFoetsiLar

Nieuw forumlid
Hallo, ik wil graag een high end game pc gaan maken, mijn eerste build 3/4 jaar terug is nogal een flop geweest en het wordt nu echt tijd voor een upgrade want zelfs met de simpelere games begint die moeilijk te doen.

Nu twijfel ik tussen de AMD Ryzen 7 9800X3D of the AMD Ryzen 9 9900X3D, de prijs scheelt maar ongeveer 100 euro nu met Black Friday het gaat mij er alleen om dat ik geen 2K wil uit geven voor een GPU, ik zat te kijken voor een 5070TI, maar krijg ik daarmee een Bottleneck met de Ryzen 9 of 7? Welke past zegmaar het beste, ram heb ik al besteld want die prijzen vliegen nu de pan uit, ik heb de Corsair Vengence 2x16 GB 6000Mhz CL30. Moederbord wil ik de Asus ROG STRIX B650E-F halen.

Ik Game op 2K en wil graag op max grapichs gamen met 100+ of minimaal 60+ fps op meeste games. Ook doe ik VR.

Ik heb nu 3 schermen, 2 1080P en 1 2K, ik ga 1 1080P scherm weg halen want gebruik hem niet meer, mogelijk haal ik een 2e 2K monitor als mijn PC is geupgrade.
ik vind 3 schermen nu wel teveel dus dan houdt ik het op 2.

Ik heb nu.

CPU: AMD Ryzen 7 3700X
GPU: MSI Geforce RTX 3060TI Gaming Z TRIO
RAM: 2x16 (32GB) 3200Mhz
PSU: 600 Watt

al deze dingen worden geupgrade, misschien dat die 3060 mee kan maar hij toont kuren bij sommige games dus ik wil eigenlijk een nieuwe.
Ik hoor graag welke CPU jullie aanraden voor een 5070TI. Of überhaupt wat een goede upgrade is.

Laatst bewerkt:
Kort gehouden: Ryzen 7.

Slim dat je alvast werkgeheugen hebt gekocht, die prijzen stijgen inderdaad hard.
De Ryzen 7 is een goede processor bij de videokaart die je kiest, zelfs als je een 5080 had gekozen was de CPU nog geen bottleneck geweest.
Ga je een volledig nieuwe build samenstellen? Ik zou wel een voeding kiezen met een hoger wattage.

Kort gehouden: Ryzen 7.

Slim dat je alvast werkgeheugen hebt gekocht, die prijzen stijgen inderdaad hard.
De Ryzen 7 is een goede processor bij de videokaart die je kiest, zelfs als je een 5080 had gekozen was de CPU nog geen bottleneck geweest.
Ga je een volledig nieuwe build samenstellen? Ik zou wel een voeding kiezen met een hoger wattage.
Oke bedankt, ja ik voor een volledige build dus ik ga een 1000watt voeding halen.

Dus de Ryzen 7 9800X3D met een 5070TI is een goede keuze voor high end gaming? Geen Ryzen 9 9900X3D met een 5070TI omdat dan de CPU te goed is? Want een 5080 of 90 is zo achterlijk duur.

Oke bedankt, ja ik voor een volledige build dus ik ga een 1000watt voeding halen.

Dus de Ryzen 7 9800X3D met een 5070TI is een goede keuze voor high end gaming? Geen Ryzen 9 9900X3D met een 5070TI omdat dan de CPU te goed is? Want een 5080 of 90 is zo achterlijk duur.
Een snellere CPU zal nooit erg zijn, maar dan zou ik eerder overwegen om een krachtigere GPU te kopen. Deze zijn fors duurder maar leveren wel meer prestaties dan het verschil in CPU.

Een snellere CPU zal nooit erg zijn, maar dan zou ik eerder overwegen om een krachtigere GPU te kopen. Deze zijn fors duurder maar leveren wel meer prestaties dan het verschil in CPU.
Dus als ik een Ryzen 9 9900X3D haal zal ik eerder een 5080 of 5090 moeten halen?

Ik heb even rondgesnuffeld bij wat benchmarks en het blijkt dat bij veel games de Ryzen 7 in deze situatie zelfs sneller is dan de Ryzen 9. Omdat games vaak niet meer dan 6 threads efficiënt kunnen gebruiken. Ik zou het dus bij de Ryzen 7 laten en geen extra geld uitgeven aan de Ryzen 9. Dat geld dat je bespaard kan je dan beter investeren in een betere CPU koeler of meer opslag.

Oke bedankt! Ik
Ik heb even rondgesnuffeld bij wat benchmarks en het blijkt dat bij veel games de Ryzen 7 in deze situatie zelfs sneller is dan de Ryzen 9. Omdat games vaak niet meer dan 6 threads efficiënt kunnen gebruiken. Ik zou het dus bij de Ryzen 7 laten en geen extra geld uitgeven aan de Ryzen 9. Dat geld dat je bespaard kan je dan beter investeren in een betere CPU koeler of meer opslag.
Oke Bedankt! Ik ga voor de Corsair ICUE Link TItan 360 RX LCD Waterkoeler, ik weet dat deze niet de beste prestaties heeft maar ik wil voor een corsair build gaan en deze heeft een LCD.

Dus de ryzen 9 9800X3D met een 5070TI is een goede optie? of is dan de 5080 beter passend?

Je kan beter de Ryzen 7 icm de 5080 hebben dan de Ryzen 9 icm 5070 ti
oh wacht ik bedoelde de ryzen 7 met 5070TI of ryzen 7 met 5080, ik maakte een typ fout.
de 5070TI is 1000 euro anders betaal ik ruim 13/1400 euro zegmaar.
ik zag bij alternate de Gainward 5080 phoenix voor een leuke prijs staan, maar is die het waard? Precies evenveel als de 5070TI maar ik ken heel Gainward niet dus is het een goede gpu?
Ik zie ook dat de 4090 beter is dan de 5080, kan ik dan niet beter een 4090 halen?

Laatst bewerkt:
oh wacht ik bedoelde de ryzen 7 met 5070TI of ryzen 7 met 5080, ik maakte een typ fout.
de 5070TI is 1000 euro anders betaal ik ruim 13/1400 euro zegmaar.
ik zag bij alternate de Gainward 5080 phoenix voor een leuke prijs staan, maar is die het waard? Precies evenveel als de 5070TI maar ik ken heel Gainward niet dus is het een goede gpu?
Ik zie ook dat de 4090 beter is dan de 5080, kan ik dan niet beter een 4090 halen?
Ik zou wat betreft videokaarten altijd de nieuwste serie kopen als het in je budget past, zeker voor de ondersteuning en nieuwe slimme snufjes en geheugen e.d. dat hierin wordt verwerkt.
Gainward heb ik geen ervaring mee, dus kan ik je niet vertellen hoe het zit met bijvoorbeeld de koeling en eventuele garantieafhandeling etc.
Dan zou ik eerder voor de Gigabyte Windforce of de MSI Ventus 3x gaan.

Uiteindelijk hangt de keuze van je budget af.

Ik zou wat betreft videokaarten altijd de nieuwste serie kopen als het in je budget past, zeker voor de ondersteuning en nieuwe slimme snufjes en geheugen e.d. dat hierin wordt verwerkt.
Gainward heb ik geen ervaring mee, dus kan ik je niet vertellen hoe het zit met bijvoorbeeld de koeling en eventuele garantieafhandeling etc.
Dan zou ik eerder voor de Gigabyte Windforce of de MSI Ventus 3x gaan.

Uiteindelijk hangt de keuze van je budget af.
De MSI geforce RTX 5070Ti en de Gainwaird 5080 Phoenix zijn beide 999 euro. Dus ik zat naar die 2 te kijken. Ik ga van de koeling niet echt dood. Ik wilde alleen weten of de 5080 echt een verbetering is met de 5070TI.

Wat was de reden dat je in eerste instantie voor de MSI RTX 5070 Ti had gekozen? Want die zijn er ook vanaf €769.

Wat was de reden dat je in eerste instantie voor de MSI RTX 5070 Ti had gekozen? Want die zijn er ook vanaf €769.
Geen idee, ik denk de prijs? Maar ik zie nu dat de 5080 best een betere optie is, ik zag namelijk een aantal 5080's voor 1999 of 2k+ gaan dus wilde daarom een 5070TI maar zie nu dat de 5080 best mee valt, ik voor de MSI Geforce rtx 5080 Gaming trio gaan, ik heb nu een 3060TI daarvan, prima kaart en de 5080 ziet er echt ongelofelijk sexy uit. Ook zijn de reviews hierop beter dan de kaart van gainward.

Geen idee, ik denk de prijs? Maar ik zie nu dat de 5080 best een betere optie is, ik zag namelijk een aantal 5080's voor 1999 of 2k+ gaan dus wilde daarom een 5070TI maar zie nu dat de 5080 best mee valt, ik voor de MSI Geforce rtx 5080 Gaming trio gaan, ik heb nu een 3060TI daarvan, prima kaart en de 5080 ziet er echt ongelofelijk sexy uit. Ook zijn de reviews hierop beter dan de kaart van gainward.
Die keuze lijkt me zeer verstandig

Terug
Bovenaan