Geheugen Acer Aspire 7715Z

Ludo

Nieuw forumlid
Hallo,

Mijn neefje had graag extra geheugen gehad in zijn oude maar nog steeds werkende laptop Acer Aspire 7715Z met 4 GB geheugen so-dimm ddr3.

Met 2 geheugenlatjes van 4 GB zou hij heel tevreden zijn.

Dus bestel ik bij Megekko artikel 909848 - G Skill DDR3L SODIMM Ripjaws 2x4GB 1600MHz.

Helaas... gisteren bleek dat geheugen niet te werken.
Na power on van de 2x4GB krijg je zelfs niet de melding te zien om de bios te wijzigen/controleren. Het scherm blijft zwart.

Zelfs met 1 latje lukte het ook niet.
Na power on van 1x4GB krijg je nog niet de melding te zien om de bios te wijzigen/controleren. Het scherm blijft zwart.

Met de oude geheugenlatjes start de laptop zonder enig probleem.

Is er iets mis met die geheugenlatjes?

Mvg,
Ludo

Ik denk eerder dat het geheugen dat je gekocht hebt niet ondersteund is. Heb je een foto van het geheugen dat er nu in zit? Ik denk eerlijk gezegd, dat er waarschijnlijk 1333MHz in gaat, en geen 1600MHz. Ook zijn de modules die je gekocht hebt 'L' modules, wat voor low-voltage staat.

Het kan erg nauw luisteren of het werkt, een foto kan ons de juiste richting op helpen!

Dank voor de snelle reactie.
Ik voeg een foto toe van het huidige geheugen.

Bijlagen

• IMG-20251225-WA0014.webp
    IMG-20251225-WA0014.webp
    28,5 KB · Weergaven: 2
Dat is inderdaad een 1333MHz module, dat zie je aan de PC3-10600 markering. Je hebt nu PC3-12800 gekocht (1600MHz). In theorie, kan zich dat terugklokken naar de langzamere frequentie, maar als de modules niet werken, dan vrees ik dat je laptop dat niet ondersteunt.

Ik heb even gegraven in ons assortiment, en ik ben bang dat ik je teleur moet stellen. We hebben alleen nog 1600MHz sets. Je kunt de gok nemen om een andere set te proberen, maar eerlijk gezegd denk ik dat je het beste op zoek kunt gaan naar een standaard 1333MHz module. Eventueel kun je misschien een lokale computerwinkel bezoeken, en kijken of ze nog iets hebben liggen in het DDR3 assortiment, wat nieuw maar beperkt verkrijgbaar is.

Dank je wel voor je uitleg. Zo leren we alle dagen weer iets bij.
Helaas vrees ik dat er niets anders opzit dan deze latjes te retourneren.
Dat doe ik vanavond als ik daar rustig de tijd voor kan nemen.

Nogmaals dank je wel voor de assistentie.

Terug
Bovenaan